ترندهای روز

صاحب‌خانه‌ها مصوبه بدون پشتوانه دولت را دور زدند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بر اساس قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، در صورتی که تورم عمومی سالانه بیش از ۳۰ درصد باشد، شورای عالی مسکن موظف است سقف افزایش حداکثر اجاره بها را ۵۰ تا ۱۰۰ درصد کل سالانه تعیین کند. تورم.

در حالی که دولت از تابستان امسال افزایش حداکثر ۲۵ درصدی اجاره بها در قراردادها را نسبت به سال گذشته تصویب کرده بود، بررسی ها نشان می دهد بسیاری از قراردادها با این قانون مطابقت ندارند.

مالکان از فرمان بدون پشتوانه دولت عبور کردند

مالکان حاضر به اجاره ملک خود با افزایش ۲۵ درصدی نیستند.

در همین زمینه داود بیگی نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره تاثیر تعیین سقف اجاره بها در بازار گفت: نرخ های تکلیفی در اکثر موارد تاثیر مثبتی بر بازار نداشته است، هرچند در برخی موارد. در مواردی مانند پستانک عمل می کند و می تواند بازار را کنترل کند. اما قطعا بازار به سمتی می رود که باید نیازهای مردم تامین شود.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به اینکه قانون جدید کنترل بازار اجاره آینده رابطه بین مالک و مستاجر را به خطر می اندازد، گفت: با این قانون مستاجر می تواند تا سقف شکایت کند. ۵ سال. که در نهایت باعث تشکیل پرونده جدید در قوه قضائیه و مجرم شناخته شدن افراد می شود.

بیگی نژاد ادامه داد: طبق آمار رسمی کشور نرخ اجاره در خرداد سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد رشد داشته است و چگونه می توان عددی را به عنوان سقف اجاره بها تعیین کرد که حدود نیمی از میانگین ارقام موجود در بازار اجاره است.

وی با اشاره به اینکه مالکان حاضر به اجاره ملک خود با افزایش ۲۵ درصدی نیستند، گفت: میزان اجاره بها در برخی مناطق تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: مشاوران املاک طبق قانون نباید با نرخ بالاتر از ۲۵ درصد قرارداد اجاره ببندند و در این راستا شاهد انعقاد قراردادهای سری هستیم که ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. .

به گفته بیگی نژاد، در قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن، وظایف برنامه ریزان حوزه مسکن بر دوش مالکان گذاشته شده است و سختگیری شدیدی با مشاوران املاک دیده شده است.

وی در خصوص نقش سپرده مسکن در کنترل بازار اجاره بها گفت: اگر سیاست های گذشته وزارت شهرسازی در حوزه مسکن موثر بود، با افزایش بیش از ۵۰ درصدی اجاره بها در تهران مواجه نمی شدیم. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا