بانک و بیمه

شیوه جدید اعتبار سنجی برای اعطای تسهیلات از بهمن ماه

به گزارش ایران تحلیل، رضا قاسم پور، مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی ایران در نشست خبری گفت: برای ارائه تسهیلات بر اساس رفتار گذشته فرد، باید رفتار آینده را پیش بینی کرد و در صورت وجود احتمال ریسک در آینده را ارزیابی کرد. شکست یا خطر در آینده، امتیاز آن فرد تا ۹۰۰ درجه بندی می شود و امتیاز آن از A تا پایین تر خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول، ارزیابی‌های مختلفی برای شرکت‌های مختلف داریم، اعتبارسنجی در دنیا ۲۰۰ سال قدمت دارد، شاخص‌های معتبری برای اعتبارسنجی وجود دارد، در سال ۱۹۳۰ اولین قانون اعتبارسنجی در آمریکا تصویب شد، در سال ۱۹۵۰ در موسسات بانکی کشور جهان، به ویژه موسسات مسکونی این کار را از طریق اعتبارسنجی انجام داده اند.

قاسم پور تصریح کرد: در سال ۱۹۷۰ با ظهور رایانه، صنعت اعتبار سنجی تغییر کرد، بیش از ۲۰۰ شرکت وارد این صنعت شدند، از سال ۱۹۹۰ روند اعتبار سنجی در سطح جهانی جدی تر شد و صنعت بیمه بیشترین مصرف اعتبارسنجی را در این دهه داشت.

وی گفت: از سال ۲۰۰۵ فین تک ها در سراسر جهان وارد صنعت اعتبار سنجی شدند، در سال ۲۰۰۷ یا ۲۰۰۷ میلادی یا ۲۰۰۵ در سال اسلامی شرکت اعتبارسنجی ایران تاسیس شد، در سال ۱۳۸۷ بانک مرکزی تصمیم گرفت آمار و اعتبار این شرکت را به صورت رسمی ارائه کند. از سال ۲۰۱۶. شرکت ها و بانک ها از این گزینه استفاده می کنند. بانک ها از سال ۲۰۱۸ از اعتبارسنجی استفاده می کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته بررسی معتبرترین شرکت های دنیا انجام شد، اعتبارسنجی وارد فرآیندهای دیگری شد، مدلی که اکنون استفاده می شود تنها برای ۳۰ درصد افراد حقیقی که تسهیلات دریافت کرده اند و برای ۱۰ درصد از افراد قابل استفاده است. اشخاص حقوقی را می توان ارزیابی کرد افراد را می توان ارزیابی کرد.

به گفته وی، در فرآیند جدید به ۲۴۸ شاخص رسیده ایم، مدل مورد تایید هیات ارزیابی بانک مرکزی قرار گرفته و در حال اجراست. است.

وی ادامه داد: در صورت اجرای این مدل پوشش انسانی از ۳۰ درصد به ۱۰۰ درصد و دقت از ۷۶ درصد به ۸۹ درصد افزایش می یابد.

قاسم پور تصریح کرد: در حوزه معاملات می توان محصولاتی را تعریف کرد که طرفین معامله ریسک آن را بررسی می کنند. سابقه بانکی، قضایی، مالیاتی، شهروندی و … در این مدل بررسی می شود.

وی خاطرنشان کرد: مردم می توانند در ۱۸ حوزه از اعتبارسنجی استفاده کنند، نرخ سود تسهیلات قابل انعطاف باشد و افراد با رتبه اعتباری بالا با سود کمتر تسهیلات بگیرند. در حوزه ضمانت می توان از اعتبارسنجی قبل از ضمانت شخص استفاده کرد و به جای گواهی کسر حقوق از گواهی اعتبار سنجی استفاده کرد. اعتبار سنجی همچنین می تواند در زمینه اجاره ماهانه ملک مورد استفاده قرار گیرد و مستاجر می تواند گزارش اعتبار مالک را نیز دریافت کند.

وی گفت: یکی از مشکلات سال های اخیر بازگشت ارز یا عدم تعهد صادرکنندگان و واردکنندگان است که با اعتبارسنجی قابل حل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا