بانک و بیمه

صادرات قیر ۳۰ دلار زیر قیمت بازارهای جهانی| لزوم ورود وزارت اقتصاد به موانع تعهدات ارزی

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: محمدمهدی حیدری در نشست خبری شانزدهمین همایش و نمایشگاه ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات با اشاره به اینکه قیر یک محصول ارزآور برای کشور است، گفت: قیر کالایی ارزآور محسوب می شود. در کشور که سالانه ۱ تا ۲ میلیارد در اختیار کشور قرار می گیرد با فناوری های نوین آسفالت درصدد کاهش مصرف قیر به منظور حمایت از صادرات قیر و تولید ارز برای کشور هستیم.

در حال حاضر ۵.۵ تن قیر در کشور تولید می شود که ۲.۵ میلیون تن آن در کشور مصرف و ۳ میلیون تن دیگر صادر می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری بازار مبنی بر میزان تولید و صادرات قیر؟ وی گفت: هم اکنون ۵.۵ تن قیر در کشور تولید می شود که ۲.۵ میلیون تن آن در کشور مصرف و ۳ میلیون تن دیگر صادر می شود.

در حال حاضر صادرات قیر به دلیل تحریم های ظالمانه و عدم گشایش ال سی، ۳۰ دلار ارزان تر از بازارهای جهانی است.

وی با اشاره به اینکه صادرات قیر کشور معمولا به کشورهای آفریقایی، حوزه خلیج فارس، هند و چین است، ادامه داد: در حال حاضر صادرات قیر ۳۰ دلار ارزانتر از بازارهای جهانی است که این امر به دلیل تحریم های ظالمانه و بازگشایی نشدن قیر است. LC به این دلیل است.»

حیدری با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات صادرات قیر در حال حاضر مشکلات مربوط به تعهد ارزی است که امیدواریم وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای آن چاره اندیشی کنند، گفت: با توجه به اینکه سالانه ۴۹ درصد قیر تولید می شود. در…” وزارت راه و شهرسازی در حال رسیدگی به موضوع مدیریت یکپارچه توزیع و اشتراک قیر ترخیص شده است. ۲۰ درصد قیر در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مصرف می شود.

وی با تاکید بر اینکه موضوع ارتقای کیفیت قیر از دهه گذشته در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته است، گفت: در سال های اخیر ارتقای کیفی در این حوزه با قیر دوجداره محقق شده است. It Tankers ایجاد شد، نقشه منطقه شاخص خنک کننده ایجاد شد و معیارها و مقررات تدوین شد.

وی بحث نگهداری راه ها را از دیگر موضوعات مهم در وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و توضیح داد: نزدیک به ۳۰۰ هزار کیلومتر راه در کشور داریم و بحث بهینه سازی و نگهداری راه های موجود در کشور از طریق فناوری های جدید در زمینه قیر و آسفالت با استفاده از روش های جدید در حال آزمایش است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر استفاده از روش‌های نوین نگهداری راه‌ها با اشاره به محدودیت منابع گفت: راه‌اندازی آزمایشگاه راه‌سازی تسریع‌شده در کشور یکی از اقدامات مهمی است که دنبال می‌شود و در این راستا از سوی سازمان برنامه و بودجه مورد توجه قرار گرفت وام های مناسب ارائه شد.

وی با یادآوری اینکه با کمک بخش خصوصی ۵۰ آزمایشگاه در کارخانه‌های تولیدی راه‌اندازی شده است، افزود: با توجه به دستاوردهای ارزی می‌خواهیم با استفاده از فناوری‌های نوین مصرف قیر در آسفالت را کاهش دهیم.

همچنین در این نشست فریدون مقدس نژاد، دبیر علمی شانزدهمین همایش قیر، آسفالت و ماشین آلات با بیان اینکه این همایش با گردهمایی بهترین متخصصان، بر تقویت همکاری بین دانشگاه ها، صنعت و شرکت های فناور که روش های نوین کاربردی را توسعه می دهند، تاکید کرد. .

نگهداری راه های کشور سالانه ۲۸۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد و سال گذشته حداکثر ۱۰ میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده شد.

دبیر علمی شانزدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات ادامه داد: نگهداری راه ها در کشور سالانه ۲۸۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد و سال گذشته حداکثر ۱۰ میلیارد تومان برای این کار اختصاص یافت. بنابراین باید این شکاف را برطرف کنیم تا بتوانیم راه های کشور را اصلاح کنیم و به اهداف کلان راهسازی دولت برسیم.

مقدس نژاد با تاکید بر اینکه در حال حاضر موانعی در استفاده از فناوری های نوین وجود دارد، بر رفع موانع تاکید کرد و گفت: هدف از برگزاری این همایش تبادل تجربیات، تقویت صنعت و حوزه دانشگاهی و بهره گیری از مهارت های دانشگاهیان است.

همایش و نمایشگاه ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات از ساعت ۸ برگزار می شود آبان تا ۱۰ آبان این ماه در تهران برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا