فرهنگ و هنر

شهرام ناظری: پنج سال است که از صحنه دورم! :: ایران تحلیل

شهرام ناظری در مراسم رونمایی از جدیدترین آلبوم خود از پنج سال دوری از صحنه و دلیل آن صحبت کرد.

به گزارش ایران تحلیل، مراسم رونمایی از آلبوم راز عشق با صدای شهرام ناظری صبح یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ در موزه سینما برگزار شد. این مراسم با حمایت علی نصیریان از یک عمر فعالیت هنری همراه بود.

آلبوم راز عشق به آهنگسازی محمد ساعد توسط انتشارات سروش تولید شد.

در این مراسم چند تن از هنرمندان به ایراد سخنرانی پرداختند که در ادامه متن سخنان آنان را می خوانید:

علی نصیریان: من به چند نوازنده ارادت خاصی دارم. ابتدا به آقای بنان ارادت داشتم. بعدها که شجریان و ناظری به جامعه موسیقی معرفی شدند، مجذوب صدای این دو نفر شدم. همه کارهایشان را دنبال کردم.

شجریان بیشتر در فضای سنتی، ناظر بود، اما نوآوری هایی در کارش دارد که بسیار جذاب است.

حمایت از فرهنگ بسیار مهم است و موسیقی و رقص یکی از ارکان مهم فرهنگ است. من خودم شاگرد مهرتاش بودم، کارهای موسیقی انجام می داد. نمایشنامه هایی که خواندم و موسیقی بسیار جذاب تر بود. موسیقی و آواز در خون ایرانیان است و زندگی بدون آن معنا ندارد.

سال گذشته در فیلمی به نام نوروز بازی کردم که در آن نقش عمو نوروز را بازی می کنم. ما در این فیلم قطعاتی از موسیقی محلی اجرا می کنیم که بسیار جذاب است.

موسیقی و رقص با زندگی در هم آمیخته اند. دنیا و زندگی و همه چیز در آن در حال حرکت است. البته بعدها در رقص چیزهایی مثل لنگ و پا زدن مطرح شد که در فرهنگ ما نیست. فرهنگ ما اصیل است.

شهرام ناظری یکی از کسانی است که در این دوران در خدمت موسیقی و فرهنگ ما بوده است. کلام و آهنگ های او بخشی از فرهنگ این کشور است.

داوود گنجه ای: پنجاه سال پیش در مرکز حفظ و پخش موسیقی با شهرام ناظری آشنا شدم. برادرم را عمل کرده اند، دیشب که می خواستیم یک تکه کیش برای این برنامه عاشقانه بدهیم. مهر برای اجرا در استودیو صدابردار به من گفت نیازی به تمرین نیست، گفتم نه. وقتی داشتم ساز می زدم دیدم شهرام ناظری با لهجه کردی شروع به خواندن کرد و دیگر نفهمیدم دارم چه کار می کنم. صدایش مرا غش کرد.

بعداً روی نوار کاست بی قرار کار کردیم. شهرام ناظری در عرصه شعر و موسیقی بی نظیر است. نوشته ها مناسب است، شاعر مهم ترین فرد است.

یک نصیحت به جامعه مان دارم، بیایید برای همدیگر دعا کنیم که سالم زندگی کنیم و هر وقت خواستیم بمیریم روی صحنه بمیریم.

محمدرضا درویشی: امروز هم تولد استاد شهرام ناتری است. آنها مانند یک ناظر تکرار نشدنی هستند. این عزیزان محصول یک دوره تاریخی هستند که گذشت. شجریان در طول عمر پربرکت خود همین روش را ادامه داد و همان را طبخ کرد و از آن عدول نکرد.

هیچ خواننده ای نتوانست ژانر، کیفیت و محتوای آثار ناظری را تکرار کند. خیلی ها سعی کردند مثل شجریان بخوانند. حالا اینکه چقدر موفق بوده اند بحث دیگری است.

در اینجا یک نکته مهم وجود دارد؛ آلبوم راز عشق به همت توسط انتشارات سروش منتشر شده است. با تشکر از شما برای مدیریت این مجموعه. C دی اساسا استفاده از آنها در بازار شنیداری منتفی شده است. انتشار چنین اثری با این کیفیت کار سختی است.

آقای ساعد آهنگساز این اثر است که در تاجیکستان موسیقی خوانده است. ساعد اثری خلق کرد و شهرام ناظری آن را خواند. این به آقای ساعد کمک می کند تا آثارش را بشنود و شناخته شود.

محمد ساعد: این کار را سال ها پیش ساختم. پسرم دیشب می گفت وقتی شعر این اثر را انتخاب کردی من ۶ ساله بودم و الان ۳۵ ساله هستم. این اثر را ساختم و منتظر ماندم تا بالاخره فضایی برای اجرای آن با صدای استاد ناظری فراهم شد.

شهرام ناظری: پنج سال است که کنسرت برگزار نکرده ام. در سال های گذشته وضعیت کشور خوب نبود و حوصله برگزاری کنسرت نداشتم. امیدوارم سال آینده اگر فضا فراهم شود و اتفاق بدی در جامعه نیفتد بتوانیم کنسرت های خود را برگزار کنیم.

در پایان این مراسم با حضور چهره های هنری از آلبوم راز عشق رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا