اقتصاد جهان

شیوع جهانی آبله میمونی سهام شرکت های دارویی را بالا برد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از یورونیوز، با اعلام وضعیت فوق العاده از سوی سازمان بهداشت جهانی به دلیل شیوع سریع آبله میمون در آفریقا، قیمت سهام برخی شرکت های دارویی و خدمات بهداشتی و همچنین تولیدکنندگان واکسن در جهان در روز جمعه اوج گرفت

سهام چندین شرکت داروسازی به دلیل انتظار افزایش تقاضا برای واکسن آبله میمون افزایش یافت.

یکی از این شرکت ها، باواریای نوردیک، تولید کننده واکسن مستقر در دانمارک است که واکسن آبله میمون JYNNEOS، که با نام های تجاری Imvans و Imvamon نیز شناخته می شود، قبلا تایید شده است.

سهام این شرکت صبح جمعه ۱۷.۶ درصد افزایش یافت.

Genius یکی از دو واکسن آبله میمون است که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده و توسط گروه مشاوره استراتژیک متخصصان ایمونولوژی سازمان بهداشت جهانی (SAGE) توصیه شده است.

این شرکت اخیرا اعلام کرده است که حدود ۳۰۰۰۰۰ دوز از واکسن را آماده ارسال دارد و می تواند تا پایان سال آینده حدود ۱۰ میلیون دوز از این واکسن را برای کشورهای آفریقایی تولید کند.

سهام شرکت چینی سازنده کیت های تشخیصی Shanghai ZJ Bio-Tech نیز در روز جمعه ۷.۹۱ درصد افزایش یافت، در حالی که سهام شرکت ژاپنی سازنده تجهیزات پزشکی Precision System Science 5.28 درصد افزایش یافت.

سایر شرکت های داروسازی نیز اندکی تحت تأثیر این روند قرار گرفتند، اگرچه در حال حاضر واکسنی علیه آبله میمون ندارند.

سهام AstraZeneca تا پایان روز پنجشنبه ۱.۳۶ درصد افزایش یافت. سهام Novo Nordisk نیز ۲.۳۴ درصد افزایش یافت.

سهام شرکت های مراقبت های بهداشتی در هفته های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است، به ویژه در آسیا، زیرا موارد کووید-۱۹ دوباره در چندین کشور افزایش یافته و تأثیر آن بر ورزشکاران در المپیک پاریس احساس می شود.

استاد دی می اوگوینا در بیانیه‌ای گفت: افزایش کنونی موارد ابتلا به آبله میمون در برخی از مناطق آفریقا، همراه با گسترش یک نوع جدید از ویروس آبله میمون مقاربتی، نه تنها یک وضعیت برای آفریقا بلکه برای کل جهان است. وب سایت سازمان بهداشت جهانی فوری

در ادامه این بیانیه آمده است: آبله میمون که منشا آن آفریقا بود، در آنجا نادیده گرفته شد و در اواخر سال ۲۰۲۲ منجر به شیوع جهانی شد. اکنون زمان آن است که برای جلوگیری از تکرار تاریخ اقدام قاطعانه انجام دهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا