ترندهای روز

شکار جادوگران در اروپا؛ چگونه یک کتاب آتش کشتار ۳۰۰ ساله را شعله‌ور کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یورو نیوز: اروپا از قرن ۱۵ تا ۱۸ میلادی به مسلخ «جادوگران» تبدیل شده بود. بیش از ۳۰۰ سال، حدود ۹۰۰۰۰ جادوگر محاکمه شدند، و نیمی از آنها یا در آتش سوزانده شدند، یا از صخره ها پرتاب شدند، یا به روش های وحشتناک دیگری اعدام شدند. همه اینها به خاطر کتابی بود که توسط یک راهب دومینیکن نوشته شده بود.

در سال ۱۴۸۷، هاینریش کرامر، راهب و تفتیش عقاید آلمانی، کتابی با عنوان “Malleus Maleficarum” (به لاتین: Malleus Maleficarum) نوشت که برای قرن ها به عنوان مرجع “شیطان شناسی” در اروپا مورد استفاده قرار می گرفت.

خوانندگان این کتاب با توضیحی مبتنی بر الهیات درباره «جادوگری» ارائه شده و راهنمایی های عملی برای شناسایی و تعقیب «جادوگران» دریافت کردند.

در یک مطالعه جدید، محققان دریافتند که اختراع ماشین چاپ در سال ۱۴۵۰ و پس از آن تکثیر این کتاب تا حدودی دلیل شور و شوق “شکار جادوگران” در قرن های بعد بود.

به گفته محققان، آزار و شکنجه معروف به «شور جادوگر» قرن هاست که ادامه دارد. اما “شکار جادوگران” در مقیاس بزرگ ناگهان اتفاق افتاد، به سرعت گسترش یافت و بسیار وحشیانه تر از قبل بود.

به گفته آنها، این تغییر ناگهانی همزمان با اکران «چکش جادوگران» بوده است. هاینریش کرامر در این کتاب سعی کرد جادوگری را به عنوان یک فعالیت «توطئه آمیز» علیه جامعه خداپسند و نه فقط شرارت جادوگران در روستاها و روستاها توصیف کند.

چکش جادوگران نیز توسط پاپ ها و پادشاهان تأیید شد و اولین راهنمای چاپی برای شکارچیان جادوگر شد. این کتاب از مقامات خواسته بود تا محدودیت‌های قانونی علیه تعقیب جادوگران را لغو کنند.

متخصصان این کتاب به مناصب «مالفیزمایستر» و «هگزنکومیسار» منصوب شدند و توسط حاکمان برای نظارت بر شکار و محاکمه جادوگران مورد استفاده قرار گرفتند.

به گفته محققان، هر چه شهری از نظر زمانی و مکانی به انتشار «چکش جادوگران» نزدیک‌تر باشد، احتمال شروع محاکمه جادوگران در آن شهر بیشتر می‌شود. همچنین محتمل تر بود که محاکمه جادوگران در شهرها و مناطق دیگر مرتبط با این شهرها برگزار شود.

در نتیجه «شور جادوگری» در فرآیند «شاعه افکار» به نقاط مختلف اروپا و از طریق شهرهای همجوار نفوذ کرد و کتاب «چکش جادوگران» در کانون این نفرت‌ها قرار گرفت.

کریس داتون اسنیتکر، محقق ارشد این پژوهش، گفت: «شهرها این تصمیمات را به تنهایی نمی گرفتند. آنها با نگاه کردن به همسایگان خود از آنها یاد می گرفتند. ترکیب ایده‌های جدید کتاب‌ها و تأثیر آزمایش‌ها شرایط ایده‌آلی را برای گسترش این آزار و اذیت ایجاد کرد.

عوامل دیگری مانند بلایای طبیعی و درگیری‌های مذهبی قبلاً به عنوان محرک‌هایی برای افزایش شور و شوق برای شکار جادوگران پیشنهاد شده‌اند، اما محققان عمدتاً هیچ ارتباط قوی بین این رویدادها و آزمایش‌های جادوگران پیدا نکرده‌اند. برعکس، ظرف دو سال پس از انتشار اولین ویرایش این کتاب، مقامات “نورنبرگ” تحت نفوذ آن شروع به شناسایی جادوگران محلی کردند.

خانم داتون استینکر گفت: “فرآیند پذیرش و اجرای محاکمه‌های جادوگر بسیار شبیه به نحوه اتخاذ سیاست‌های جدید توسط دولت‌های مدرن است. اغلب با تغییر در ایده‌ها شروع می‌شود و از طریق رسانه‌های اجتماعی تقویت می‌شود. با گذشت زمان، این ایده‌ها ریشه می‌گیرند و کاملاً ریشه می‌گیرند. تغییر رفتار جوامع».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا