اقتصاد جهان

صادرات ال ان جی روسیه به اتحادیه اروپا با وجود تحریم ها رکورد زد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، روزنامه تجاری کومرسانت به نقل از داده های موسسه کپلر گزارش داد صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) روسیه به اتحادیه اروپا در ماه نوامبر به بالاترین میزان خود یعنی ۱.۷۵ میلیون تن رسیده است.

رکورد قبلی در دسامبر ۲۰۲۲ بود که روسیه ۱.۷۳۷ میلیون تن LNG به این منطقه صادر کرد.

طبق گزارش ها، بیشترین مقدار در ماه نوامبر به فرانسه و بلژیک تحویل داده شد که LNG را از شرکت هایی در شبه جزیره یامال و شهر ویسوتسک دریافت کردند. این نیروگاه توسط نواتک، دومین تولیدکننده بزرگ گاز روسیه، اداره می شود.

این گزارش نشان می دهد که مجموع صادرات LNG روسیه به بازارهای جهانی در ماه نوامبر به ۲.۹۱۴ میلیون تن رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹.۳ درصد افزایش داشته است.

با این حال، صادرات گاز روسیه به چین به ۰.۱ میلیون تن در مقایسه با رقم ۰.۸ میلیون تنی ماه قبل کاهش یافت.

به گفته الکساندر سوبکو، کارشناس مستقل انرژی، معاملات آتی گاز در بورس TTF هلند برای تحویل در ماه نوامبر برابر یا بالاتر از قیمت نقدی به آسیا بوده است.

این تحلیلگر اضافه کرد که بازار اتحادیه اروپا به دلیل هزینه های بسیار کمتر حمل و نقل از منطقه یامال به اتحادیه برای معامله گران جذاب تر شده است.

سوبکو گفت که شرکت ملی نفت چین (CNPC) که ال ان جی یامال را خریداری می کند، قبلاً برخی از منابع را از روسیه به بازارهای سودآورتر هدایت کرده بود و گاز را از منابع دیگر به بازار چین می رساند.

ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد نفت خام در موسسه کپلر، به افزایش واردات LNG چین در ماه نوامبر اشاره کرد و گفت که تغییر در عرضه روسیه نتیجه تقاضای ضعیف چین نیست، بلکه به دلیل افزایش جذابیت بازار اتحادیه اروپا بوده است.

بر اساس این گزارش، ژاپن و کره جنوبی به دریافت گاز LNG روسیه از پروژه ساخالین-۲ تحت قراردادهای بلندمدت با گازپروم ادامه دادند.

صادرات این گاز روسیه به ژاپن در ماه نوامبر با ۲۲ درصد افزایش سالانه به ۰.۶۴ میلیون تن رسید، در حالی که واردات کره جنوبی ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به ۰.۲۸ میلیون تن رسید.

در همین حال، بسیاری از کشورهای اروپایی و متحدان آنها واردات گاز از روسیه را از اواخر آگوست ۲۰۲۲ پس از اعمال تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل عملیات نظامی در اوکراین متوقف کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا