ترندهای روز

شگفتی باستان‌شناسان از کشف تازه به هنگام عکسبرداری از مومیایی ۲ هزار ساله در مصر

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بیش از یک قرن پیش در سال ۱۹۰۸، باستان شناسان در حین کاوش در مصر، یک مومیایی بانداژ شده را حفاری کردند. بعدها مشخص شد که این مومیایی یک دختر باردار بوده که حدود دو هزار سال پیش هنگام زایمان فوت کرده است.

یادداشت های باستان شناسان در زمان کشف این مومیایی نشان می دهد که جنین و بقایای جفت آن بین پاهای یک دختر ۱۴ تا ۱۷ ساله بوده است.

محققان شکم این مادر مصری را که تخمین زده می شود بین اواخر دوره مصر باستان (۷۱۲ تا ۳۳۲ قبل از میلاد) و دوره قبطی (۳۹۵ تا ۶۴۲ پس از میلاد) می زیسته است، تشریح کردند و متوجه شدند که جمجمه جنین در کانال تولد بوده است. گیر کرده است. این نشان می دهد که این دختر احتمالاً به دلیل عوارض هنگام زایمان فوت کرده است.

اکنون پس از حدود صد سال، محققان دوباره این مومیایی را مورد بررسی قرار داده اند و می گویند جنین دومی را کشف کرده اند که به طور مرموزی در قفسه سینه دختر جا خوش کرده است.

دکتر فرانسین مارگولیس، باستان شناس در ایالات متحده، می گوید که او در ابتدا قصد نداشت جنین پیدا کند و فقط می خواست از سی تی اسکن برای بررسی اندازه لگن برای بررسی علت مرگ استفاده کند، اما در عوض چیز دیگری را کشف کرد. شگفت آور

او می گوید: این اولین مومیایی از نوع خود است که کشف شده است، در واقع موارد زیادی از دفن زنانی که در هنگام زایمان جان خود را از دست داده اند در پرونده باستان شناسی وجود دارد، اما تاکنون هیچ کدام در مصر پیدا نشده است.

تصاویر سه بعدی اشعه ایکس نشان می دهد که بقایای جنین تازه کشف شده در قفسه سینه دختر گذاشته شده است. آقای مارگولیس در این باره می گوید: وقتی جنین دوم را دیدیم متوجه شدیم که یک یافته منحصر به فرد و در واقع اولین یافته برای باستان شناسی مصر باستان داریم.

محققان می گویند این دختر پس از گیر افتادن سر اولین جنین در کانال زایمان جان خود را از دست داده است.

پیش از این نتایج یک تحقیق نشان داده بود که این مادر ۱.۵۲ سانتی متر قد و ۴۵ تا ۵۵ کیلوگرم وزن دارد. محققان در مطالعه جدید گفتند جثه کوچک و سن کم او ممکن است در زایمان ناموفق دوقلوها نقش داشته باشد.

باستان شناسان هنگام عکاسی از یک مومیایی 2000 ساله در مصر از کشف جدید شگفت زده شدند.ردیابی جنین دوم در تصویربرداری اشعه ایکس از مومیایی

به گفته محققان، سر مومیایی این مادر پس از کشف و عکاسی اولیه گم شده است که یافتن اطلاعات کامل در مورد سلامت او را غیرممکن کرده است. معلوم نیست چه بر سر این سر آمده است. ممکن است دوباره دفن شده باشد، از یک موزه محلی گرفته شده باشد، یا به طور کلی به سرقت رفته باشد.

دکتر مارگولیس می گوید: «اگر متوجه شویم که او سر و دندان دارد، آزمایش دندان ها و موهای او می تواند اطلاعاتی در مورد رژیم غذایی و استرس متابولیک او در طول زندگی اش ارائه دهد.

به اینستاگرام فارسی یورونیوز بپیوندید

این به این دلیل است که امروزه موزه ها و مجموعه داران آثار باستانی به دلیل ترس از آسیب بیشتر به مومیایی ها، آزمایش های تهاجمی با استفاده از نمونه های بافت، استخوان، دندان یا ناخن را مجاز نمی دانند. بنابراین، دست‌های محققان بسته است و آنها عمدتاً می‌توانند تنها به آزمایش‌های اشعه ایکس یا سی‌تی اسکن تکیه کنند.

این در حالی است که مشخص نیست بقایای جنین دوم چگونه از سینه دختر خارج شده است. محققان حدس می زنند که دیافراگم و سایر بافت ها احتمالاً در طول فرآیند مومیایی حل شده و جنین کوچک به نواحی بالایی بدن مادر منتقل شده است.

شواهد باستانی نشان می دهد که در مصر باستان تولد دوقلوها “نامطلوب” بوده است. یک پاپیروس مربوط به دوره سوم میانی مصر (۱۰۷۰-۷۱۳ قبل از میلاد) متنی را نشان می دهد که به عنوان “طلسم اوراکولار” شناخته می شود که برای جلوگیری از به دنیا آوردن دوقلو توسط زنان باردار توصیه می شد.

نتایج مطالعات جدید در نشریه علمی “International Journal of Osteoarchaeology” منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا