بانک و بیمه

شش تا هفت میلیون نفر «بیمه» ندارند

به گزارش افق میهن، میرهاشم موسوی در همایش هم افزایی و ارائه ظرفیت های متقابل بانک رفاه و هلدینگ ها و شرکت های تابعه شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی به میزبانی بانک رفاه و با حضور علیرضا عسگریان معاون رفاهی و اقتصادی رفاهی شرکت کرد. امور وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی؛ عارف نوروزی مدیرعامل شستا، اسماعیل لالقانی مدیرعامل بانک رفاه، جمعی از معاونان و مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه و سازمان تامین اجتماعی و همچنین مدیران عامل هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی تشریح کردند. وی گفت: دولت سیزدهم مردم برای عبور از چالش ها و مشکلات موجود که عمدتاً از طریق دولت بیان می شود، این رویکرد را در اولویت قرار داده است. از چالش های آینده آگاه باشید.

وی افزود: رویکرد تحول آفرینی دولت سیزدهم مردمی که به فضل الهی بسیاری از کاستی ها را جبران کرده است با قدرت و قوت در سازمان تامین اجتماعی ادامه خواهد داشت. ۱۰۶ میلیارد تومان بدهی بانکی در این مدت توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت شد که نشان دهنده اتفاقی بی نظیر در تاریخ نظام بانکی کشور است. بخش سرمایه گذاری تامین اجتماعی در سال گذشته رشد سود ۵۴ درصدی را به ثبت رساند و امیدواریم این نرخ رشد در سال های آینده نیز ادامه داشته باشد.

موسوی در این همایش گفت: ما دو رویکرد و تعهد در حکمرانی و مسئولیت داریم. یکی التزام به شرایط فعلی و پاسخ به شرایطی است که سال ها می طلبد و دوم تعهد به وضعیت آینده و شرایط آینده که مهمتر از تعهدات سال هاست زیرا این تعهدی است که ما باید آینده را مسئولیت خود بدانیم. اساساً رویکرد انقلابی و جهادی به مدیریت بیش از آن که تعهد به وضعیت موجود و فعلی از نظر مسئولیت داشته باشد، تعهد به آینده است. دولت سیزدهم مردم این رویکرد را برای غلبه بر چالش ها و مشکلات موجود در اولویت قرار داده است که عمدتاً با عبارت «عدم تعادل اقتصاد کلان» بیان می شود، مانند: ب- عدم تعادل در اقتصاد کلان، بودجه و بانک ها و در نظام پولی و بانکی عدم تعادل صندوق های بیمه. به چالش های آینده توجه کنیم و به عبارتی نقش اساسی و برجسته خود را در آینده حکومت داری ایفا کنیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: برای آینده سازی با دو فرصت و مولفه اصلی در مدیریت وجوه و نظام بیمه و تامین اجتماعی مواجه هستیم. یکی از فرصت ها در حوزه نظام های بیمه ای است، یعنی اقداماتی که باید در حوزه بیمه انجام دهیم که در قالب سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به آن پرداخته شده است. از پوشش جامع بیمه ای تا اصلاحات پارامتریک و فنی تا الزامات نظام بیمه ای برای تعیین مسیر آینده. در این راستا از ابتدای روی کار آمدن این دولت تنها در یک مورد بیش از دو میلیون نفر با مشخصات کامل مشمول سیستم بیمه شده اند و از این محل تقریبا ۵۰ هزار میلیارد تومان صندوق درآمد پایدار ایجاد شده است. چنین ظرفیتی در بین کسانی که هنوز بیمه نشده اند وجود دارد، حدود شش تا هفت میلیون نفر در حوزه ماموریت تامین اجتماعی خارج از چتر بیمه هستند که باید برای جذب آنها برنامه ریزی شود.

وی افزود: برای تثبیت صندوق و نگاه به آینده نیازمند توجه به شرایط پارامتریک و اکچوئری هستیم. بخشی از این اصلاحات در برنامه هفتم توسعه و همچنین در نظام بودجه و پیش نویس دولت لحاظ شده است. همه این گزینه ها باید در سیستم بیمه مورد استفاده قرار گیرد و باید اطمینان حاصل شود که هیچ ظرفیت استفاده نشده ای در پاسخ به الزامات سیستم بیمه ایجاد نمی شود. این راه آینده است.

وی ادامه داد: دومین مسیری که همه سیستم ها و صندوق های بیمه ای دنیا تجربه کرده اند مربوط به ظرفیت سرمایه گذاری است که باید به آن پرداخت. وجوه در نهایت در مسیر توسعه خود به دوران پیری خواهند رسید و برای روزی که تمامی الزامات بیمه ای مانند پوشش بیمه جامع و محاسبات اکچوئری و غیره به بخش بیمه ختم شود، تمام تمرکز استراتژیک در تجربه جهانی بر روی سرمایه گذاری خواهد بود. بخش در برخی کشورها میزان تولید ناخالص ملی سرمایه گذاری شد و در برخی حتی بیشتر در صندوق های بازنشستگی سرمایه گذاری شد.

موسوی افزود: اگر توسعه آینده در بخش بیمه را در اولویت قرار دهیم، اهمیت این حوزه با در نظر گرفتن روند توسعه صندوق‌ها از اهمیت نظام بیمه‌ای بیشتر است. برآوردهای مختلف، کل سرمایه گذاری های ما بیش از ۱۰-۱۵٪ تولید ناخالص داخلی نیست. اگر به ثبات وجوه و کارآمدی نظام بیمه ای و نیز تعهد به مصالح عمومی توجه کنیم، باید جهت حرکت در این مسیر مشخص شود. از منظر استراتژیک باید ظرفیت هایی را که در اقتصاد کلان و پیرامونی و همچنین در نظام فراملی وجود دارد شناسایی کنیم تا بتوانیم برنامه ای منسجم در این حوزه داشته باشیم.

وی همچنین گفت: رویکرد تحول آفرینی دولت سیزدهم مردمی که به فضل الهی بسیاری از کاستی ها را جبران کرده است با قدرت و قوت در سازمان تامین اجتماعی ادامه خواهد داشت. ۱۰۶ میلیارد تومان بدهی بانکی در این مدت توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت شد که نشان دهنده اتفاقی بی نظیر در تاریخ نظام بانکی کشور است. بخش سرمایه گذاری تامین اجتماعی در سال گذشته رشد سود ۵۴ درصدی را به ثبت رساند و امیدواریم این نرخ رشد در سال های آینده نیز ادامه داشته باشد. در ابتدای دولت ماهانه ۴ تا ۵ میلیارد تومان حتی برای پرداخت حقوق ۲۶ میلیارد تومان کسری داشتیم و از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ بدهی هنگفتی بالغ بر ۱۰۶ میلیارد تومان به دلیل برداشت های بی رویه از سیستم بانکی ایجاد شد. ، که با حمایت دولت ایجاد شد. مجلس و وزارت کار این بدهی ها را پرداخت کردند و اکنون ماهانه ۴۲ میلیارد تومان حقوق بدون خروج از سیستم بانکی پرداخت می کنیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: فرصت ها و الزامات زیادی داریم که یکی از آنها الزاماتی است که در فضای فراملی وجود دارد. اکنون ظرفیت نظام بین الملل فراهم است و علاوه بر تامین مالی داخلی، می توانیم به تامین مالی و مشارکت فراملی نیز وارد شویم. کارشناسان اقتصادی نیز تاکید و تایید می کنند که ظرفیت خوبی در قراردادهای بین المللی وجود دارد؛ این ظرفیت مثلاً در بازار اوراسیا وجود دارد و باید از آن استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا