ترندهای روز

شهر رویایی محمد بن‌سلمان بلای جانش شد!

اما اخیرا تصویر دیگری از این ماجرا ترسیم شده است که نشان می دهد سعودی ها به شدت تحت فشار بلندپروازی های خود قرار گرفته اند.

کریستین کوتس اولریشسن، یکی از اعضای موسسه سیاست عمومی بیکر دانشگاه رایس، می‌گوید: «وقتی اولین خبر درباره نئوم منتشر شد، همه چیز شبیه یک شهر خیالی به نظر می‌رسید؛ اما اکنون تبدیل کردن این ذهنیت خیالی به واقعیت بسیار دشوار به نظر می‌رسد. زمین.”

مشکل اصلی در تحقق رویای نئوم کجاست؟

مسئله اصلی در اجرای رویای نئوم هزینه هنگفت آن است. در این مدت عربستان تلاش زیادی برای جذب سرمایه های خارجی برای این پروژه بزرگ کرده است اما کارشناسان معتقدند این اتفاق به این زودی ها نخواهد افتاد.

در زمان شروع این پروژه، سعودی ها حساب ویژه ای برای تامین مالی پروژه روی سرمایه گذاری های خارجی باز کرده بودند. اما همه چیز طبق برنامه آنها پیش نرفته است.

اولریشسن گفت: در سال ۲۰۱۷ در ترسیم چشم انداز سال ۲۰۳۰ فرض بر این بود که منابع مالی زیادی از طریق سرمایه گذاری خارجی تامین شود، اما این اتفاق نیفتاد.

سرنخ های منفی در روزهای اولیه

در همان سال ۲۰۱۷ تلاش سعودی ها برای جذب سرمایه خارجی با موانعی مواجه شد. تنها ده روز پس از اعلام پروژه ساخت و ساز نئوم، ۴۰۰ نفر از برجسته ترین و با نفوذترین افراد عربستان سعودی در هتل ریتز کارلتون در ریاض دستگیر شدند.

اولریشسن گفت: در جریان این حادثه، گروهی از نخبگان تجاری سعودی که انتظار می رفت با سرمایه گذاران خارجی همکاری کنند، دستگیر شدند. سطح سرمایه گذاری خارجی عربستان (که در حال کاهش بود) کاهش یافت و بازگرداندن آن به مسیر صعودی بسیار دشوار بود.

در سال ۲۰۱۸، این کشور با قتل جمال خاشقجی، مخالف سرشناس دولت سعودی (که به گفته سیا، احتمالاً به دستور مستقیم ولیعهد سعودی انجام شده بود) با انزوای جهانی بیشتری مواجه شد.

آندریاس کریگ، کارشناس خلیج فارس در موسسه مطالعات خاورمیانه در کینگز کالج لندن می گوید: «در آن زمان هیچکس در غرب نمی خواست با سعودی ها همکاری کند و سرمایه گذاران زیادی کشور را ترک کردند.

هزینه های گزاف

در این میان، صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان بخش عمده ای از بار مالی این پروژه را بر عهده گرفت. اما اکنون نگران هزینه های سرسام آور این پروژه نیز هستند.

طبق برآوردهای رسمی، هزینه تحقق رویای نئوم ۵۰۰ میلیارد دلار است. اما طراحان این پروژه معتقدند این رقم غیر واقعی، کم و کم تلقی می شود و طبق برآوردهای واقعی هزینه های پیش بینی شده این پروژه تا ۱۵۰۰ میلیارد دلار می رسد.

این واقعیت‌های مالی اکنون نگرانی‌های عمده‌ای را در دولت سعودی ایجاد کرده است و در ماه فوریه، عربستان سعودی وام‌هایی برای کمک به تامین مالی برخی از پروژه‌های بزرگ بلندپروازانه خود دریافت کرد.

شهر رویایی محمد بن سلمان فاجعه بود!

در ظاهر، سعودی ها تاکید می کنند که پروژه نئوم و تامین مالی آن در مسیر درستی قرار دارد. اما گزارش‌های خصوصی اخیر حاکی از آن است که ولیعهد این کشور در حال مذاکره درباره جاه‌طلبی‌های برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ است.

کریگ در ادامه اشاره کرد که سوالات زیادی در مورد هزینه های بیهوده در پروژه های بزرگ مطرح شده است. برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ به بودجه زیادی نیاز دارد و در این بین ناکارآمدی های زیادی به خصوص از سوی شرکت های مشاوره غربی وجود دارد.

اتهامات علیه دولت عربستان

در این میان، درباره اقدامات عربستان سعودی برای هموار کردن مسیر برای ساخت نئوم در منطقه مورد نظر، بحث هایی مطرح شده است. به نظر می رسد که دولت سعودی مجوز استفاده از نیروی مرگبار را برای آماده سازی منطقه برای ساخت نئوم که محل سکونت قبیله «الحویطات» بوده، صادر کرده است و این حادثه پای نهادهای حقوق بشری را به عربستان و اتهاماتی را علیه دولت سعودی مطرح کرد.

شهر رویایی محمد بن سلمان فاجعه بود!

یکی از فعالان حقوق بشر مدعی شد که عربستان سعودی نئوم را بر روی خون مردم می سازد و یادآور شد: تصمیم برای ساخت نئوم بدون رضایت مردم گرفته شده است. همین اتهامات در مورد نئوم تردید ایجاد کرد که آیا پشت پرده چنین پروژه ای آینده نگرانه سرکوب وحشیانه ساکنان است یا خیر. این نگرانی ها باعث شد حداقل یک شرکت از این پروژه و قرارداد ۱۰۰ میلیون دلاری آن کنار بکشد.

راهی که متوقف نشده است

علیرغم همه این صحبت ها، عربستان سعودی با پیشبرد پروژه The Line که یکی از مهمترین بخش های نئوم است، از تلاش برای تحقق رویاهای خود دست برنداشته است و به گفته مدیران، تعداد افراد شاغل در این پروژه در این پروژه دو برابر شده است. سال گذشته تصاویر ماهواره ای نیز از پیشرفت ساخت و ساز در سایت خبر می دهد.

اما هنوز ابهامات زیادی وجود دارد. بلومبرگ خاطرنشان کرده است که عربستان سعودی تخمین های تعداد افرادی را که قرار است تا سال ۲۰۳۰ در نئوم زندگی کنند، کاهش داده است.

اولریشسن همچنین اعلام کرد که با توجه به تاخیر در پیشرفت پروژه، بسیاری از اهداف دستخوش تغییر شده و در شرایطی که دولت عربستان نگرانی های زیادی دارد، همچنان باید تمام تلاش خود را برای جذب سرمایه خارجی انجام دهد.

شهر رویایی محمد بن سلمان فاجعه بود!

با این حال، کریگ معتقد است که چشم‌انداز سعودی‌ها برای آینده مثبت است: «اصل نئوم بر اساس سطوح سرمایه‌گذاری خارجی بنا شده است و اکنون بعید به نظر می‌رسد که تحقق یابد؛ در این میان، رقابت بین رقبای منطقه‌ای عربستان سعودی، مانند دبی و ابوظبی داغ شده است.

در این بین نمایندگان نئوم حاضر به پاسخگویی و ارائه اطلاعات دقیق از پیشرفت پروژه نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا