بانک و بیمه

شوک سیاسی به بورس| پرداخت سود ۳۰ درصدی نعمت یا نقمت؟

بازار؛ گروه استانی: صدور گواهی سپرده ویژه توسط دولت با نرخ سود ۳۰ درصد برای حساب های بانکی به منظور جذب وجوه به سیستم بانکی و در نتیجه آغاز نوعی سیاست انقباض پولی.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این گواهی ها با نرخ سود ۳۰ درصد با بورس در تضاد است و بنابراین اگر افرادی در بورس سرمایه گذاری کرده باشند، بانک مرکزی با این اقدام وجوهی را که در بورس و صندوق های سرمایه گذاری بوده است خارج می کند. ، و جذابیت سرمایه گذاری در بورس افزایش می یابد. او از گذشته ناپدید خواهد شد.

به گفته کارشناسان اقتصادی، بین نرخ سود بانکی و شاخص های بورس همبستگی منفی وجود دارد. به عبارت دیگر افزایش نرخ سود بانکی منجر به کاهش شاخص بورس و کاهش نرخ سود بانکی منجر به افزایش شاخص می شود.

اطلاعات موجود نشان می دهد که با افزایش نرخ سود بانکی، نسبت قیمت به درآمد در بازار بدون ریسک به حدود ۳ رسیده است. این نسبت در حال حاضر در بورس حدود ۹ است.

بر این اساس می توان گفت که تاثیر این تصمیم بر بازار سرمایه و شاخص بورس حداقل در کوتاه مدت مطلوب نیست، زیرا با توجه به ریسک های موجود در بازار سهام، نسبت قیمت درآمد بازار سرمایه طبیعتا باید کمتر از بازده بدون ریسک یا سیستم بانکی باشد تا خرید سهام جذاب شود

در سال هایی که نرخ سود بانکی حول و حوش ۵ بود، این نسبت در بازار سرمایه بین ۴.۵ تا ۶.۵ در نوسان بود که به این معناست که بازار سرمایه می تواند با تصمیم بانک مرکزی تغییراتی را تجربه کند.

افزایش سود به اقتصاد آسیب می رساند

یک کارشناس ارشد اقتصادی بورس در گفت و گو با بازار اذعان کرد: تصمیم بانک مرکزی نه تنها برای افزایش نرخ سود بانکی به نفع بازار سرمایه نیست، بلکه هزینه بانک ها را نیز افزایش می دهد.

عباسعلی حقانی نسب با اشاره به اینکه ما تنها دولتی هستیم که نرخ سود بانکی را ۳۰ درصد به رسمیت شناخته ایم، گفت: در اقتصاد جهانی همه چیز به نرخ سود بانکی مربوط می شود.

عباسعلی حقانی نسب: بانک مرکزی به عنوان یک تصمیم اشتباه، گواهی سپرده ۲۸۰ هزار میلیارد تومانی به شبکه بانکی صادر کرد و گفت: اگر نرخ سود بانکی ۳۰ درصد باشد، نرخ سود سرمایه گذاران در بورس علاوه بر ریسک سرمایه‌گذاری یک است هزینه ریسک‌ها با هم جمع می‌شود، نتیجه این می‌شود که نرخ سود رسمی بازار سرمایه بالای ۴۰ است که ضربه‌ای جدی به بازار سهام وارد می‌کند.

وی صدور گواهی سپرده ویژه ۲۸۰ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی به شبکه بانکی را تصمیمی اشتباه خواند و تصریح کرد: اگر نرخ سود بانکی ۳۰ درصد باشد علاوه بر افزایش نرخ سود سرمایه گذاران در بورس، نرخ سود بانکی نیز افزایش می یابد. نرخ بهره ریسک سرمایه گذاری اتلاف است. به این خطر اضافه شده است. نتیجه اینکه نرخ سود رسمی بازار سرمایه بالای ۴۰ است که ضربه ای جدی به بورس خواهد زد.

به گفته وی، نرخ ۳۰ درصدی سپرده های بانکی به این معناست که سود غیررسمی نیز به بالای ۶۰ درصد می رسد.

این کارشناس ارشد بورس افزود: همچنین ممکن است برخی از سرمایه گذارانی که می توانند ریسک کمتری کنند، سرمایه خود را از بورس خارج کرده و به عنوان سپرده در بانک ها قرار دهند و این مشکل جریان نقدینگی بازار سرمایه را مختل کند. حقانی نسب توضیح داد که متأسفانه در حال ایجاد اسکان موقت برای ایجاد گشایش برای کنترل ارز هستیم.

وی با بیان اینکه این تصمیمات دردی را دوا نمی کند، یادآور شد: افزایش نرخ سود بانکی کل بازارهای تولیدی را تحت تاثیر قرار می دهد. البته امسال با این افزایش نرخ تاثیری بر نقدینگی نخواهیم داشت بلکه نتایجی که در سال آینده مشخص می شود.

وی در خاتمه این مقاله تصریح کرد: زمانی که شاهد افزایش نرخ سود بانکی هستیم، بقیه بازارها نیز رکوردی را تجربه می کنند و این موضوع بر سیستم بانکی نیز تاثیر منفی می گذارد.

این کارشناس ارشد بورس افزود: هدف بازار مرکزی از صدور گواهی این سپرده ها جمع آوری پول گرم از بازار بود تا این پول در بازار ارز و سکه قرار نگیرد، بلکه نه تنها این روند حل نشود. اما عملا منابع وارد سیستم بانکی نشده است و این تصمیم هزینه های زیادی را برای سیستم بانکی به همراه دارد.

برای سرمایه گذاری در بورس باید منتظر بمانید

یکی دیگر از کارشناسان عالی رتبه بورس نیز در گفت و گو با بازار اظهار داشت: با توجه به افزایش هزینه ها و مالیات شرکت های بورسی و نابسامانی های سیاسی در بورس، مردم فعلا منتظر سرمایه گذاری در بورس باشند.

شوک سیاسی به بورس آیا پرداخت سود 30 درصد نعمت است یا نفرین؟

مصطفی صفری با اشاره به اینکه بورس دماسنج اقتصاد کشور است، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که با توجه به شوک های سیاسی وارده به بورس در حال حاضر نمی توان انتظار داشت مردم در بورس سرمایه گذاری کنند.

مصطفی صفری: ارزان‌ترین بازار ارز، بازار سرمایه است، اما شوک‌های سیاسی فزاینده در بازار و افزایش مخارج و شرکت‌های بورسی در ماه‌های اخیر باعث شده تا سود و ارزش سهام به حداقل برسد.

به اعتقاد وی، بازار سرمایه ارزان‌ترین بازار ارز است، اما شوک‌های سیاسی فزاینده در بازار و افزایش مخارج و شرکت‌های بورسی در ماه‌های اخیر باعث شده است که سود و ارزش سهام به حداقل برسد.

این کارشناس بورس ادامه می دهد: به عنوان مثال در هفته گذشته شاهد سودهای بسیار منفی از سوی شرکت های پالایشگاهی در بورس بودیم چرا که شورای اسلامی پس از ۱۰ ماه خبر از قیمت این شرکت ها، مالیات بالای این شرکت ها را تصویب کرد. محصولات. و این باعث شوک بزرگی به شرکت های پالایشی بورس شد.

صفری افزود: مردم باید منتظر نهایی شدن وضعیت تصویب بودجه باشند و همچنین رویکرد به بورس نباید تغییر کند چرا که بورس در حال حاضر فراز و نشیب هایی دارد و نمی توان به طور دقیق پیش بینی کرد.

جذاب کردن ریال

به گفته کارشناسان، تصمیم اخیر دولت مبنی بر پرداخت سود ۳۰ درصدی، نوعی ابزار اقتصادی برای جذابیت نرخ ریال و جلوگیری از تبدیل سپرده های ریالی به ارز محلی به نظر می رسد.

گفته می شود که این ابزار قبلاً توسط بانک مرکزی روسیه استفاده می شد و بنابراین روسیه توانست تا حد زیادی تأثیر روانی جنگ اوکراین بر پول ملی روسیه را کنترل کند، اما مخالفان سیاست جدید بانک مرکزی به تفاوت های روسیه و روسیه اشاره می کنند. ایران و معتقد است که شرایط در بازار پول دو کشور متفاوت است.

بانک مرکزی با این ابزار عملا نرخ سود را به ۳۰ درصد افزایش داده و از سوی دیگر نرخ سود اوراق قرضه دولتی یا بدهی عمومی را نیز به ۳۱ درصد افزایش داده است، بنابراین این سوال در ذهن مردم ایجاد شده است. عموم مردم در مورد اینکه آیا سیاست جدید بانک مرکزی در نوسانات نرخ ارز خواهد بود؟

به گفته بانک مرکزی، این تصمیم با هدف تامین سرمایه در گردش برای پروژه‌های با راندمان بالا است. اما نگاهی به تحولات بازار ارز در روزهای اخیر و افزایش چند هزار تومانی قیمت دلار در بازار آزاد این گمانه زنی را تقویت می کند که اولاً بانک مرکزی خواهان جذب نقدینگی از خارج از کشور در سطح پایین است. نقطه ای از بازارها به ویژه بازار ارز و ثانیاً افزایش نرخ بهره در یک سال. نرخ سود سپرده بانکی به ۲۲.۵ درصد رسیده است، حالا چراغ سبز آرام آرام نرخ سود شبکه بانکی را افزایش داده است. دی ماه، رویکرد افزایش نرخ سود بانکی امری اجتناب ناپذیر است و باید در دستور کار سیاستگذاران پولی قرار گیرد تا با جذب نقدینگی داخلی مردم از رفتارهای سفته بازی در بازارهایی مانند ارز و سکه جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا