اخبار اقتصاد ایران

شیوه جدید کالابرگ الکترونیک؛ سه تغییر بزرگ در مرحله پنجم

مرحله جدید کاتالوگ الکترونیکی هنوز در مرحله تصمیم گیری است

طبق وعده های جدید، اصلاح قیمت های متعارف شامل اقلام طرح کاتالوگ الکترونیک نمی شود. از این پس نهادها و سازمان های بیشتری در اجرای طرح مشارکت خواهند داشت تا موضوع ثبات قیمت برای مصرف کننده با جدیت بیشتری پیگیری شود.

افق میهن به نقل از فرارو، روزنامه الکترونیکی که اواخر سال ۱۴۰۱ در دولت یازدهم راه اندازی شد، به زودی وارد مرحله پنجم می شود.

وزارت تعاون به عنوان مجری طرح کالابرگ الکترونیکی تاریخ دقیق اجرای فاز جدید را اعلام نکرده است اما اخباری که از گوشه و کنار به گوش می رسد حکایت از سه تغییر عمده دارد. اولین تغییر، اضافه شدن وزارتخانه‌ها، نهادها و سازمان‌های جدید به وزارت تعاون در راستای اجرای طرح خواهد بود. به عنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی یکی از این نهادها است و تغییر دوم را مطرح کرده است که ثابت ماندن قیمت کالاها در طرح کالابرگ است. سومین تغییر اضافه شدن چهار مورد جدید به ۱۱ مورد قبلی است.

اولین تغییر؛ ثبات قیمت برای جامعه هدف

کالابرگ الکترونیک قرار است به روش جدید نسبت به مرحله قبل تغییر عمده ای از نظر قیمت مصرف کننده داشته باشد. در مراحل قبل قیمت نفت یا هر کالای دیگری می توانست ماهانه باشد اردیبهشت تا خرداد دو هزینه متفاوت برای مصرف کننده خواهد داشت اما با توجه به وعده وزیر جهاد کشاورزی از مرحله پنجم به بعد نباید انتظار تغییر قیمت داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی می گوید پیشنهاد ثابت ماندن قیمت کالاها در طرح فهرست کالای الکترونیکی به رئیس جمهور ارائه شده و پس از تایید مسعود مزکیان، دستور نهایی به زودی صادر می شود. بر اساس این پیشنهاد قیمت کالاهایی مانند گوشت، مرغ، برنج و روغن ثابت می ماند و افزایش و کاهش قیمت در بازار مشمول کالاهای ویژه طرح کالابرگ نمی شود.

غلامرضا نوری قزلجه در گفت و گو با صداوسیما وعده داد که حتی اصلاح قیمت های بازار که معمولا برای مرغ و برخی کالاها اتفاق می افتد در طرح کاتالوگ محصولات الکترونیکی اعمال نمی شود.

تغییر دوم؛ افزودن محصولات جدید به طرح کاتالوگ

پروژه کاتالوگ الکترونیکی قبل از اجرای مرحله پنجم با عرضه ۱۱ نوع مختلف اجرا شد اما از این پس پای ??? محصول جدید به کاتالوگ محصولات الکترونیکی باز شده است.

گوشت بوقلمون و بلدرچین به همراه ماهی و میگو به لیست کالاهای الکترونیکی اضافه می شود تا تعداد کل کالاها به ۱۵ قلم مختلف برسد.

کالابرگ الکترونیکس قبلاً شامل شیر کم‌چرب، پنیر UF و ماست کم‌چرب از گروه لبنیات بود. از گروه پروتئین محصولاتی مانند تخم مرغ، گوشت مرغ و گوشت گوساله منجمد و ماکارونی، برنج، شکر، لوبیا و روغن مایع نیز به جمعیت هدف داده شد.

تغییر سوم؛ اضافه شدن نهادهای جدید به وزارتخانه های تعاون

تا امروز پروژه کالابرگ الکترونیک از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مجری شناخته شد. از این پس نهادها و سازمان های بیشتری در اجرای طرح حضور خواهند داشت تا موضوع ثبات قیمت برای مصرف کننده با جدیت بیشتری پیگیری شود.

سخنان احمد میدری به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که برای تثبیت قیمت‌ها در طرح کاتالوگ الکترونیک، انعقاد قراردادهای دو تا سه ماهه با عرضه‌کنندگان شرط اول حفظ ثبات قیمت‌ها است، در غیر این صورت مانند گذشته بودجه صرفاً به وزارت تعاون تخصیص می‌یابد و یک هفته بعد از اجرای طرح شاهد تغییر قیمت‌ها خواهیم بود.

مرحله جدید کاتالوگ الکترونیکی هنوز در مرحله تصمیم گیری است. بر اساس اظهارات وزیر تعاون، جلساتی بین دستگاه های دولتی و حتی با حضور نمایندگان مجلس برگزار شده است و به زودی جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور برای جمع بندی نهایی برگزار می شود تا روش جدید صورتحساب الکترونیکی رسما نهایی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا