اخبار اقتصاد ایران

شورای عالی کار ۷ ماه اخیر یک جلسه هم برای «اصلاح فرمول مزد» نداشت

رئیس مجمع نمایندگان کارگری استان تهران با اشاره به اینکه ۷ ماه از سال بدون برگزاری جلسه شورای عالی کار می گذرد، گفت: درخواست داریم هرچه سریعتر جلسه شورای عالی کار تشکیل شود. با تمرکز بر افزایش حقوق مسکن و بازنگری دستمزدها امکان پذیر است.

افق میهن، محمدرضا تاجیک، رئیس مجمع نمایندگان کارگری استان تهران در گفت وگو با خبرنگار تسنیم؛ وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون حتی یک جلسه شورای عالی کار تشکیل نشده است، گفت: طبق قانون باید هر ماه یک جلسه تشکیل شود. تقاضا داریم هرچه سریعتر جلسه شورای عالی کار با محوریت افزایش حق مسکن و بررسی دستمزدها تشکیل شود. به نظر می رسد دستمزد و غذای کارگران در اولویت نیست.

وی با اشاره به اینکه همواره اولین خواسته کارگران بحث امنیت شغلی، رعایت سه جانبه گرایی و دستمزد است، گفت: بحث امنیت شغلی را از ابتدای دولت قبل دنبال می کردیم و جلسات زیادی در این خصوص برگزار شد. قابل توجه است، اما هنوز نتیجه ای حاصل نشده است. متأسفانه در دولت سه جانبه گرایی در شورای عالی کار و اصل ۴۱ قانون کار رعایت نمی شود و دستمزدها طبق قانون افزایش نمی یابد. درخواست کارگران از دولتمردان احترام به قانون است.

تاجیک گفت: وقتی می گویند حقوق ۳۵ درصد افزایش یافته است. یعنی همه اجزا باید ۳۵ درصد افزایش پیدا کنند. سال گذشته رشد دستمزدها نه ۳۵ درصد بلکه ۳۰ درصد بوده است. درخواست من از وزیر کار تشکیل جلسه شورای عالی کار با محوریت افزایش حق مسکن و بررسی دستمزدها است. امید جامعه کارگری در خصوص دو موضوع مهم امنیت شغلی و معیشت به رئیس جمهور و وزیر کار است.

رئیس مجمع نمایندگان کارگری استان تهران افزود: دستمزد باید به اندازه هزینه زندگی باشد و کاری به تورم نداریم! زیرا اگر سبد معیشت را در نظر بگیریم تورم در آن دیده می شود. در سال ۱۴۰۲ در مورد هزینه های ۱۴۰۳ تصمیم می گیریم. بنابراین ما در تعیین دستمزد هر سال یک سال عقب هستیم. در سال ۱۴۰۱ سبد معیشت حدود ۱۳ میلیون تومان تعیین شد، اما با وجود تورم بالای ۴۰ درصدی، دولت و کارفرمایان مدعی شدند که سبد معیشت در این یک سال به ۱۵ میلیون تومان رسیده است، این امر واقعا غیرممکن است و با یک ریاضی ساده. عملیات، می تواند غیر منطقی باشد او به صحت این ادعا پی برد. مشخص است که هر سال سبد معیشت را کاهش می دهند.

نماینده مجلس عالی کارگران جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: با تصویب افزایش حداقل دستمزد، هزار و ۴۰۳ گروه کارگری صورتجلسه مزد را امضا نکردند و امیدوار بودند که درصد افزایش با توجه به تورم تعیین شود. تا بخشی از مشکلات جامعه کارگری حل شود و به کارگران کمک شود اما این اتفاق نیفتاد. سقوط نکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا