بانک و بیمه

شکست فضاسازی دلالان در بازار ارز

بازار؛ گروه بانک و بیمه: در روزهای اخیر و در پی ترور وحشیانه هنیه توسط رژیم صهیونیستی، دلالان زیادی برای استفاده حداکثری از این فضا وارد میدان شده اند. بخشی از این مشکل ناشی از اقدامات دشمن است که فضای التهابی را در اقتصاد ایران ایجاد می کند. این کار برای ایجاد نوعی بازدارندگی در برابر تشنه خون ایران است. اما بانک مرکزی توانست نوسانات قیمت ارز را در محدوده ۲۰۰۰ تومان کنترل کند.

تجربه سال های اخیر نشان می دهد که افزایش تنش های سیاسی بر نوسانات قیمت ارز تاثیر دارد. در این سناریوها بخشی از نوسانات بازار ارز ناشی از ایجاد فضا برای نوسانات توسط معامله گران و دلالان است. علاوه بر این، برخی با ایجاد تقاضای کاذب سعی در ایجاد التهاب در بازار ارز دارند تا نشان دهند اقتصاد ایران در آتش است. به خصوص در ماجرای شهادت اسماعیل هنیه تلاش دلالان ارز برای کسب سود نمایان شد.

بنابراین کارشناسان بازار توصیه می کنند در چنین شرایطی از ورود هیجانی به بازار خودداری کنید. زیرا تجربه نشان می دهد که پس از یک التهاب، نرخ کاهش قیمت دلار افزایش می یابد.

سناریوی نوسان قیمت ارز در طول تنش های نظامی

بازخوانی سناریوی مشابه با ۱۴۰۳ همین روند را نشان می دهد. ایران عملیات نظامی علیه رژیم صهیونیستی انجام داد. قیمت دلار برای مدت کوتاهی افزایش یافت. اما بازار ارز بلافاصله هیجان‌زده شد. سناریوی معاملات ارزی با تنش های نظامی مشخص می شود. بنابراین مردم نباید دلار و طلا بخرند. زیرا امروزه نوسانات معاملات غیرضروری باعث ضرر و زیان مردم می شود.

به گفته صدیقی، در اجرای وعده صدیق قیمت دلار به صورت هیجانی بالا رفت و پس از آن سیگنالی به جامعه داده شد که احتمال افزایش قیمت دلار وجود دارد. اما پس از آن شاهد کاهش ۱۵ درصدی قیمت دلار بودیم. این نشان داد که خرید همیشه مضر است وقتی بازار گرم است

در شرایط فعلی بازار ارز نیز به مردم این سیگنال را داده است که بازارساز بر معاملات تسلط کامل دارد. بنابراین، در معاملات دلار و تتر در هفته گذشته هیجان چندانی وجود نداشت. قیمت درهم به دلیل عدم تقاضا به سختی تغییر کرد. به گفته منابع آگاه، بازارساز از همان لحظه انتشار این خبر بر بازار مسلط بود. در بازار ارز امارات نیز مداخلاتی صورت گرفت. این مشکل باعث شد قیمت درهم ۱۰۰ تومان کاهش پیدا کند. همچنین حساسیت بالای پلیس امارات به معاملات باعث کاهش حجم معاملات ارزی شد.

محمدجواد صدیقی، کارشناس اقتصادی امروز در گفتگو با وطن گفت: در جریان اجرای وعده صادق، قیمت دلار به صورت هیجانی افزایش یافت و پس از آن سیگنالی به جامعه داده شد که احتمال دارد قیمت دلار افزایش یابد. اما پس از آن شاهد کاهش ۱۵ درصدی قیمت دلار بودیم. این نشان داد که خرید همیشه مضر است وقتی بازار گرم است.

وی ادامه داد: به همین دلیل پس از ترور هانیه شاهد افزایش تقاضا در بازار دلار نبودیم. در حالی که پیش بینی ها حاکی از آن است که واکنش ایران به رژیم صهیونیستی پس از حمله به خاک این رژیم شدیدتر خواهد بود. اما از آنجایی که فعالان بازار به دقت قیمت ارز را رصد کردند، متوجه شدند که بازارساز کاملاً بر بازار تسلط دارد. به همین دلیل قیمت دلار به طور موقت در محدوده چند هزار تومانی نوسان می کند و به زیر ۶۰ هزار تومان بازمی گردد.

Tether به قیمت اصلی خود بازگشت

به گزارش کاپیتال فردا، او کار روی کانال ۶۰ هزار تومانی را از روز حمله دلار هرات آغاز کرد. اما بلافاصله به سرعت به شبکه ۵۹ تومان بازگشت. قیمت ارز در تهران نیز نشان داد که نمی تواند آنقدر که افکار عمومی تصور می کند افزایش یابد. او کارش را در بازار با جهش کمتر از ۱۰۰۰ تومان آغاز کرد.

سازنده بازار به طور هوشمندانه سطح عرضه را با تقاضا در بازار فارکس سریع در زمان هیجان تطبیق داد. بنابراین نوسانات قیمت درهم و دلار باعث کاهش فعالیت آنها شد

با این حال، در روز حمله، تتر شروعی هیجان انگیز داشت. اما این هیجان همان روز از بین رفت. به این ترتیب تتر به قیمت واقعی خود بازگشت. سازنده بازار به طور هوشمندانه سطح عرضه را با تقاضا در بازار فارکس سریع در زمان هیجان تطبیق داد. بنابراین نوسانات قیمت درهم و دلار باعث کاهش فعالیت آنها شد.

با توجه به اینکه فعالان بازار فارکس معتقدند که هیجان و هیجان بازار فروکش خواهد کرد. به همین دلیل قیمت درهم و دلار به کانال قبلی باز می گردد. بنابراین ادعای فعلی اشتباه است. در شرایط تنش سیاسی، نباید به بازارهای مالی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا