ترندهای روز

شهریه مدرسه لاکچری دوباره خبرساز شد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

پخش قسمتی دیگر از سریال افعی باعث شد بار دیگر بحث گرانی شهریه در برخی مدارس مطرح شود.

سریال افعی تهران به حواشی بسیار علاقه دارد; از برانگیختن حساسیت روانشناسان و مشاوران تا مربیان متخلف. نکته آخر یادآوری خاطرات تلخ والدین برای شهریه مدرسه بچه هاست.

این روزها سکانس دیگری از سریال مار جنجالی شده است; پیمان معادی وقتی برای ثبت نام فرزندش به پیش دبستانی می رود از او می خواهند ۱۲ میلیون تومان بپردازد. آن هم برای یک ماه! این موضوع تا حدودی شایعات سال های اخیر درباره گرانی شهریه مدارس مجلل را به ذهن متبادر می کند. اگرچه گفته شده که در ایران هیچ مدرسه لوکسی وجود ندارد و فقط مدارسی با امکانات بهتر وجود دارد، اما وقتی به شهریه آنها نگاه می کنیم، کلمه ای بهتر برای توصیف آنها وجود ندارد.

شهریه مصوب مدارس غیردولتی چقدر است؟

هزینه های میلیونی مدارس فقط برای فیلم ها و سریال ها نیست و شایعات زیادی در این باره در جامعه شنیده می شود. همین چند سال پیش بود که شهریه ۳۷ میلیونی برای فلان مدرسه با واکنش های زیادی همراه بود اما اکنون این رقم در مقایسه با مبالغی مانند ۷۰ میلیون تومان یا ۱۲۰ میلیون تومان ناچیز به نظر می رسد. البته آنچه مصوب شده میزان شهریه مدارس غیردولتی را از پنج میلیون تومان تا ۴۸ میلیون تومان نشان می دهد و ظاهرا تنها دو مدرسه که نامشان ذکر نشده است، مجاز به دریافت شهریه ۴۸ میلیون تومانی هستند.

احتمالا رقم بعدی شگفتی بیشتری را به همراه خواهد داشت. زیرا حداکثر شهریه با برنامه اضافه به ۶۵۴۰۰۰۰۰ تومان می رسد. حالا اگر به شهریه ثابت فعالیت های تابستانی اضافه شود، ماجرا عجیب تر می شود. البته در حین صحبت در مورد فوق برنامه ها، به گفته برخی از مدارس، برنامه خاصی برای دریافت شهریه بالا ارائه نمی کنند و منظور آموزش کامپیوتر و زبان است و از آموزش مهارت های زندگی و پرورش خلاقیت خبری نیست.

نظر والدین در مورد شهریه های میلیونی مدارس مجلل

اگرچه شهریه برخی از مدارس غیرانتفاعی با افزایش قابل توجهی همراه بوده است، اما آمارها نشان می دهد در حال حاضر ۴.۵ میلیون دانش آموز در بیش از ۲۰ هزار مدرسه غیردولتی مشغول به تحصیل هستند. والدین این دانش آموزان نیز دلایل خاصی دارند که آنها را مجبور به پرداخت هزینه های گزاف برخی مدارس می کند. از شلوغی کلاس های مدارس دولتی به ویژه در دوره ابتدایی گرفته تا رفتار کارکنان مدرسه و امکان مطالبه گری برای فرزندانشان.

یکی از والدینی که فرزندش را با شهریه ۷۲ میلیون تومانی در کلاس پنجم ثبت نام کرده است، دلیل مدرسه را برای توجیه شهریه گزاف این بوده که به ما گفته اند ناهار و امکانات دیگر دارند. علاوه بر این برای سه ماهه اول سال ۴.۵ میلیون تومان درخواست داشتند. هزینه سرویس رفت و برگشت را هم پرداخت کردیم و الان می گویند باید هزینه کلاس های فوق برنامه را هم بدهیم.

فرد دیگری که از شهریه ۶۰ میلیونی مدرسه غیرانتفاعی سردرگم و متعجب است، راه حل را در پرداخت اقساطی شهریه مدارس می داند. این فرد که فرزندش را در کلاس چهارم ثبت نام کرده است، می گوید شاید سال آینده مجبور شود فرزندش را به مدارس دولتی که دارای حداقل فضا و امکانات آموزشی هستند بفرستد.

یکی از والدین نرخ شهریه پیش دبستانی فرزندش را ذکر می کند. او می گوید می داند نرخ پارسال در منطقه ظفر ۶۰ میلیون تومان بوده و البته این مبلغ بدون صبحانه یا برنامه اضافه خاصی در نظر گرفته شده است اما اکنون این مبلغ به ۱۲۰ میلیون تومان رسیده است. مادر دیگری که در کنار او ایستاده است با لحنی تند می گوید اگر از برنامه های فوق برنامه صحبت می کنند منظورشان آموزش زبان است و فکر نمی کنند که به بچه های ما مهارت یا آموزش خاصی می دهند. علاوه بر این، این شهریه برای پیش دبستانی است که اتفاقاً برای کودکان ضروری نیست.

شایعه گرانی شهریه مدارس مجلل در فضای مجازی کم نیست. مثلا کاربری به شهریه ۱۰۰ میلیونی خواهرزاده اش اشاره کرد و گفت خیلی خوشحالم که تحصیلاتش تمام شده است.
امیر که ظاهراً برای ثبت نام فرزندش در مدرسه غیرانتفاعی مجبور به پرداخت ۴۰ میلیون تومان برای کلاس ششم شده است، می گوید با اینکه وضعیت مالی اش خوب است اما این مبلغ همچنان برایش عجیب به نظر می رسد.

هرچند صحبت از گرانی شهریه مدارس استثنایی و مجلل پس از پخش قسمتی دیگر از سریال افعی بار دیگر بر سر زبان ها افتاده است اما مسئولان مربوطه می گویند والدین نگران نباشند چرا که بالاترین شهریه از جمله فوق برنامه ها ۶۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. با ابلاغ آیین نامه جدید مدارس غیردولتی تکلیف مدارس متخلف که شهریه بالاتری دریافت می کنند مشخص شد. ضمناً مدارسی که بیش از شهریه اعلامی دریافت می کنند، طبق مجوز داده شده، شهریه از حساب آن مدرسه گرفته می شود و به خانواده هایی تعلق می گیرد که از آنها شهریه اضافی دریافت شده است. ناگفته نماند که هیچ گزارشی مبنی بر بازگشت مبلغ اضافه به حساب خانوار دانش آموز گزارش نشده است.

چند سالی است که شایعات مختلفی درباره شهریه های عجیب و غریب برخی از مدارس استثنایی شنیده می شود. دریافت شهریه های کلان مختص محله یا منطقه خاصی از پایتخت نیست. در حال حاضر سقف شهریه ۶۵ میلیون تومان تعیین شده است اما ظاهراً برخی مدارس مجبور به رعایت این دستورات هستند و برخی مشاهدات از شهریه ۱۲۰ میلیونی برخی مدارس خبر می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا