فناوری

شیائومی اسپرت با سه موتور و سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت رونمایی شد

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

بی بی سی: مدل اسپرت شیائومی که بیش از ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت دارد، اتحاد سه خودروساز ژاپنی برای تولید محصولات الکتریکی و هیبریدی، تغییر نام گذاری محصولات آئودی و جزئیات جدید محصولات جدید بنز.

مدل اسپرت شیائومی از تنها خودروی الکتریکی خود، SU7 رونمایی کرد. این دستگاه در حال حاضر در مرحله آزمایش است، اما مدیر شیائومی لی جون اعلام کرده است که سال آینده عرضه خواهد شد.

SU7 Sport با نام Ultra به بازار عرضه خواهد شد. این خودرو دارای سه موتور الکتریکی است که در مجموع ۱۵۴۸ اسب بخار قدرت تولید می کند. حداکثر سرعت SU7 Ultra بیش از ۳۵۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۱.۹۷ ثانیه است. شیائومی می گوید که این خودرو می تواند در کمتر از شش ثانیه از صفر به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

بدنه خودرو کاملاً از فیبر کربن ساخته شده است و به همین دلیل وزن آن ۱۹۰۰ کیلوگرم است که بیش از ۵۰۰ کیلوگرم سبکتر از مدل معمولی SU7 است.

شیائومی قصد دارد تا دو ماه دیگر با این خودرو رکورد سرعت خودروهای چهار در را در پیست نوربرگ رینگ آلمان بشکند. خودروسازان از این پیست برای آزمایش خودروهای اسپرت استفاده می کنند و ثبت رکورد در آنجا اعتبار زیادی دارد.

رکورد کنونی خودروهای چهار در در نوربرگ رینگ متعلق به پورشه تایکان GT توربو است که طی هفت دقیقه و هفت ثانیه و ۵۵ صدم ثانیه این مسیر را به پایان رساند.

شیائومی که به خاطر موبایل و لوازم خانگی در دنیا شهرت دارد در سال ۲۰۲۱ تصمیم به تولید خودروی برقی گرفت، این خودرو چند ماه پیش به بازار چین عرضه شد و فروش خوبی دارد. قیمت ارزان ترین مدل SU7 کمتر از ۳۰ هزار دلار است.

اتحاد ژاپنی ها

نیسان و هوندا اعلام کردند که برای توسعه نرم افزار و فناوری برای نسل بعدی محصولات خود با یکدیگر همکاری خواهند کرد. این دو شرکت همچنین با میتسوبیشی تفاهم نامه ای امضا کردند تا در ساخت خودروهای برقی با این شرکت همکاری کنند.

اتحاد هوندا، نیسان و میتسوبیشی پاسخی به چالش های این سه شرکت در بازارهای جهانی است. توشیهیرو میبه، مدیر هوندا در کنفرانس خبری مشترک با مدیرعامل نیسان گفت: دوره ای که ما در آن قرار داریم را نمی توان دوره صلح دانست، بلکه دوره ای غیرقابل پیش بینی است. اگر راه گذشته را ادامه دهیم، نمی توانیم رقابت کنیم. در سطح جهانی، همکاری بین این سه شرکت، سلاحی قوی برای رقابت در محیط کنونی است.

با برقی شدن خودروها، موفقیت خودروسازان بیش از هر زمان دیگری به کیفیت نرم افزاری بستگی دارد که بخش های مختلف خودرو را مدیریت می کند. این دوره از خودروسازی را عصر «خودروهای نرم افزار محور» می نامند. ساخت این نرم افزارها به زمان، سرمایه و تخصص زیادی نیاز دارد و زمینه ای کاملا جدید برای خودروسازان قدیمی است.

در عین حال خودروسازان جدید مانند تسلا و بی وای دی توانسته اند با پیشرفت در توسعه نرم افزار چالشی جدی برای خودروسازان قدیمی ایجاد کنند.

خودروسازان ژاپنی در ساخت خودروهای نرم افزاری از رقبای خود عقب مانده اند. همکاری هوندا، میتسوبیشی و نیسان به آنها کمک می کند تا نرم افزارها و فناوری های مورد نیاز خود را سریعتر و ارزان تر تولید کنند.

دولت ژاپن از خودروسازان این کشور خواسته است تا سال ۲۰۳۰ سهم خود را از بازار خودروهای مبتنی بر نرم افزار در جهان به ۳۰ درصد افزایش دهند. به این ترتیب خودروسازان ژاپنی باید در سال ۲۰۳۰ حدود دوازده میلیون خودروی نرم افزاری را به فروش برسانند.

یکی دیگر از دلایلی که هوندا، نیسان و میتسوبیشی را به یکدیگر نزدیک می کند، عملکرد این شرکت ها در چین و آمریکا است.

چین بزرگترین بازار خودرو در جهان است و هوندا و نیسان در رقابت شدید با کارخانه های چینی در حال از دست دادن جایگاه خود هستند. فشار رقابت، میتسوبیشی را مجبور به ترک بازار چین در سال گذشته کرد. نداشتن مدل های برقی یکی از دلایل اصلی مشکلات این خودروسازان در بازار چین است.

نیسان در آمریکا هم خوب نیست. محصولات این شرکت بدون مشتری مانده و سود آن در سه ماهه دوم سال جاری در آمریکا ۹۹ درصد کاهش یافته است.

هوندا که اخیرا همکاری خود را با جنرال موتورز در تولید خودروهای برقی متوقف کرده است، می خواهد از سرمایه و تخصص نیسان و میتسوبیشی برای توسعه خودروهای برقی و هیبریدی با هزینه کمتر استفاده کند.

میتسوبیشی، نیسان و هوندا در مجموع ۸.۳۵ میلیون خودرو در سال تولید می کنند

هوندا و نیسان اعلام کرده اند که علاوه بر ساخت نرم افزار و فناوری، تلاش خواهند کرد تا محصولات خود را در آینده در بازارهای جهانی مکمل یکدیگر کنند. این دو کارخانه همچنین احتمال خرید سهام یکدیگر را در آینده رد نکردند که می تواند گام بزرگی در یکپارچگی دو کارخانه باشد.

اتحاد سه خودروساز ژاپنی در زمانی است که این شرکت ها با سایر خودروسازان ارتباط و همکاری دارند. نیسان ۳۴ درصد از سهام میتسوبیشی را در اختیار دارد و همراه با این کارخانه با رنو ائتلاف دارد. هوندا همچنین در حال ساخت یک خودروی الکتریکی با سونی است.

روش جدید نامگذاری آئودی

آئودی نسل جدید مدل A6 را با پیشرانه الکتریکی عرضه می کند. این خودروساز آلمانی هفته گذشته از مدل های استیشن و سدان این مدل رونمایی کرد. A6 جدید با بنز EQE و BMW i5 برقی رقابت خواهد کرد و از پاییز امسال به فروش خواهد رسید.

A6 با هر بار شارژ می تواند تا ۷۵۶ کیلومتر را طی کند. قدرت قوی ترین مدل ۵۴۳ اسب بخار، حداکثر سرعت آن ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن کمتر از چهار ثانیه است.

قیمت پایه A6 هفتاد و پنج هزار و ششصد یورو (۸۲۵۰۰ دلار) است. گران ترین مدل این سری، Station Sport با قیمت پایه ۱۰۱۱۵۰ یورو (۱۱۰۰۰۰ دلار) است.

آئودی اعلام کرده است که به فروش نسل فعلی A6 که دارای موتورهای بنزینی و دیزلی است در کنار مدل برقی ادامه خواهد داد اما نام این مدل را به A7 تغییر خواهد داد. تغییر نام A6 به A7 بخشی از روش جدید آئودی برای نام گذاری مدل های خود است.

آئودی تا پیش از این مدل های خود را با ترکیب حروف A برای خودروهای سدان و Q برای خودروهای شاسی بلند و یک عدد نام می برد. عدد موجود در این نام گذاری اندازه خودرو را نشان می داد.

اما آئودی تصمیم گرفته از این پس مدل های برقی خود را با اعداد زوج و مدل های بنزینی، دیزلی و هیبریدی را با اعداد فرد نام گذاری کند. مدل های SUV هنوز با حرف Q، مدل های سدان با حرف A و مدل های اسپرت با حرف S نام گذاری می شوند.

همزمان هفته گذشته رویترز در گزارشی اختصاصی از تغییر بزرگ دیگری در آئودی خبر داد. این خبرگزاری می گوید آئودی لوگوی چهار حلقه ای خود را از محصولاتی که قرار است در چین تولید کند حذف کرده است.

آئودی قرار است تا پایان این دهه ۹ مدل برقی را با همکاری کارخانه چینی SAIC تولید کند. پلت فرم این خودروها با همکاری کارخانه SAIC ساخته شده و قرار است اولین مدل آن در پاییز امسال رونمایی شود.

معلوم نیست این خودروها بدون آرم آئودی با چه نامی به بازار عرضه خواهند شد. آئودی به گزارش رویترز پاسخ نداد، اما SAIC به آژانس گفت که مدل‌های تولید شده توسط این دو کارخانه تمام ویژگی‌های یک آئودی را خواهند داشت.

خبرگزاری رویترز دلیل این تصمیم را سهم بالای شریک چینی در طراحی این مدل ها و کاهش استقبال از خودروهای خارجی در چین عنوان کرده است.

بنزهای برقی جدید

مرسدس بنز دو سال دیگر یک مدل تمام الکتریکی از کلاس C را عرضه خواهد کرد. اولا کالینوس، مدیر این کارخانه، هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی تایید کرد که این سدان الکتریکی همراه با نسل جدید شاسی بلند الکتریکی GLC به بازار خواهد آمد و از نسل فعلی لوکس تر خواهد بود.

محصولات بنز با استراتژی جدید کارخانه لوکس و گران شده است. در بخش بندی جدید، کلاس C، E-class و CLE-class در زیرمجموعه ای به نام “Luxury Central Core” کارخانه قرار می گیرند.

در عین حال بنز قصد دارد قیمت نسل جدید خودروهای ارزان قیمت خود را تا حد زیادی افزایش دهد. آقای کالینوس گفت اولین مدل از سری جدید خودروهای ارزان قیمت، CLA، در سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد. در این سری علاوه بر CLA، یک مدل ایستگاهی و دو SUV کوچک وجود دارد.

بنز همچنین اعلام کرد که برای افزایش سود، تلاش خواهد کرد تا سهم خودروهای بسیار لوکس و اسپرت خود مانند SUV کلاس G را ۶۰ درصد افزایش دهد.

آقای کالینوس گفت که بنز به تولید مدل های بنزینی و هیبریدی و در عین حال توسعه خودروهای برقی ادامه خواهد داد.

فروش خودروهای برقی بنز در شش ماهه نخست امسال با کاهش ۱۷ درصدی به ۹۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسید. مجموع فروش بنز در ۶ ماهه نخست سال ۹۶۰ هزار دستگاه بوده است.

آقای کالینوس در واکنش به کاهش تقاضا برای خودروهای برقی گفت: “ما باید پیش بینی سرعت انتقال را بپذیریم.” [از ماشین‌های بنزینی به الکتریکی] تقریباً غیرممکن است.” وی افزود بنز یکی از معدود کارخانه هایی است که می تواند به سرعت به تغییر سلیقه بازار در دهه آینده واکنش نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا