فرهنگ و هنر

شهره سلطانی و دغدغه حقوق حیوان‌ها در «من و گربه پری» :: افق میهن

شهره سلطانی یکی از ویژگی های نمایش «من و گربه پری» را که این روزها روی صحنه برده است، پرداختن به موضوع حقوق حیوانات است که در جامعه امروز بیش از پیش نیازمند توجه است.

به گزارش افق میهن، شهره سلطانی بازیگر با سابقه تئاتر با نمایش «من و گربه پری» به نویسندگی سیمین امیریان به طور همزمان کارگردانی و بازی می کند. این نمایش با حضور سلطانی، بهروز پهننده، مجتبی رجبی معمار در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است.

سلطانی درباره تجربه همزمان کارگردانی و بازیگری تئاتر در نمایش «من و گربه پری» به خبرنگار مهر وی گفت: من به عنوان یک بازیگر دغدغه مند که عاشق صحنه، بازیگری و هنر بودم، در تمام این سال ها و کار حرفه ای ام همیشه روی صحنه بوده ام. حتی زمانی که در فیلم ها و سریال ها حضور داشتم همیشه سعی می کردم از تئاتر فاصله زیادی نداشته باشم و هر سال حداقل یک سالن داشته باشم. من نزدیک به ۴ دهه است که در تئاتر کار می کنم و عشق من همیشه بازیگری تئاتر بوده است زیرا روی صحنه تئاتر می توانستم نقش هایی را بازی کنم که آرزو داشتم. اولین تجربه کارگردانی من در تئاتر در سال ۱۳۷۵ با نمایش فاخر «جادو و طلسم» بود. با اینکه مونولوگ بود، آن کار بسیار تاثیرگذار بود. سعی می‌کنم اگر چیزی را روی صحنه بیاورم، کاری را موثر کنم.

وی گفت: آفرینش و آفرینش را دوست دارم و در کارگردانی می توان این کار را بیشتر کرد. کارگردانی دارای ویژگی هایی است که به شما امکان می دهد خلاقیت خود را در چندین جهت بیان کنید.

سلطانی درباره دغدغه های خود برای انتخاب نمایشنامه «من و گربه پری» توضیح داد: نمایشنامه «من و گربه پری» سیمین امیریان را حدود ۶ سال پیش خواندم. در همان زمان به آنها گفتم چون این نمایش دغدغه های من را در زمینه حقوق حیوانات مطرح کرد، اجازه دهند کار را در زمان مناسب تولید و اجرا کنم که پذیرفتند. البته «من و گربه پری» یک درام روانشناختی است و مسائل خانوادگی و انسانی در آن مطرح می شود، اما در راستای حقوق حیوانات نیز هست. در این ۶ سال همیشه به دنبال فرصتی برای به صحنه بردن این اثر بودم و امسال این فرصت نصیبم شد.

این هنرمند با سابقه تئاتر با تاکید بر ضرورت اجرای «من و گربه پری» در زمان حال خاطرنشان کرد: موضوع این نمایش نیاز جامعه امروزی است. جامعه را باید از روی برخورد مردم با حیوانات بشناسیم. من معتقدم که هنوز باید مهربانی با حیوانات را در جامعه خود پرورش دهیم. ضمناً نمایش «من و گربه پری» برای اجرا در سالن چهار ضلعی مجموعه تئاتر شهر مناسب است.

این بازیگر تئاتر درباره چالش هایی که کارگردانی و بازی همزمان در «من و گربه پری» برایش ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: برای من که بازی های زیادی را روی صحنه انجام داده بودم، کارگردانی و بازیگری همزمان کار چندان بزرگی نبود. چالش در «جادو و طلسم» هم کارگردانی و بازی کردم و این برایم چیز جدیدی نیست. کارگردانی و بازی همزمان کار را سخت می کند اما با راهکارهایی که وجود دارد این کار را انجام دادم و در مجموع تجربه جالبی است.

سلطانی درباره دیگر ویژگی های این نمایش گفت: در «من و گربه پری» مسائل انسانی، عاطفی و خانوادگی مطرح و تحلیل می شود. در طراحی صحنه به سمت اکسپرسیونیسم رفتیم اما بازی ها واقعی هستند. ترکیب این ۲ سبک کار را جذابتر کرده است.

وی در خصوص چالش های اقتصادی تولید «من و گربه پری» تصریح کرد: اداره تئاتر بسیار سخت شده و توقعات بالا رفته است. بسیاری از بازیگران تئاتر به دلیل درگیری در پروژه های سینمایی، فرصت فعالیت در تئاتر را ندارند و برخی نیز درخواست دستمزد بالایی دارند. اگر ادعای تئاتری داریم باید با توجه به شرایط تئاتر و موجودی خود آثاری تولید و اجرا کنیم. در تئاتر همیشه به دنبال ساختن فرهنگی و هنری خود و دیگران هستیم. من معتقدم ما تئاتری ها نباید از تئاتر فاصله بگیریم. الان شرایط اقتصادی به گونه ای است که دوستان بروشور و تراکت چاپ نمی کنند و حتی صحنه را خیلی مختصر طراحی می کنند. شرایط تولید تئاتر خیلی سخت شده است.

این هنرمند سرشناس تئاتر در پایان سخنان خود تاکید کرد: خوشحالم بعد از چند سال نمایش «من و گربه پری» با عنوان تئاتر شهر در سالن چهارسی مجموعه تئاتر شهر برگزار می شود. شهر ما و جایی که همه آرزو داشتیم روزی در آن باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا