ترندهای روز

شگفتی دانشمندان از مشاهده یک اورانگوتان وحشی که برای درمان زخمش از گیاه دارویی استفاده کرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یورو نیوز: دانشمندان می گویند در آسیای جنوب شرقی، اورانگوتانی را مشاهده کردند که از یک گیاه استوایی در طبیعت به عنوان مرهم برای درمان زخم خود استفاده می کرد.

آنها این اورانگوتان نر بالغ را دیدند که راکوس نام داشت در حال جویدن برگ های یک گیاه دارویی و سپس با استفاده از انگشتانش خمیر را روی زخم گونه راستش فشار داد تا ناحیه آسیب دیده را مانند بانداژی موقت بپوشاند.

این گیاه که آکار کنینگ نام دارد، دارای خواص ضد باکتریایی است و مردم محلی جنوب شرقی آسیا از آن برای درمان درد و کاهش التهاب استفاده می کنند. با این حال، این اولین بار در طبیعت است که حیوانی از این گیاه برای خوددرمانی استفاده می کند.

تحقیقات قبلی چندین گونه از میمون‌های بزرگ را ثبت کرده است که برای درمان خود در جنگل‌ها به دنبال دارو هستند، اما دانشمندان هنوز ندیده‌اند که یک حیوان با خود به این شکل رفتار کند.

ایزابل لامر، زیست شناس در موسسه ماکس پلانک برای رفتار حیوانات در آلمان و یکی از نویسندگان مقاله، می گوید: «این اولین بار است که یک حیوان وحشی را می بینیم که مستقیماً از یک گیاه دارویی بسیار قوی برای درمان زخم خود استفاده می کند. طول می کشد.”

این رفتار جالب اورانگوتان در سال ۲۰۲۲ توسط Olil Azhari، محقق میدانی حیات وحش، در منطقه Medan اندونزی ثبت شد. عکس ها نشان می دهد که زخم حیوان ظرف یک ماه بدون هیچ مشکلی بسته شده است.

دانشمندان از سال ۱۹۹۴ اورانگوتان ها را در پارک ملی Mount Loser در شمال سوماترا، اندونزی تحت نظر داشتند، اما قبلا هرگز چنین رفتاری را ندیده بودند.

ژاکوبوس دیراد، زیست شناس دانشگاه اموری، که پیشنهاد کرد حرکت اورانگوتان “خودشفا” است، گفت: “این یک مورد منحصر به فرد است.” اما اغلب ما با یک مشاهده شروع به یادگیری رفتارهای جدید می کنیم.”

محققان دقیقا نمی دانند که این اورانگوتان چگونه از خواص دارویی این گیاه اطلاع داشته است. کارولین شاپلی، محقق موسسه ماکس پلانک، گفت که راکوس ممکن است این تکنیک را از سایر اورانگوتان‌هایی که خارج از پارک و دور از دانشمندان زندگی می‌کنند، یاد گرفته باشد.

راکوس در اصل خارج از منطقه مورد مطالعه به دنیا آمد و تا سال های نوجوانی خود در خارج از منطقه زندگی می کرد. محققان بر این باورند که او در درگیری با حیوان دیگری مجروح شده است. مشخص نیست که آیا راکوس قبلاً آسیب‌های دیگر خود را درمان کرده است یا خیر.

دانشمندان قبلاً گونه‌های دیگر نخستی‌ها را ثبت کرده‌اند که از گیاهان برای درمان خود استفاده می‌کنند. اورانگوتان های بورنئا خود را با آب یک گیاه دارویی می مالیدند، احتمالاً برای تسکین درد بدن یا از بین بردن انگل ها.

همچنین شامپانزه ها در نقاط مختلف مشاهده شده اند که برای آرام کردن معده خود، شاخه های گیاهان تلخ مزه را می جوند. گوریل ها، شامپانزه ها و بونوبوها نیز برخی از برگ های زبر را به طور کامل می بلعند تا از شر انگل های معده خلاص شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا