اخبار اقتصاد ایران

شرکتهایی که از زیر بار پرداخت سود سهام عدالت‌ شانه خالی کردند

بر اساس اطلاعات به دست آمده از شرکت سپرده گذاری مرکزی، تاکنون چهار ناشر (شرکت های سرمایه گذاری) سود سهامداران عدالت را واریز نکرده اند.

افق میهن در حالی که سود مصوب سهامداران در مجمع عمومی شرکت های سرمایه پذیر به عنوان حق صاحبان سهام محسوب می شود که باید در موعد مقرر پرداخت شود، اما برخی از مدیران عامل شرکت ها طبق قانون صاحبان سهام از پرداخت به موقع سود خودداری می کنند.سهامداران عدالت ۴۹ میلیون نفر از دهک های کم درآمد جامعه هستند که نیازمند سود نقدی سالانه سهام عدالت هستند که در این میان برخی از شرکت ها به بهانه های واهی مانند جلوگیری از نقدینگی شرکت یا کمبود سرمایه در گردش سهام عدالت را سرمایه گذاری می کنند. یا حتی به دلیل مطالبات شرکت از دولت، عده ای سود سهامداران را در گروه نگه می دارند و از پرداخت به موقع سود سهامداران خودداری می کنند و این حق ۴۹ میلیون سهامدار را نادیده می گیرند.طبق قانون تجارت، شرکت های دارای سرمایه پس از پایان سال مالی ۱۴۰۱ حداکثر تا پایان آن مکلف هستند. تیر ۱۴۰۲ مجمع عمومی را تشکیل می دهند و در صورت تصویب سود نقدی و سهام پاداش یا حق تقدم موظفند حداکثر تا ۸ ماه آینده یعنی آخرین. اسفند ۱۴۰۲ برای پرداخت سود سهام به سهامداران اعم از سهام عادی یا سهام عدالت.اکنون به ۲۷ رسیده است تیر به ۱۴۰۳ رسیدیم، برخی از شرکت های سرمایه دار هنوز سود سال مالی ۱۴۰۱ را به سهامداران عدالت پرداخت نکرده اند که خلاف قانون است.سهامداران عدالت با وجود اکثریت ۴۹ میلیونی، سخنگو و مدافع حقوقی برای دفاع از حقوق خود ندارند.

ادامه مذاکرات برای دریافت سود سهام از ناشران

در ۱۷ سال گذشته حدود ۴ میلیون نفر از سهامداران عدالت فوت کردند و سهام و سود آنها به وراث آنها منتقل شد. از سوی دیگر عده ای خارج از سهام عدالت نیز اقدام به خرید سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی کرده اند که از ذینفعان جدید سهام عدالت محسوب می شوند. بر این اساس مشمولان سهام عدالت از ۴۹ میلیون نفر فراتر رفته اند و مدیرانی که سود این سهام را به عنوان بدهی ثابت خود پرداخت نمی کنند، هم حقوق ۴۹ میلیون نفری دارند و هم طبق آگهی بازرگانی مرتکب تخلف شده اند. قانونی که باید به عهده مراجع قضایی باشد. بر اساس اطلاعات به دست آمده از شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه و با وجود ادامه رایزنی ها برای دریافت سود سهام عدالت از سوی ناشران، ۴ شرکت سرمایه گذاری هنوز سود سهامداران را واریز نکرده اند.شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از ادامه رایزنی ها برای دریافت سود سهام عدالت از ناشران خبر داد.در این اطلاعیه با اشاره به درخواست ها و پیگیری های فراوان سهامداران عدالت در خصوص زمان دریافت مرحله سوم سود سال مالی منتهی به ۸ اسفند ماه ۱۴۰۱، آمده است: علیرغم رایزنی ها و مکاتبات مکرر و با پایان یافتن مهلت قانونی هشت ماهه شرکت‌ها برای پرداخت سود طبق قانون تجارت، همچنان ۴ شرکت سرمایه‌گذاری سود سهام عدالت خود را به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند.بر اساس این اطلاعیه گروه مپنا، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت پالایش نفت بندرعباس هنوز وجوه مرحله سوم خود را به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکرده اند.

پیش از این شرکت انرژی فجر خلیج فارس از افزایش سرمایه از محل سود سهام عدالت خبر داده بود اما تاکنون مسئولان این شرکت میزان دقیق افزایش سرمایه خود را به شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام نکرده اند. در این اطلاعیه آمده است: با توجه به شرایط فوق، امکان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مسیر عدالت وجود ندارد، اما سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده گذاری مرکزی در حال رایزنی و مذاکره برای انجام مذاکرات لازم هستند. از شرکت های فوق سود دریافت کنند تا بتوانند مجوزهای لازم را از شورای عالی بورس و اوراق بهادار جهت واریز مرحله نهایی سود سهام عدالت اخذ نمایند.مرحله اول و دوم سود سهام عدالت سال مالی منتهی به ۲۹ مارس ۱۴۰۱ در پایان. آذر و در اسفند ماه سال گذشته بیش از ۴۳ میلیون نفر از سهامداران اعتبار سود کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا