بانک و بیمه

شوک درمانی بانک مرکزی برای نجات بورس!

بازار؛ اسدالله خسروی: مدت هاست که حال و هوای بازار سرمایه خوب نیست، شاخص ها ریزش کرده اند و صندوق ها به صورت گسترده از این بازار رسمی خارج می شوند، بنابراین پرچم قرمز همچنان بر شانه های بورس سنگینی می کند. در چنین شرایطی بانک مرکزی نجات این بازار مهم سرمایه گذاری را آغاز کرده و با در اختیار گذاشتن مبالغ هنگفتی به صندوق سرمایه گذاری برای توسعه بازار سرمایه راه را برای بازگشت فعالان بورس به این بازار هموار خواهد کرد. صندوقی که با تقویت بنیان، ریسک های بازار سرمایه را کنترل می کند و از افت شاخص ها جلوگیری می کند.

بر اساس گزارش های موجود، بانک مرکزی دستور سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی در صندوق سرمایه گذاری برای توسعه بازار سرمایه را صادر کرده است. هدف از این اقدام حمایت جدی از بازار سرمایه است تا نظام بانکی بتواند در این شرایط خاص به بورس کمک کند. هدف از این اقدام تشکیل جلسه شورای عالی بورس و انجام مکاتبات اداری و تشریفات قانونی برای تامین نقدینگی مناسب در صندوق توسعه بازار سرمایه بوده و بانک مرکزی در این خصوص موافقت لازم را برای برداشت صادر کرده است از این پول باید منتظر ماند تا با تایید نهایی بانک مرکزی واریز شود.

رویکرد بانک مرکزی برای سرپا نگه داشتن بورس در چنین دوره موقتی ضروری است، اما ممکن است چندان موثر نباشد، زیرا پس از مدتی اگر بازار سرمایه با سیاست‌های درست تقویت نشود، انگیزه سرمایه‌گذاران کاهش می‌یابد. ورود به چنین بازاری دوباره سقوط می کند و منجر به کاهش انگیزه می شود که به دنبال عدم اعتماد ایجاد می شود

بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه، تزریق نقدینگی برای نجات بازار سهام موقتی است

اگرچه به نظر می رسد رویکرد بانک مرکزی در چنین دوره انتقالی به طور موقت بازار سهام را سرپا نگه می دارد، اما به گفته کارشناسان، ممکن است چندان موثر نباشد، زیرا پس از مدتی بازار سرمایه با سیاست های درست تقویت نمی شود، انگیزه سرمایه گذاران برای ورود به چنین بازاری دوباره سقوط خواهند کرد. کاهش انگیزه های ناشی از عدم اعتماد و وجود تلاطم در این بازار و همچنین عدم مدیریت اصولی اقتصاد کشور برای پویایی این بازار. اما توجه به چنین مشکلی باید ریشه ای حل شود تا خود بورس جاذبه لازم را برای سرمایه گذاران ایجاد کند، در غیر این صورت تقویت این بازار از بیرون نتیجه ای نخواهد داشت.

برزو حقسان، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص اقدامات بانک مرکزی برای حمایت از بورس با تزریق ۱۰ همات به صندوق سرمایه گذاری توسعه بازار سرمایه گفت: ورود بانک مرکزی به بورس برای فعال سازی این بازار مهم اقتصادی را باید امیدوارکننده دانست اما اگر این امر در صورتی که پول به یکباره و به صورت پول واریز نمی شود. اگر خرد تزریق شود نمی تواند تحولی در بازار سرمایه ایجاد کند.

نقدینگی زیادی در دست مردم است اما با کم شدن اعتماد به بورس، چنین پولی جذب بازار سرمایه نمی شود. با این حال، تنها راه نجات بازار سهام ایجاد این اطمینان است که مردم می توانند با خیال راحت به این بازار مراجعه کنند.

مشکل بورس کمبود نقدینگی نیست بلکه عدم اعتماد مردم به این بازار است

وی مشکل بازار سرمایه را کمبود نقدینگی ندانست و افزود: نقدینگی زیادی در دست مردم است اما از آنجایی که اعتماد به بورس از بین رفته دیگر چنین پولی جذب بازار سرمایه نمی شود. . اما تنها راه نجات بورس اعتمادسازی است تا مردم با خیال راحت به این بازار نزدیک شوند. اینکه نقدینگی زیادی در دست مردم است و حتی حاضرند سرمایه خود را بدون بهره در بانک ها نگه دارند، اما آن را وارد بازار سرمایه نکنند، نشان از بی اعتمادی به بازار سرمایه دارد. به عنوان مثال با گسترش قرعه کشی خودرو و بروز این پدیده، تنها در چند روز بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد وجوه متقاضیان در طرح فروش خودرو بلوکه شد.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه افزود: بورس همچنان کساد است و برای پویایی کافی برای جذب نقدینگی، متأسفانه مدت‌هاست که شاهد خروج وجوه از این بازار هستیم اقتصاد کشور، اما وضعیت آن روز بدتر می شود. حال باید منتظر ماند و دید با تشکیل کابینه دولت چهاردهم و مردم چین برای کنترل وزارتخانه های اقتصادی، مدیریت سازمان و نهادهای مهم و حساس مانند بورس و بانک مرکزی چه تدابیری اتخاذ خواهد شد. تحولی در اقتصاد و بازار سرمایه ایجاد کند.

بانک مرکزی با روحیه مدیریت بحران، شوک درمانی را با پمپاژ پول به بازار سرمایه از طریق صندوق تثبیت انجام می دهد تا با ورود نقدینگی، بازار سرمایه در حال مرگ نجات پیدا کند. در حالی که بانک های مرکزی در سراسر جهان به صورت آنلاین با بحران بازار سرمایه مقابله می کنند

شوک درمانی بازار سرمایه توسط بانک مرکزی

اسفندیار شاهمنصوری، کارشناس بازار سرمایه نیز با این خبرگزاری گفت و گو کرد “بازار” وی گفت: بانک مرکزی در راستای مدیریت بحران، شوک درمانی را با پمپاژ پول به بازار سرمایه از طریق صندوق تثبیت انجام می دهد تا بازار سرمایه که هم اکنون در وضعیت رو به اضمحلال به سر می برد، با ورود این ارز نجات پیدا کند. بانک‌های سراسر جهان، مقامات مرکزی بحران بازار سرمایه را به صورت آنلاین مدیریت می‌کنند، چنین مشکلی در ایران از طریق صندوق‌های تثبیت حل می‌شود. اقدامی که در زمان های معین منابعی را برای صرفه جویی در بورس تخصیص می دهد. در چنین شرایطی این صندوق ها باید همواره منابعی داشته باشند تا با استفاده از آنها در زمان افت شدید شاخص ها، بازار سرمایه در آستانه سقوط قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه کاهش شدید شاخص ها در بازار سرمایه نتیجه اتفاقات داخلی و خارجی است، افزود: اتفاقات و مسائل سیاسی و بین المللی مانند تنش های منطقه، شهادت اسماعیل هنیه و تصمیم ایران برای مقابله با تهاجم برای انتقام از رژیم صهیونیستی، بحث افزایش تحریم ها، موضوع برجام و… از یک سو، سیاست های ناکارآمد، ضعف مدیریتی، رکود اقتصادی و بی اعتمادی مردم به بازار سرمایه که ناشی از داخلی است. عواملی باعث شده اند که بازار سهام دچار چنین فرسایشی شود. در چنین شرایطی باید به راهکار اساسی این بازار با ظرافت و اصول خاص توجه کرد و به صندوق تثبیت واریز نکرد اما پس از مدتی شاهد سقوط مجدد شاخص ها خواهیم بود. اما اگر صندوق تثبیت با تامین مالی ضعیف همراه باشد، نمی تواند نقش خود را در ساماندهی بازار سرمایه به خوبی ایفا کند.

شاهمنصوری در ادامه گفت: بازار سرمایه به دلایل مختلف در وضعیت مطلوبی قرار ندارد چرا که از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۸ سهم از این بازار خارج شده است و اکنون تزریق ۱۰ سهم می تواند بر بازار سهام تاثیرگذار باشد. اما موقتی است.» زیرا هنوز کسری خروج منابع از بازار سرمایه وجود دارد، بنابراین این اقدام بانک مرکزی می تواند نوعی نوشداروی پس از مرگ سهراب باشد، زیرا باید منابع به آن تزریق می شد. بازار سرمایه تا کنون صندوق تثبیت را به موقع قبل از شروع سقوط شاخص ها در اختیار داریم. هیچ بحرانی در بازار سرمایه وجود نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا