فناوری

صبوری مهم‌ترین اصل رفتار با کودکان بیش فعال است/ لزوم خودداری از تنبیه و سرکوب رفتار

الهام گرفتن بازدید کننده به گزارش میهن تجارت، وی در گفت و گو با خبرنگار، اظهار کرد: در مغز انسان هورمونی به نام دوپامین یا آدرنالین به اندازه کافی ترشح می شود، اما اگر میزان این ماده کمتر از حد معمول در مغز ترشح شود، اختلالی به نام بیش فعالی رخ می دهد. آرام کودکان بیش فعال، اوتیستیک، ناشنوا یا کم شنوا نیز مانند سایر کودکان زندگی می کنند، با این تفاوت که زندگی آنها با اختلالاتی همراه است و باید از روش های رفتاری و آموزشی متفاوتی در مقابل آنها استفاده کرد.

وی افزود: بیش فعالی یک اختلال عصبی رشدی است که به نام ADHD یا اختلال کنترل تکانه همراه با عدم توجه و تمرکز نیز شناخته می شود. .

این مشاور کودک و نوجوان تاکید می کند: این اختلال با عدم توجه و تمرکز، فعالیت بدنی شدید و بیش از حد و رفتارهای تکانشی همراه است، بیش فعالی در کودکان می تواند مشکلات زیادی را در زندگی شخصی و یا روابط اجتماعی آنها ایجاد کند و به طور مستقیم بر یادگیری آنها تأثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه تربیت و رفتار والدین برای این کودکان مهمتر از کودکان عادی است، تصریح کرد: کودکان بیش فعال اراده و اختیاری بر رفتار خود ندارند و تنبیه و سرکوب رفتار و احساسات آنها نه تنها کمکی به بهبودی آنها نمی کند. علاوه بر مشکلات رفتاری، مشکلات روحی و روانی آنها را تشدید می کند.

بازدید کننده وی ادامه داد: کودکان بیش فعالی در سه زمینه مشکل دارند، گروه اول کودکانی که فقط نقص توجه و تمرکز دارند، گروه دوم کودکانی که تکانشی و بی قرار هستند و دسته سوم که ترکیبی از هر دو مشکل است، این دسته از کودکان ناخودآگاه و غیر ارادی به دستورات توجه نمی کنند، محرک های محیطی مدام حواسشان را پرت می کند و در سازماندهی امور دچار مشکل می شوند.

چگونه با کودکان بیش فعال رفتار کنیم؟

وی تصریح کرد: این کودکان با نزدیک شدن به بزرگسالی به معیارهای کمتری برای تشخیص نیاز دارند و بی قراری جسمی آنها به بی قراری درونی و روانی تبدیل می شود. به عنوان مثال، بزرگسالان بیش فعال بسیار متنوع هستند و بیشتر تمایل دارند مواد مخدرالکل یا سیگار نشان دهنده تمایل است.

این مشاور کودک و نوجوان با بیان اینکه خط اول درمان این کودکان دارودرمانی است و آموزش صحیح و مدیریت رفتار آنها توسط بزرگترها می تواند کمک زیادی به این کودکان کند، افزود: محیط آموزشی این کودکان باید غنی باشد و والدین باید مدام بازی کنند. بازی با آنها با توجه به اینکه این کودکان به بهبود کم توجهی و تمرکز آنها کمک می کند باید برای برنامه های هفتگی و روزانه خود برنامه ریزی کنند و برای یادگیری بهتر لازم است بازی و جذابیت را در تکالیف خود لحاظ کنند.

وی افزود: وسایل و محرک هایی که حواس این کودکان را پرت می کند نباید جلوی چشم آنها باشد. کودکان عادی تشویق می شوند تا یک فعالیت را با تشویق های گاه به گاه انجام دهند، اما کودکان بیش فعال نیاز به تشویق مداوم و سریع دارند. ما باید به زحمات کودکان بیش فعال پاداش دهیم. ، زیرا شکست مداوم این گروه از کودکان را ناامید می کند.

بازدید کننده وی خاطرنشان کرد: این کودکان از نگهداری ذهنی کمی برخوردار هستند بنابراین باید برای هر تنبیه و تشویق به آنها توضیح قابل فهمی بدهیم، بهتر است از علائم خصوصی برای این دسته از کودکان در خانه استفاده شود، کودک بیش فعال انگیزه و تلاش درونی ندارد. نباید از این انگیزه ها برای تشویق او به انجام کاری استفاده کنیم، این کودکان اراده انجام کارهای تکانشی خود را ندارند و کارهای بد انجام می دهند، توهین، تحقیر و تنبیه بدنی فقط بی نظمی آنها را تشدید می کند و مهمترین اصل صبر است. است. کمک گرفتن از والدین و روانشناس کودک و روانپزشک دائمی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا