اخبار بورس

شرح دلایل تأخیر در ارائه گزارشات موسسات حسابرسی

حسین احمدی کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل کارگزاری ایمن بورس در یادداشتی اخبار بورس وی نوشت: نقش حسابرس در ارتقای شفافیت و اعتماد؛ حسابرسی گزارش های مالی شرکت های دولتی و موسسات غیرانتفاعی یکی از مراحل اساسی در فرآیند اطمینان از صحت و شفافیت اطلاعات مالی است. این فرآیند تضمین می کند که هیچ نقص یا تقلب در اطلاعات مالی وجود ندارد و تضمین می کند که گزارش های مالی دقیق و قابل اعتماد به سهامداران، شرکت و در نهایت مردم ارائه می شود.

۱. افزایش شفافیت

حسابرسی اطمینان حاصل می کند که گزارش های مالی مؤسسات دولتی و سازمان های غیرانتفاعی به طور دقیق و بدون تغییرات متقلبانه ارائه می شود. این فرآیند باعث افزایش شفافیت می شود

۲. اعتماد را حفظ کنید

حسابرسی دقیق و مستند گزارش های مالی باعث حفظ اعتماد عمومی و سهامداران به سازمان ها و شرکت ها می شود و این اعتماد باعث جذب سرمایه و ایجاد رقابت سالم در بازار می شود.

۳. کاهش ریسک

حسابرسی به عنوان ابزاری برای کاهش خطرات مالی ناشی از تقلب احتمالی عمل می کند. این فرآیند به سازمان ها کمک می کند تا عوامل خطر را شناسایی و از آن جلوگیری کنند و از فساد جلوگیری می کند.

۴. مجوز قانونی

حسابرسی به عنوان یک نهاد بازنگری قانونی تضمین می کند که گزارش های مالی با مقررات حسابداری و مالی مرتبط مطابقت دارد.

۵. پشتیبانی مدیریت داخلی

حسابرسی نه تنها صحت گزارش های مالی را تایید می کند، بلکه به سازمان ها کمک می کند تا کاستی ها و ضعف ها را در سیستم ها و فرآیندهای داخلی خود شناسایی و اصلاح کنند.

۶. ارزیابی عملکرد

حسابرسی تنها به ارزیابی دقیق گزارش های مالی نیست، بلکه به کارایی و اثربخشی سازمان ها نیز مربوط می شود. این به سازمان ها اجازه می دهد تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و بهبودهای لازم را اعمال کنند.

۷. مشاوره شایسته

حسابداران به عنوان کارشناسان امور مالی و حسابداری می توانند توصیه های ارزشمندی در زمینه بهبود سیستم ها، کاهش هزینه ها و بهینه سازی فرآیندهای سازمانی ارائه دهند.

۸. اعتبار بین المللی

حسابرسی دقیق و مستند، اعتبار بین المللی سازمان ها و شرکت ها را افزایش می دهد. این اعتبار به سازمان ها کمک می کند تا به عنوان نهادهای قابل اعتماد در بازارهای جهانی شناخته شوند.

حسابرسی گزارش های مالی شرکت های دولتی و غیرانتفاعی به اطمینان از صحت و شفافیت اطلاعات مالی، افزایش اعتماد، کاهش ریسک های مالی و بهبود کیفیت مدیریت داخلی کمک می کند. نقش حسابرس بسیار مهم است زیرا او بر رعایت قوانین، کشف کاستی ها و توصیه به سازمان ها تاکید دارد. با توجه به اهمیت این فرآیند، همکاری و هماهنگی مؤثر بین حسابرسان، مدیران و کارکنان سازمانها مستلزم ترکیبی از الزامات فنی و اخلاقی برای انجام یک حسابرسی مؤثر است.

از جمله دلایلی که باعث می شود یک شرکت حسابداری گزارش را با تاخیر ارائه کند، می توان به دلایل زیر اشاره کرد:

۱. عدم تخصص ممتحن در رابطه با معیارها

۲. اندازه شرکت

۳. حق الزحمه حسابرس کم است


۴. ادامه انتخاب ممتحن

۵. ضعف کنترل های داخلی


۶. تمدید صورتهای مالی سالانه


۷. استفاده بیش از حد شرکت از اهرم مالی

با توجه به اینکه ارائه به موقع گزارش های مالی منجر به افشای اطلاعات شفاف به ذینفعان می شود، در صورت عدم ارائه به موقع گزارش، این زمینه برای سهامدارانی ایجاد می شود که اطلاعات کمتری نسبت به سایر ذینفعان شرکت مانند سهامداران دارند. ب. مدیران و این کمبود اطلاعات باعث از بین رفتن اعتماد سهامداران می شود.

از طرفی مدیرانی که زودتر از سایر سهامداران از اطلاعات محرمانه شرکت مطلع می شوند ممکن است هزینه نمایندگی داشته باشند و بر اساس فرضیه سیگنالینگ، سهامدارانی که به آینده شرکت اطمینان ندارند ممکن است در سرمایه گذاری خود تجدید نظر کنند.

جلوگیری از معاملات سهام یا انتقال شرکت اشتباه به بازار پایین تر به ضرر سهامداران و حتی جریمه آنهاست.

در حال حاضر شرکت هایی که از ارائه گزارش خودداری می کنند تنها با جریمه ناچیزی معادل ۲۰ درصد مبلغ مالیات جریمه می شوند که بعضاً بخشوده تلقی می شود مگر در مواردی که بانک اصرار به وصول بدهی آنها داشته باشد.

بنابراین به نظر می رسد ایجاد جرایم مالی بیشتر و رد صلاحیت افسران شرکت ها راه حل بهتری باشد. علاوه بر این، از مقامات دولتی می‌خواهیم که با ایجاد قوانین سخت‌گیرانه‌تر در این زمینه و الزام‌آور، شرکت‌ها را ملزم به ارائه گزارش‌های حسابرسی به موقع و شفاف و همچنین شرکت‌های شفاف به ارائه گزارش‌های جامع و کامل به‌ویژه در حوزه افشای اطلاعات کنند. تصمیمات . مقامات زیست‌محیطی، حاکمیتی و اجتماعی، تخفیف‌ها یا امتیازاتی را در نظر می‌گیرند و شرکت‌ها را ملزم می‌کنند تا در قالب اطلاعیه‌هایی از ISOهای بین‌المللی پیروی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا