ارزهای دیجیتال

صادرات صنایع خام قادر به تأمین نیاز کشور نیست / صادرات‌ فناوری اطلاعات جایگرین صادرات مواد خام‌ می‌شود؟

کنفرانس صادرات در روز سه شنبه ۱ مرداد ۲ ، در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. این فعالان بر لزوم توسعه صادرات فناوری ، توسعه نقشه راه ، تقویت دیپلماسی اقتصادی و پشتیبانی از شرکتهای کوچک و متوسط برای افزایش سهم صادرات تأکید کردند.

براساس اخبار تجاری ، کنفرانس صادرات IT در روز سه شنبه ، سه شنبه ، سه شنبه ، صادرات مرداد ۲ ، با مشارکت فعالان اقتصادی ، تجاری ، تجاری و علمی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در اتاق بازرگانی ، معادن و کشاورزی ایران.

صادرات صنعت خام که قادر به تأمین نیازهای اقتصادی کشور / صادرات فناوری اطلاعات نیستند

صمد حسن زاده ، رئیس اتاق بازرگانی ایران ، به اهمیت صادرات فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات اشاره کرد: به دلیل ادامه فشار خارجی و محدودیت های تحریم ها ، ساختار سنتی صادرات خام بر اساس صادرات خام از صادرات دیگر قادر به تأمین نیازهای اقتصادی کشور نیست. در این میان ، صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات نه تنها یک انتخاب است ، بلکه یک نیاز استراتژیک به فراتر از تنگناهای فعلی و حرکت اقتصادی بر اساس دانش و نوآوری نیز دارد.

مزایای ایران نسبت به سایر کشورها چیست؟

حسن زاده در مورد مزایای ایران گفت: با کارگران جوان ، با استعداد و خلاق ، حضور کارشناسان توانا در زمینه فناوری اطلاعات ، فعالیت های جامع شرکت هایی که متعلق به شرکت هایی با ظرفیت صادرات و هزینه های تولید پایین در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه هستند که می توانند موقعیت ایران را در بازارهای بازار بین المللی تقویت کنند.

وی افزود: “اگر صادرات محصولات و خدمات را به درستی برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنید ، به ویژه در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، دستیابی به نتایج پایدار ارز خارجی امکان پذیر است.”

فعال بخش خصوصی تأکید کرد: “اطمینان وجود دارد که چالش های موجود در مسیر صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط اراده ملی و ملی با برنامه ریزی دقیق و همکاری مؤثر بین بخش های دولتی و خصوصی قابل مدیریت است.” در این زمینه ، تدوین بسته های پشتیبانی هوشمند برای صادرات دیجیتال ، حضور فعال تر در نمایشگاه های بین المللی و تقویت دیپلماسی فناوری از جمله الزامات جلوی کشور است.

دهه های دهه صادرات خام با ارزش کم بود / صادرات IT می تواند جایگزین صادرات مواد اولیه شود

Payam Bagheri ، معاون رئیس اتاق بازرگانی ایران ، به افزایش صادرات مواد اولیه اشاره کرد: روند دهه های اخیر نشان می دهد که تمرکز این کشور بر دستورالعمل های کشور در زمینه صادرات غیر نفتی عمدتاً بر صادرات مواد اولیه اضافه شده بود. در نتیجه ، کالاهای وارداتی کشور تا چهار برابر بیشتر از کالاهای صادر شده است. این مسیر و استمرار آن نمی تواند منجر به توسعه اقتصادی پایدار شود.

وی افزود: شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات با سرمایه گذاری های کمتری و کارآیی بیشتری رشد کرده اند و در راه توسعه جهانی هستند. این می تواند جایگزینی قابل اعتماد برای صادرات مواد اولیه باشد ، زیرا کمی بومی سازی شده است ، در برابر نوسانات اقتصادی انعطاف پذیر است و توانایی بالایی در استفاده از منابع انسانی تحصیل کرده دارد.

هدف اصلی محصولات ICT زنجیره ارزش جهانی است

Bagheri در مورد هدف نهایی صادر کردن محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: هدف این است که محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات را به زنجیره ارزش جهانی وارد کنیم. اجرای این هدف مستلزم تدوین نقشه راه مشترک با مشارکت فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ، اتاق فناوری اطلاعات ایران ، سازمان توسعه تجاری و سایر بازیگران مهم برای ایجاد همگرایی مؤثر بین عرضه و تقاضا است.

صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات عامل اصلی ایجاد ارزش است

محمد رضا تفی ، رئیس هیئت فدراسیون فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ، بر نقش اصلی صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اقتصادی کشور تأکید کرد: صادرات این یکی از مؤثرترین ابزارهای ایجاد ارزش افزوده و ترویج ایران در بین المللی است. کشورهایی که از ظرفیت های تکنولوژیکی خود استفاده می کنند نه تنها به درآمد پایدار می رسند بلکه زیرساخت های انسانی و فناوری خود را نیز گسترش می دهند.

در کدام کشورها بازار فرصت خوبی برای صادرات محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد؟

با توجه به مهارت های اکوسیستم فناوری ایران ، گلدن گفت: اکوسیستم فناوری این کشور در زمینه هایی مانند نرم افزار ، هوش مصنوعی ، امنیت سایبری و سایر مناطق از ظرفیت بالایی برای رقابت در بازارهای بین المللی برخوردار است. بازارهای آفریقا ، آسیای میانه و آسیای جنوب شرقی به محصولات فناوری ایرانی فرصت خوبی داده اند.

تصاحب صادرات ۱ میلیارد دلار آمریکا به دیپلماسی اقتصادی نیاز دارد

وی همچنین به تمرکز ۱ میلیارد دلار آمریکا در طی پنج سال آینده اشاره کرد و گفت که دستیابی به این هدف مستلزم فعال سازی دیپلماسی اقتصادی ، ایجاد شبکه های بین المللی مؤثر و استفاده از ظرفیت های موجود در بخش خصوصی است. فقط از این طریق می توان مسیر صادرات را آسانتر کرد و مارک فناوری ملی جهان ایران را در جهان تقویت کرد.

شرکت امارات مشکل انرژی را حل می کند؟

مرکز تجارت جهانی دوبا ، معاون رئیس جمهور مرکز تجارت جهانی دبی گفت: “مرکز تجارت جهانی دبی آماده همکاری با انجمن های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران است.” فعالیت های مرکز تجارت جهانی دبی در حال حاضر بیش از ۵ کشور را تشکیل می دهد و با بیش از ۵ راه اندازی و همچنین شرکت های کوچک و متوسط (SME) در تعامل است.

الرائیس در مورد انرژی در ایران گفت: ایران با چالش انرژی روبرو است و در مرکز تجارت جهانی دبی توانایی جایگزینی ۶۰۰۰ مگاوات انرژی های تجدید پذیر و ۶۰۰۰ مگاوات انرژی باد دارد. در راه ، استارتاپ های فعال در زمینه انرژی پاک می توانند نقش موثری ایفا کنند و به توسعه زیرساخت های مربوطه کمک کنند.

Gitex بستری برای تبادل ایده در سراسر جهان است

El -raiis تأکید کرد که JITEX بستری برای تبادل ایده ها و تقویت ارتباط بین فعالان فناوری اطلاعات در سطح بین المللی است و افزود: بیش از ۵ سازمان دولتی با مرکز تجارت جهانی دبی همکاری کرده اند و این مرکز تمایل دارد چنین همکاری هایی را در بخش دولتی و خصوصی با ایران گسترش دهد.

تعداد زیادی از عوامل تصمیم گیری در زمینه تصمیم گیری در زمینه صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات در مسیر شناسایی بازارهای هدف چالشی دارند.

امیر روشن ، نایب رئیس مرکز بین المللی توسعه تجارت ، در مورد چالش های صادراتی صادرات خدمات گفت: بر خلاف کالاها ، صادرات خدمات محدودیتی مانند حذف تعهدات ارزی نیست ، بلکه تعداد زیادی از تصمیم گیری و نمایندگی به افراد بدون تجربه در این زمینه است.

وی گفت: “یکی از مهمترین مشکلات در صادرات فناوری اطلاعات در کشور ، عدم وجود مطالعات گسترده در بازار است.” با این حال ، توسعه نقشه راه مبتنی بر شناسایی بازارها با مزیت رقابتی تنها راه نجات تجارت است.

سال گذشته ، نسبت شرکتهای کوچک و متوسط در صادرات غیر نفتی ایران ۵ میلیارد دلار آمریکا بود

روزان خاطرنشان كرد كه شركتهای كوچك و متوسط در ساختار تجاری كشورها چقدر مهم هستند: ۵ ٪ از صادرات چینی توسط این شركت ها انجام می شود و سهم ۵ ٪ در اشتغال و ۲ ٪ از تولید ناخالص داخلی را دارند.

با این حال ، در ایران ، نسبت شرکتهای کوچک و متوسط از صادرات غیر تیل تنها حدود ۲ میلیارد دلار ۱.۵ میلیارد دلار آمریکا در سال گذشته بود که در واقع نشان دهنده مشارکت بسیار پایین این بخش در صادرات است.

شرکت های کوچک و متوسط تولید صادرات محور را در اولویت قرار می دهند

معاون مدیر ارتقاء شرکت های بین المللی در مرکز توسعه تجاری پیشنهاد کرد که در حال حاضر برنامه هایی برای حمایت از صادرات در حلقه نهایی زنجیره تولید است. شرکت های کوچک و متوسط باید تولید صادرات گرا را در اولویت قرار دهند زیرا این رویکرد به طور طبیعی کیفیت را بهبود می بخشد.

براساس این گزارش ، بررسی نظرات ارائه شده در کنفرانس صادرات ICT نشان می دهد که توسعه صادرات نه تنها یک انتخاب اقتصادی است ، بلکه یک نیاز استراتژیک برای افزایش ساختار فرسوده مواد اولیه و ورود به اقتصاد دانش است. با داشتن منابع انسانی تخصصی ، ظرفیت های بالا در شرکت ها و هزینه های تولید پایین ، ایران این فرصت را دارد که موقعیت خود را در زنجیره جهانی ایجاد فناوری اطلاعات و ارتباطات تثبیت کند ، اما نیاز به برنامه ریزی دقیق ، مطالعات بازار و دیپلماسی فعال اقتصادی دارد.

در عین حال ، چالش هایی مانند ضعف در دولت تجارت ، تصمیمات غیر تخصصی ، تعداد زیادی از امکانات تصمیم گیری و بخش اندک شرکت های کوچک و متوسط از صادرات موانع جدی است. برای غلبه بر این موانع ، نقش بخش خصوصی باید در زنجیره تولید نهایی تقویت و به طور خاص پشتیبانی شود. تدوین فن آوری ها همچنین نقشه های جاده ای را با مشارکت همه بازیکنان مهم برای به حداکثر رساندن فرصت های داخلی و بین المللی صادر می کند.

خواندن بیشتر در مورد گزارش فناوری اطلاعات کلید جهش اقتصادی در اخبار تجاری ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا