اقتصاد جهان

صادرات ترکیه به سرزمین های اشغالی 99 درصد کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، بلومبرگ روز دوشنبه با استناد به داده های اولیه انجمن صادرکنندگان اصلی ترکیه گزارش داد که صادرات این کشور به سرزمین های اشغالی فلسطین در ماه می در واکنش به عملیات ارتش اسرائیل در غزه متوقف شد.

بر اساس گزارش این نشریه، صادرات کالا به اسرائیل در ماه می با ۹۹ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۴.۴ میلیون دلار رسیده است.

داده ها نشان می دهد که صادرات ترکیه به اسرائیل در پنج ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته وزارت اقتصاد اسرائیل، کل حجم تجارت بین دو طرف در سال ۲۰۲۳ ۶.۸ میلیارد دلار خواهد بود که ۷۶ درصد آن صادرات ترکیه خواهد بود.

بر اساس این گزارش، ترکیه از زمان آغاز درگیری بین رژیم صهیونیستی و حماس در ماه اکتبر یکی از شدیدترین منتقدان این رژیم بوده است.

ماه گذشته، وزارت بازرگانی ترکیه اعلام کرد که روابط تجاری تا زمانی که اسرائیل اجازه “جریان کافی و بدون وقفه” کمک های بشردوستانه به غزه را بدهد، به حالت تعلیق در خواهد آمد.

این تعلیق در پی محدودیت‌هایی بود که آنکارا بر صادرات ۵۴ دسته محصول به سرزمین‌های اشغالی شامل مصالح ساختمانی، ماشین‌آلات و محصولات شیمیایی مختلف اعمال کرد. ترکیه قبلاً ارسال هرگونه کالایی را که می‌توانست برای مقاصد نظامی به اسرائیل صادر کند، متوقف کرده بود.

طبق گزارش موسسه آمار ترکیه، اسرائیل سیزدهمین شریک صادراتی ترکیه در سال ۲۰۲۳ بود. عمده صادرات آنکارا به این گتو شامل فولاد، مصالح ساختمانی، تجهیزات مکانیکی، نفت و محصولات کشاورزی بود.

به گفته وزارت بهداشت غزه، حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین تاکنون بیش از ۳۶ هزار کشته برجای گذاشته است که بیشتر آنها زن و کودک هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا