اخبار اقتصاد ایران

صادرکنندگان فرش مشوقی ندارند | بازار فرش دستباف متاثر از تحریم هاست

رئیس اتاق بازرگانی گیلان تصریح کرد: کاهش تکلیف ارزی فرش دستباف در لایحه بودجه ۱۴۰۳ دیده نشد، بنابراین اجرای این قانون در سال جاری فعلا منتفی است. بنابراین باید برای تمدید این قانون چاره اندیشی کرد.

افق میهن رئیس اتاق بازرگانی گیلان در نشست تخصصی گیله فرش با اشاره به جایگاه فرش ایرانی گفت: تولید فرش دستباف ایرانی از ابتدایی ترین مراحل تولید تا رسیدن به دست مصرف کننده، حدود ۳۰ فرصت شغلی ایجاد می کند، این صنعت از نظر اشتغال زایی یکی از صنایعی است که بیشترین حجم اشتغال زایی را دارد.

قاسم رضاییان ادامه داد: هزینه ایجاد اشتغال در زمینه فرش دستباف یک دهم متوسط ​​هزینه ایجاد اشتغال در این صنعت است و از آنجایی که هزینه مواد اولیه تنها ۲۰ درصد ارزش فرش را تشکیل می دهد و ۸۰ درصد باقیمانده هزینه برندسازی، نیروی کار و دستمزد است. فرش به عنوان محصولی با ارزش افزوده نسبتاً بالا محسوب می شود که می تواند به تقویت اقتصاد ملی کمک کند. به این ترتیب این صنعت به دلیل ارزش افزوده بالا با ارزش صادراتی و درآمدهای ارزی باعث افزایش درآمد ملی کشور می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به مزایایی که رونق و توسعه این صنعت برای اقتصاد کشور دارد، لزوم توجه به آن و رفع مشکلات آن باید به عنوان یکی از اولویت ها در تصمیم گیری های سیاست گذاران قرار گیرد.

رضاییان افزود: بر اساس اظهارنامه گمرک، صادرات فرش دستباف در سال ۱۴۰۲ به کمتر از ۵۰ میلیون دلار رسید که تصویر واضحی از کاهش صادرات فرش دستباف ایران را ترسیم می کند.

وی در خصوص دلایل کاهش صادرات فرش گفت: ایران در زمینه فرش جایگاه قبلی را ندارد اما این ظرفیت را دارد که با حمایت دولت به جایگاه قبلی خود بازگردد و درآمد اواسط دهه ۹۰ را به دست آورد. .

رضائیان گفت: طبق آمارهای رسمی طی دهه گذشته میانگین رشد سالانه ارزش صادرات فرش دستباف ایران به نقاط مختلف جهان برابر با منفی ۱۹ درصد است و ایران به طور متوسط ​​۱۹ درصد از دستباف خود را از دست داده است. صادرات فرش هر ساله به دلایل مختلف.

وی تاکید کرد: اکنون صادرکنندگان فرش هیچ انگیزه ای ندارند و تکلیف ارزی به ضرر صادرکنندگان فرش منتقل شده است. در ۲ دولت قبل به هر فرشی که صادر می شد پنج درصد پاداش صادراتی می دادند اما امروز آن پاداش صادراتی نه تنها وجود ندارد بلکه گفته می شود ارز حاصل از صادرات به حساب بانک مرکزی برگردانده می شود.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان تصریح کرد: کاهش تکلیف ارزی فرش دستباف در لایحه بودجه ۱۴۰۳ دیده نشد، بنابراین اجرای این قانون در سال جاری فعلا منتفی است. بنابراین باید برای تمدید این قانون چاره اندیشی کرد.

وی گفت: از سوی دیگر ورود گردشگران به ایران از زمان شیوع ویروس کرونا با کاهش جدی مواجه شده است و تعداد اندکی از گردشگرانی که به کشور می آیند نیز اطلاعی از فرش ایرانی ندارند، بنابراین موضوع برندسازی و بازاریابی یکی از مشکلات اقتصادی شدن عرضه فرش در کشور است. استان ها است.

رضاییان افزود: گاهی گردشگران پول لازم برای خرید فرش دستباف ایرانی را ندارند و شرایط سیستم بانکی ما به گونه ای است که امکان استفاده از کارت های اعتباری خارجی وجود ندارد که این مشکل جدی است. تحریم ها اقتصاد هشت میلیون نفر از فعالان این حوزه را به خطر انداخته است. عمدتاً بازار فرش دستباف تحت تأثیر تحریم ها قرار دارد زیرا کشورهای هدف از ورود این کالا به کشور خود جلوگیری می کنند.

وی گفت: بخش خصوصی نیازمند توجه ویژه و بیشتر در احیای جایگاه فرش گیلان است. این امر مستلزم اقدامات منسجم و برنامه محور در حوزه های مختلف است. باید زمینه برگزاری دوره های آموزشی فعالان این حوزه در استان فراهم شود تا از طریق تلفیق آموزه های علمی با تجربه کاری، علاوه بر موفقیت در بازارهای داخلی، وارد بازارهای بین المللی نیز شوند.

رضائیان افزود: فرش دستباف یک کالای لوکس محسوب می شود و مانند سایر صنایع دستی استان قابل فروش در بازارهای سنتی و مدرن نیست. بنابراین باید به دنبال ایجاد نمایشگاهی دائمی برای تولیدکنندگان فرش باشیم تا بازدیدکنندگان مرتباً با این هنر و صنعت ارزشمند گیلان آشنا شوند. فعالیت نمایشگاه دائمی کمک می کند تا با ورود هیئت های تجاری خارجی به استان، ضمن معرفی این هنر ارزشمند، بستر لازم برای صادرات آن فراهم شود.

وی بیان کرد: موضوع تسویه تعهدات ارزی که مشکلات زیادی را برای برخی صنایع ایجاد کرده است با مطالبات بخش خصوصی و اتاق بازرگانی گیلان همراه با سایر اتاق های سراسر کشور و گیلان نتایج قابل قبولی را به همراه داشته است. اتاق برای پیگیری موضوع تسویه تعهدات ارزی آمادگی کامل دارد. انجام مشاوره و مکاتبه برای عرضه کنندگان فرش ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث تسهیلات نیز از مسئولان بانک های استان انتظار می رود با پرداخت یارانه خرید فرش در قالب تسهیلات کم بهره و وام به خریداران به تولیدکنندگان و کارآفرینان فرش استان کمک کنند.

در پایان این نشست تخصصی ۱۱ نفر از کارآفرینان فرش و نخبگان طراحی فرش گیلان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا