اخبار اقتصاد ایران

صادرکنندگان نگران سیاست‌های داخلی هستند

نایب رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی ایران در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر تحریم های احتمالی آمریکا علیه صادرات فولاد ایران گفت: صادرکنندگان طی سال ها تجارت در تنگه تحریم ها بر ترفندهای صادراتی مسلط شده اند و سیاست های داخلی آسیب بیشتری به صادرات فولاد ایران وارد می کند. نسبت به تحریم های خارجی و قوانین تجاری مطابق با ظرفیت فعلی تولید فولاد است […]

نایب رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی ایران در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر تحریم های احتمالی آمریکا علیه صادرات فولاد ایران گفت: صادرکنندگان طی سال ها تجارت در تنگه تحریم ها بر ترفندهای صادراتی مسلط شده اند و سیاست های داخلی آسیب بیشتری به صادرات فولاد ایران وارد می کند. نسبت به تحریم های خارجی و قوانین تجاری با ظرفیت فعلی تولید فولاد سازگار نیست.
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از درخواست اخیر سناتورهای آمریکایی برای تشدید تحریم ها علیه صادرات فولاد ایران خبر داده است. این خبر در حالی منتشر شده است که تولید و صادرات ایران در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است. بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد، ایران در سال ۲۰۲۲ ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد تولید کرده و در عین حال صادرات فولاد ایران در آن سال ۱۰ میلیون تن بوده است. است. همه این‌ها نشان می‌دهد که فولاد صنعتی در اقتصاد ایران قدرتمند است و با توجه به این قابلیت، در رتبه دهم تولید فولاد جهان قرار گرفته است.
با این تفاسیر دور از انتظار نیست که این صنعت نیز مانند نفت و پتروشیمی هدف تحریم های آمریکا قرار گیرد.
مهرداد اکبریان، نایب رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تایید مضر بودن این تحریم ها برای صادرات فولاد ایران، در عین حال تاکید می کند که این صنعت در حال حاضر بیشتر است. تحت تاثیر سیاست های خارجی تا سیاست های داخلی. .
اکبریان در ادامه تصریح کرد: افزایش تولید فولاد در ایران با هدف توسعه صادرات به ویژه به کشورهای همسایه است زیرا این کشورها پس از پایان جنگ در منطقه اهداف توسعه و برنامه های بازسازی دارند.
وی افزود: با وجود اینکه چشم انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ در کشور ترسیم شده است، ظرفیت تولید فعلی به ۷۵ میلیون تن رسیده است و این در حالی است که میزان مصرف واقعی فولاد در ایران کمتر از ۲۰ میلیون تن در سال است. بنابراین در این شرایط صادرات اهمیت زیادی پیدا می کند.
نایب رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: با این حال اکنون صادرات فولاد ایران بیش از آنکه در برابر تحریم های خارجی باشد، در برابر قوانین داخلی آسیب پذیر است. وضع عوارض ۲۰ درصدی بر صادرات مواد اولیه و نیمه خام که محصولات زنجیره فولاد را نیز در بر می گیرد و حدود یک هفته پیش اعلام شد، مصداق بارز قوانین داخلی است که مانع صادرات شده است. از این رو صادرکنندگان بیش از آنکه نگران سیاست های خارجی باشند، دغدغه سیاست های داخلی را دارند که بر تولید و صادرات در این صنعت تأثیر می گذارد، زیرا صادرکنندگان طی سال های معامله در تنگه تحریم ها یاد گرفته اند که چگونه کالاهای خود را با ترفندهای مختلف صادر کنند.
وی تصریح کرد: وضع قوانین صادراتی با ایجاد ۷۵ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در کشور سازگاری ندارد و زمانی که چنین ظرفیتی ایجاد شد باید تلاش برای بازاریابی و توسعه صادرات دوچندان شود.
به گزارش ایلانا؛ به گفته اکبریان راه حل در این شرایط حفظ روابط اقتصادی با شرکای سنتی مانند چین و عراق است. وی چین را مقصد اصلی صادرات فولاد ایران معرفی کرد و تصریح کرد: موضع چین در برابر سیاست های آمریکا در برابر صادرات فولاد ایران در شرایط فعلی بسیار حائز اهمیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا