اخبار اقتصاد ایران

شرط‌گذاری مقدمه گرانی است؟! | خبرگزاری ایران تحلیل

ایران تحلیل – گروه شبکه: چندی پیش اپراتورهای شرکت های ارائه دهنده خدمات ارتباطی نامه ای با رئیس جمهور خواستار افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه اینترنت شدند. این خواسته آنها در حالی است که شرایط و کیفیت اینترنت مطلوب نیست و حتی این اپراتورها خدماتی را برای کاربران در نظر نمی گیرند. از این رو این […]

ایران تحلیل – گروه شبکه: چندی پیش اپراتورهای شرکت های ارائه دهنده خدمات ارتباطی نامه ای با رئیس جمهور خواستار افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه اینترنت شدند. این خواسته آنها در حالی است که شرایط و کیفیت اینترنت مطلوب نیست و حتی این اپراتورها خدماتی را برای کاربران در نظر نمی گیرند. از این رو این نامه با واکنش های انتقادی زیادی مواجه شد که همچنان ادامه دارد. اکنون دولتمردان می گویند کیفیت اینترنت خط قرمز ماست و اگر قرار است این افزایش قیمت اتفاق بیفتد اپراتورها باید یکسری شرایط را رعایت کنند.

کیفیت اینترنت خط قرمز ماست
وزیر ارتباطات و فناوری در این خصوص با اشاره به افزایش قیمت اینترنت توسط اپراتورها گفت: اپراتورها استدلال می کنند که با این تعرفه ها نمی توانند خود را توسعه دهند و در حال بررسی هستیم. به گزارش ایلنا، عیسی زارع پور درباره اینکه قرار است تعرفه اینترنت از سوی اپراتورها گران شود و اینکه با گران شدن تعرفه ها چه نظارتی بر اپراتورها وجود دارد تا کیفیت آنها را بالا ببرند، گفت. خط قرمز ما کیفیت است. هر چیزی که باعث افت کیفیت بشه حتما رسیدگی می کنیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اکنون اپراتورها استدلال می کنند که با این تعرفه نمی توانند خود را توسعه دهند و در حال حاضر در حال بررسی هستیم.

شرایط معاونت وزیر ارتباطات
از سوی دیگر، امیرمحمدزاده لاجوردی – معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره افزایش تعرفه های ارتباطات گفت: وزارت ارتباطات یک وزارتخانه تخصصی است و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نیز به صورت تخصصی موضوعات را بررسی می کند; در این راستا بحث افزایش تعرفه ها خواسته اپراتورها بوده و هست. به گزارش ایسنا، وی افزود: حتی این تقاضا در سال های اخیر افزایش یافته است; داده های آنها را در بازه های زمانی مختلف دریافت می کنیم و با توجه به شرایط تصمیم می گیریم. اکنون البته اپراتورها درخواست داده و داده های آماری خود را به رگولاتوری ارائه کرده اند. ما اختیار و امکان تغییر تعرفه را داریم اما هر نوع تغییر تعرفه مشروط به این است که اپراتور بخواهد این افزایش درآمد را در صورت تغییر تعرفه چگونه هزینه کند. لاجوردی در سخنان خود تاکید کرد: بنابراین برنامه توسعه را در تمام بازه های زمانی از اپراتورها درخواست کرده و شاخص های بهبود شبکه را که شاخص های مختلفی است به آنها اعلام کرده ایم. بحث دیگر مربوط به توسعه فناوری های جدید مانند ۵G است. وی با بیان اینکه برنامه خود را به اپراتورهای حوزه ۵G اعلام کرده ایم، اظهار داشت که مثلاً برنامه ریزی ما همان چیزی است که در سال آینده باید به آن برسیم. حالا توپ در زمین اپراتورهای تلفن همراه است که آیا می توانند این شاخص ها را انجام دهند یا نه. گاهی اپراتورها اعلام می کنند که شاخص های ذکر شده از سوی وزارت ارتباطات و مقررات در حوزه پوشش شهری، روستایی، جاده ای و … سختگیرانه است. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۵ میزان سرمایه گذاری یک اپراتور حدود یک میلیارد دلار بود اما اکنون سرمایه گذاری اپراتور ما از یک میلیارد دلار به ۳۰۰ میلیون دلار تغییر کرده است. طبیعتا سرمایه گذاری آنها باید افزایش پیدا کند اما اگر تعرفه را تغییر دهیم و اپراتور هیچ تغییری در کیفیت شبکه و زیرساخت خود ایجاد نکند اینطور نیست. وی تصریح کرد: بنابراین موضوع جدیدی نیست و شاخص ها در سال گذشته و امسال در اختیار آنها قرار گرفت و اصرار داریم که شاخص های مذکور به مجوز آنها اضافه شود زیرا در این شرایط اگر اپراتور به تعهد خود عمل نکند. با توجه به ما می توانیم جریمه کنیم به عبارت دیگر می توانیم اپراتور را تا ۱۰ برابر و هر بار تا پنج درصد از درآمد او را جریمه کنیم. ما محکم ایستادیم، اپراتورها باید شاخص ها را بپذیرند و مجوزهایشان اضافه شود تا اگر به تعهد خود عمل نکردند قطعا این موضوع به نفع مردم جبران شود. رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تصریح کرد: بحث محدودیت اینترنت در حوزه کاری من نیست و بر اساس شرایط موجود برای اپراتورها این شاخص ها را تعیین می کنیم. این ویژگی ها شاخص های فضایی یا مبتنی بر شرایط آینده و گذشته نیستند و ما شرایط فعلی را می سنجیم و معتقدیم که اپراتورها می توانند به این موارد دست یابند. به عنوان مثال در حوزه شبکه ملی اطلاعات شاخصی داریم که تا پایان سال ۱۴۰۴ باید ۱۰ درصد جمعیت شهری ما تحت پوشش ۵G قرار گیرند و اپراتور باید به این سمت متعهد شود. وی ادامه داد: ما خود می دانیم وضعیت شبکه چگونه است و شاخص ها را خودمان با کمک اپراتورهای ارتباطی تعیین می کنیم و مبنای گزارش سازمان تجارت الکترونیک مشخص است که مشکلات زیادی دارد و با جستجو در اینترنت می توان فهمید که در جلسه ای که برگزار شد آیا این گزارش صحت دارد یا خیر؟ لاجوردی درباره پیشرفت هوش مصنوعی در سال گذشته و تاثیر آن در توسعه فناوری گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم باید بپذیریم که هوش مصنوعی بسیاری از جنبه های زندگی کاربر را تغییر می دهد و طبیعتا مقاومت هایی در این زمینه وجود دارد. جهت، به ویژه در سازمان های دولتی که در مورد بهره وری بحث می کنند. کاملاً با بخش خصوصی در آنها متفاوت است، در واقع مقاومت وجود دارد. بنابراین در مقابل استفاده از هوش مصنوعی مقاومت وجود دارد زیرا در راستای بهره وری است و استفاده از نیروی انسانی را کاهش می دهد.

نظر متخصص
اما یک کارشناس حوزه آی تی به ایران تحلیل می گوید: اینجا دو دیدگاه وجود دارد؛ یکی اینکه قیمت بسته های اینترنت و خدمات اپراتورها به اندازه تورم در جامعه طی دو سه سال افزایش نیافته است. تورم در چند سال اخیر افزایش یافته و در این بین حقوق پرسنل و هزینه های جاری شرکت ها چند برابر شده است.امیرحسین زرین گفت: اما دیدگاه دوم دیدگاه مردم است. مردم می گویند چه خدماتی ارائه شده یا بهتر است که این افزایش قیمت را قبول کنیم. متأسفانه در چند سال آینده که امیدوارم این اتفاق نیفتد، اپراتورهای ما وضعیتی مانند خودروسازان پیدا خواهند کرد. یعنی می گویند کیفیت یکی است و در عوض قیمت ها بالا می رود. زیرا رقابتی برای آزادی وجود ندارد. در حال حاضر رقابت خاصی بین اپراتورها وجود ندارد. مثلا یکی می گوید ۵ گیگ اینترنت ۱۰ هزار تومان، یکی می گوید ۵ گیگ ۹ هزار و هشتصد تومان. اگر سرویس و پلتفرم یکی باشد. یعنی اگر بی نظمی باشد این اختلال برای همه است.» وی ادامه داد: از طرفی شبکه های اجتماعی فیلتر هستند و باید از فیلترشکن استفاده کنیم. خب خیلی ها شکایت دارند که حجم اینترنتشان با این فیلترشکن ها از بین می رود. خدای ناکرده قصد اتهام نداریم اما موضوع کم فروشی هم باید بررسی شود. برای همه پیش آمده که بسته اینترنت خریده باشند اما چند روز بعد با این پیغام مواجه شده اند که شما ۸۰ درصد از حجم اینترنت خود را استفاده کرده اید. جدا از بحث کیفیت، بحث کم فروش بودن هم هست.» امیرحسین زارعین با
با بیان اینکه مسئولان می گویند کیفیت اینترنت بهتر می شود، این سوال اینجاست که منظورشان از این کیفیت دقیقا چیست؟ وی گفت: می گویند افزایش سرعت اینترنت زیاد است اما متأسفانه چون ۹۹ درصد مردم از فیلترشکن در گوشی خود استفاده می کنند نمی توانیم از این سرعت بالا بهره ببریم، از طرفی گفته شد که اگر شما از فلان اپلیکیشن استفاده می کنید اینترنت شما نصف قیمت می شود در صورتی که درست نیست و قیمت کامل محاسبه می شود.اینطور بگویم گرون بودیم اما نتیجه من این است که با فروش کم و پایین تر مواجه هستیم. سرعت اینترنت این کارشناس فناوری اطلاعات گفت: برای افزایش سرعت اینترنت اولین چیزی که نیاز داریم نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری است. از نظر سخت افزاری به هزار و یک دلیل از جمله قیمت دلار و تحریم نمی توانیم به روز ترین ها را به راحتی تهیه کنیم. در زمینه نرم افزار بیش از ۹۰ درصد متخصصان فناوری اطلاعات یا در خارج از کشور و یا در فرودگاه امام (ره) هستند. بنابراین نمی توانیم تصور کنیم که سرعت اینترنت حالت ایده آلی پیدا کند. اما قطعا با افزایش قیمت با همین وضعیت مواجه خواهیم شد. اگر اینطور نباشد، شاهد کاهش کیفیت اینترنت خواهیم بود».

آقای وزیر! شوخی کردی
عصر ایران نیز نوشت: وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته است: کیفیت اینترنت خط قرمز ماست، هر ایرانی که در داخل ایران با اینترنت سر و کار دارد، بر کیفیت نامطلوب، خرابی ها و اعصاب ماست.
خردکن اینترنتی می داند. با این حال بد نیست نگاهی به آخرین رتبه بندی سرعت اینترنت در جهان بیندازیم تا صحبت ما با وزیر مستندتر شود. بر اساس آخرین گزارش تست سرعت که به بررسی سرعت اینترنت در کشورهای جهان می پردازد، رتبه ایران در اینترنت همراه در بین ۱۴۲ کشور مورد بررسی، ۵۷ (پس از زیمبابوه) و در اینترنت ثابت در بین ۱۸۲ کشور مورد بررسی، رتبه ۱۵۴ جهان را به خود اختصاص داده است. (بعد از اوگاندا). همچنین سرعت اینترنت همراه ایران ۸.۵ برابر کمتر از امارات است که در صدر جدول سرعت اینترنت موبایل جهان قرار دارد. سرعت اینترنت ثابت ایران ۲۰ برابر کمتر از سنگاپور است که از نظر سرعت اینترنت ثابت رتبه اول را در جهان دارد. اگر مسائلی مانند اختلالات و قطعی و فیلترینگ را به وضعیت نامناسب سرعت اینترنت ایران اضافه کنید، آنگاه تصویر دقیق تری از آنچه آقای وزیر «کیفیت اینترنت» می نامد و آن را خط قرمز خود می نامد، به دست خواهید آورد. با این اوصاف، این سوال پیش می آید که اگر واقعاً وضعیت آنچه برای وزیر «خط قرمز» محسوب می شود، این گونه است، بقیه دستگاه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که جزو خطوط قرمز نیستند، چگونه هستند؟ سوال بعدی این است که اگر کیفیت اینترنت خط قرمز نبود الان در چه وضعیتی بودیم؟ مثلا مثل اوایل اینترنت کارت اینترنت از سوپرمارکت ها بخریم و با خط زدن رمزش رو بگیریم؟ سوال دیگر این است که اگر وضعیت تاسف بار اینترنت ایران خط قرمزی برای بالاترین مرجع اینترنتی کشور است، کیفیت اینترنت برای همتایان خود در امارات و سنگاپور که با چندین مورد در صدر جهان هستند چگونه بوده است. چند برابر سرعت ایران؟ و به جرأت آخرین سوال از آقای عیسی زارع پور این است که وقتی گفتند «کیفیت اینترنت خط قرمز ماست» واقعاً قصد شوخی نداشتند؟! ».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا