فناوری

شکست مذاکرات اینستاگرام برای رفع فیلتر در ترکیه

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

ایسنا: با شکست مذاکرات و عدم پاسخگویی اینستاگرام به خواسته های آنکارا، این شبکه اجتماعی آمریکایی همچنان در ترکیه فیلتر شد.

عبدالقادر اورال اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه گفت: اینستاگرام شرایط لازم برای حذف فیلتر اعمال شده در تاریخ ۲ اوت را نداشته است.

هابر گلوبال گزارش داد که ترکیه در جلسه ای لیستی از خواسته ها را به اینستاگرام ارائه کرده است. هیئت ترکیه ای به ریاست اورال اوغلو تاکید کرد که پیام های حمایت از گروه های شبه نظامی کرد که در لیست سازمان های تروریستی ترکیه قرار دارند باید توسط الگوریتم های این پلت فرم مسدود شود. طرف ترکی همچنین از الگوریتم هایی که مانع از انتشار پیام های تسلیت منتشر شده توسط مقامات ترکیه برای ترور و شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس می شود، انتقاد کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی را به دلیل ممانعت از انتقاد از رژیم صهیونیستی به “فاشیسم دیجیتال” متهم کرد. اردوغان روز دوشنبه گفت: آنها حتی یک جمله ساده در انتقاد از رژیم صهیونیستی را توهین می دانند. ما با “فاشیسم دیجیتال” روبرو هستیم.

اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات ترکیه (BTK) که آژانس تنظیم مقررات ملی ارتباطات است، دسترسی به اینستاگرام را در تاریخ ۲ آگوست بدون ذکر دلیل یا مدت زمان این ممنوعیت مسدود کرد. این ممنوعیت پس از آن صورت گرفت که فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات ریاست جمهوری، اینستاگرام را به سانسور محتوای مربوط به ترور و شهادت اسماعیل هنیه متهم کرد. آلتون در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: این سانسور محض است و افزود: اینستاگرام هیچ گونه تخلفی از مقررات این شبکه اجتماعی برای این اقدامات ذکر نکرده است.

ترکیه بعداً اعلام کرد که اینستاگرام به دلیل عدم حذف محتوای غیرقانونی در موضوعاتی مانند کودک آزاری، توهین به مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه مدرن، و قمار و مواد مخدر مسدود شده است. مقامات ترکیه گفتند اینستاگرام به حذف چنین محتوایی اخطار داده شده است اما از این کار غفلت کرده است.

دولت ترکیه تحت ریاست جمهوری اردوغان بسیاری از پلتفرم های رسانه های اجتماعی از جمله یوتیوب، تریدز، اکسی سولوک، ویکی پدیا، ایکس و تیک تاک را مسدود کرده است. این کشور همچنین شبکه های اجتماعی و کانال های رسانه ای را در پی بلایای طبیعی، حملات تروریستی و ناآرامی های اجتماعی ممنوع کرده است.

کاربران در ترکیه در حال حاضر نمی توانند از طریق وب و اپلیکیشن های موبایل به اینستاگرام دسترسی داشته باشند، اما دسترسی همچنان از طریق فیلترشکن امکان پذیر است.

به گزارش بالکان اینسایت، آژانس برنامه ریزی استانبول اعلام کرد که تصمیم اخیر ترکیه برای مسدود کردن اینستاگرام ممکن است به زیان اقتصادی روزانه حدود ۱.۹ میلیارد لیره ترکیه معادل حدود ۵۲.۱ میلیون یورو منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا