فناوری

شرکت OpenAI: دسترسی کاربران در ایران، چین و روسیه به ابزارهای این شرکت از امروز مسدود می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

زومیت: ChatGPT که یکی از پرکاربردترین ابزارهای بسیاری از کاربران ایرانی است، اکنون در چند مرحله برای آنها مسدود شده است. دلیل این امر استفاده از این ابزار برای فعالیت های مخرب سایبری است.

حدود یک ماه پیش، OpenAI اعلام کرد که دسترسی به API خود را برای کاربران ساکن در چین، روسیه و ایران از ۹ جولای (۱۹ ژوئیه) مسدود خواهد کرد.

ChatGPT که یکی از پرکاربردترین ابزارهای بسیاری از کاربران ایرانی است، اکنون در چند مرحله برای آنها مسدود شده است. دلیل این امر استفاده از این ابزار برای فعالیت های مخرب سایبری است. اما داستان از کجا شروع شد؟

ماجرای محدودیت های شرکت OpenAI برای کاربران ایرانی چیست؟

روزنامه «هفت صبح» ۱۸ تیرماه خبری مبنی بر محدودیت کاربران ایرانی توسط OpenAI منتشر کرد. در این گزارش آمده است که تا حدود ۱۰ روز دیگر (یعنی امروز ۲۸ تیرماه) شرکت OpenAI دسترسی کاربران ایرانی، چینی و روسی را مسدود خواهد کرد.

این روزنامه در ادامه به گزارش OpenAI از فعالیت های این سه کشور اشاره کرد و نوشت: بخش بزرگی از این گزارش ۳۹ صفحه ای این شرکت به فعالیت های چین و روسیه اختصاص داشت. با این حال، برخی فعالیت ها نیز به عواملی از ایران منتسب می شد، اما بسیار مبهم. به گونه ای که «به نظر می رسد عده ای با کمک چت GPT در حال تهیه و ترجمه مطالبی برای ایجاد و گسترش تبلیغات هستند».

خبرگزاری مستقل فارسی که از ChatGPT، ربات معروف شرکت هوش مصنوعی باز در این باره سوال کرده و پاسخ زیر را دریافت کرده است: “OpenAI دسترسی به ChatGPT را برای کاربران مستقر در ایران، چین، روسیه و کره شمالی مسدود کرده است که این اقدام صورت گرفته است. در پاسخ به یافته‌های این شرکت مبنی بر اینکه گروه‌های هکر تحت حمایت دولت از ChatGPT برای حمایت از فعالیت‌های سایبری مخرب استفاده می‌کنند.

این شرکت پیش از این دسترسی کاربران این کشورها به ChatGPT و API را ممنوع کرده بود، اما در دو هفته اخیر با ارسال ایمیل، از گسترش اجرای این محدودیت ها خبر داد.

به گزارش سایت دیجیاتو، هنوز دلیل این تصمیم به طور کامل مشخص نیست، اما این تصمیم همزمان با تلاش کاخ سفید برای جلوگیری از دسترسی کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران به فناوری های پیشرفته هوش مصنوعی آمریکا اتخاذ شده است.

اگرچه OpenAI در تلاش است دسترسی به پلتفرم خود را در چین، روسیه و ایران محدود کند، گزارش جدیدی ادعا می کند که کاربران چینی همچنان می توانند از محصولات این شرکت با استفاده از پلت فرم محاسبات ابری Azure مایکروسافت استفاده کنند.

کاربران چینی با وجود محدودیت ها به خدمات OpenAI دسترسی دارند

در حالی که OpenAI کاربران چینی را از استفاده از API شرکت محدود می کند، مشتریان چینی مایکروسافت همچنان می توانند به مدل های هوش مصنوعی مکالمه OpenAI دسترسی داشته باشند. این گزارش می افزاید که این مدل ها برای کاربران سازمانی با استفاده از پلت فرم محاسبات ابری Azure به عنوان بخشی از سرویس OpenAI در چین در دسترس هستند. به گفته این وب سایت، سه کسب و کار چینی تایید کرده اند که به مدل های OpenAI دسترسی دارند.

پلتفرم Azure OpenAI مایکروسافت به کاربران این امکان را می‌دهد تا داده‌های خود را یکپارچه کنند و پرسش‌ها و پاسخ‌های سفارشی را با زبان و مدل‌های تصویری سفارشی‌سازی شده AI انجام دهند. علاوه بر OpenAI، این پلتفرم همچنین محصولاتی از شرکت مادر فیس بوک، متا، به عنوان بخشی از مجموعه هوش مصنوعی خود برای یک پلتفرم هوش مصنوعی همه کاره و قابل تنظیم ارائه می دهد.

پس از اعلام محدودیت های OpenAI، مایکروسافت تایید کرد که به ارائه خدمات Azure OpenAI به کاربران در هنگ کنگ ادامه خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا