ترندهای روز

شناسایی یک دوزیست که به بچه‌هایش شیر می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

دانشمندان تصاویری از یک دوزیست کرم مانند را به ثبت رسانده اند که به بچه های خود غذا می دهد. این حیوان یک مار برهنه (caecilian) است که در زیر زمین زندگی می کند. محققان بر این باورند که توانایی تولید شیر در این گونه مستقل از پستاندارانی که به تولید شیر برای فرزندان خود معروف هستند، تکامل یافته است.

نودیشاخه‌ها با قورباغه‌ها و سمندرها نسب دارند، اما صدها میلیون سال است که در زیر زمین زندگی می‌کنند. در این مدت دست و پای خود را از دست داده اند و بینایی آنها نیز تا حد زیادی از بین رفته است. شاخه برهنه مدرن شبیه یک کرم خاکی بزرگ و درخشان با سر است.

برزیل خانه بسیاری از شاخه های برهنه است. گروهی از دانشمندان برزیلی در حال مطالعه یکی از گونه های خود به نام Siphonops annulatus بودند که متوجه چیز غیرعادی شدند.

این گونه از نودی برانچ به جوان خود اجازه می دهد تا پوست آن را بخورد. نوزادان مجازند هفته ای یکبار از پوست مادر تغذیه کنند. آنها مواد مغذی زیادی را از پوست مادر خود دریافت می کنند.

اما دانشمندان متوجه شدند که این شاخه های برهنه انرژی زیادی دارند که نمی توان آن را تنها از یک وعده غذایی در هفته به دست آورد. برای کشف علت انرژی بالای بچه ها دوربینی را در لانه خود قرار دادند. به زودی آنها متوجه شدند که نوزادان در اطراف نقطه خاصی از بدن مادر جمع می شوند.

بچه ها علاقه زیادی به رفتن به سراغ دم مادرشان داشتند و در آنجا بود که دانشمندان متوجه شدند ماده ای شبیه شیر از دم مادر ترشح می شود. محققان کشف غیرعادی خود را در مجله Science منتشر کرده اند.

چرا یک دوزیست به بچه های خود شیر می دهد؟

دانشمندان بر این باورند که این نوع مار برهنه با همان مشکلی مواجه است که انسان و سایر پستانداران با نوزادان خود دارند. درست مانند یک نوزاد انسان، یک بچه مار زنگی خیلی قبل از اینکه بتواند خودش را حفظ کند به دنیا می آید. این نوزادان آسیب پذیر هستند و برای اینکه مادر دوزیست آنها را نزدیک نگه دارد، تکامل یافته و ماده ای شبیه شیر تولید کرده است.

به این فرآیند «تکامل همگرا» می گویند. تکامل همگرا فرآیندی است که در آن گونه های بسیار متفاوت صفات مشابهی را به دست می آورند.

البته شیر این دوزیست با شیر پستانداران یکی نیست و با استانداردهای شیری که می نوشیم همخوانی ندارد. اما این ماده حاوی لیپید و قند است. به همین دلیل دانشمندان آن را نوعی شیر دانسته اند.

این کشف نشان می دهد که حیوانات بسیار متفاوت می توانند ویژگی های بسیار مشابهی داشته باشند. طبیعت همیشه نشان داده است که می تواند یک راه حل را در قلمروهای بسیار متفاوت خود با خلاقیت الهام بخش تکرار کند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا