فرهنگ و هنر

صحبت‌های رئیس سازمان سینمایی: آثار امسالِ جشنواره مشکل اکران ندارند :: ایران تحلیل

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه سیمرغ مردمی سال آینده به جشنواره فیلم فجر بازمی گردد، گفت:

به گزارش ایران تحلیل، محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی عصر یکشنبه پانزدهم بهمن ماه در چهارمین روز از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره حاضر شد و پس از بازدید از غرفه رسانه های مختلف در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.

خزاعی در ابتدا در پاسخ به سوال خبرنگار به تنوع اقلیم، تنوع ژانر و حضور نسل های مختلف که در جشنواره فیلم فجر امسال پررنگ است اشاره کرد. مهر وی در خصوص حذف سیمرغ مردمی از جشنواره فیلم فجر برای سومین سال متوالی گفت: در سال ۱۴۰۰ سیمرغ مردمی داشتیم و در حال برگزاری بود و برخی از دوستان مخالفت داشتند و بعد از بررسی ایراداتشان، ما واقعا متوجه شدیم که تقلب انجام شده و دستگاه یک سینما خاموش بود و تعداد اکران هایی که ساکت بود در رای گیری تاثیر داشت.

مهر وی در گزارشی ادامه داد: صحبت های تهیه کننده درست بود و اینها در رای مردم تاثیر داشت. شاید این تصمیم برای من عواقب زیادی داشته باشد، اما به عنوان فردی که به نظر مردم احترام می گذارد و معتقدم نباید نظر مردم را دستکاری کرد، گفتم بیایید آن رای را کنار بگذاریم و سیستمی درست کنیم که بتوانیم از رای مردم مطمئن باشیم. . شما باید از من به عنوان یک مدیر انتظار داشته باشید. وقتی از یک روند اشتباه آگاه شدم، چگونه می توانم اجازه بدهم که آن راه ادامه یابد و حقی را از دست بدهم. آقای امینی امسال این موضوع را پیگیری کردند، حتی بررسی شد و از برخی کارشناسان دعوت شد تا رای عمومی داشته باشند، اما دوستانی که آمدند گفتند نرم افزاری که می خواهند طراحی کنند به این دوره نمی رسد. انشاءالله سال آینده مطمئن باشید در جشنواره نظارت مردمی خواهد بود.

خزاعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا فیلم های جشنواره با کیفیت پروانه اکران می شوند، گفت: در بین فیلم هایی که الان می بینید احتمالا چند طرح در فیلم ها وجود دارد که بحث هایی دارد و می خواهند درباره آن صحبت کنند. اما بیشتر فیلم هایی که دیده اید قطعا اکران می شوند. آنها خواهند بود. از زمانی که به سازمان سینمایی آمدم قول دادم و گفتم فیلم هایی که در زمان من پروانه ساخت بگیرند به شرط اینکه فیلمنامه را دنبال کنند قطعا اکران خواهند شد و حالا می گویم فیلم هایی که بر اساس آن ساخته شده اند. مجوز تولید مشکلی برای انتشار نخواهد داشت.

وی درباره اینکه چند روز از جشنواره می گذرد و آثاری که انتظار می رفت دیده نشده است، گفت: سال ۹۰ که دبیر جشنواره بودم همان صحبت ها را روزهای اول شنیدم اما الان می گویم صبر کنید. و خلاصه نهایی را ببینید. نمی خواهم بگویم ۱۰۰ درصد کارها سطح کیفی بالایی دارند اما مثل هر سال هم کارهای خوب و هم متوسط ​​داریم. اگر به نمره پایانی جشنواره نگاه کنید، فیلم های خوبی خواهید دید.

خزایی همچنین به خبرنگار حواشی فیلم «بیدان» گفت. مهر پاسخ داد: آقای امینی در این خصوص توضیح دادند. تا جایی که جلسات مکرری داشتیم، پس از انتخاب آثار توسط اعضای هیئت انتخاب و اعلام نظر رسمی، فیلم «بی تن» نظر نهایی هیئت انتخاب را دریافت نکرده بود. دلیلش هم این بود که فیلم ناقص به جشنواره داده شد.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه فیلم های ناقص دیگری در جشنواره اکران می شود، گفت: فیلم ناقص اکران کروماکی با فیلم ناقص حدود ۵۸ دقیقه متفاوت است. وقتی نیمی از فیلم را ندیده باشید نمی توانید درباره یک فیلم قضاوت کنید. این مشکل دو شکل داشت. یا باید از تهیه کنندگان می خواستیم فیلم را برای سال آینده اکران کنند تا مثل یکی از فیلم های دفاع مقدس تولید بنیاد روایت که ۴۵ دقیقه بود ولی به دلیل کامل نبودن آن را کامل ببینیم. همه گفتند حیف است و بهتر است فیلم را برای سال آینده اکران کنیم. به آنها اجازه دهید

خزایی ادامه داد: اما چون دوستان احساس کردند که این فیلم باید امسال در جشنواره باشد و قصد دارند آن را اکران کنند و بعد از اینکه فیلم را دیدیم فکر کردیم فیلم خوبی است بنابراین تصمیم گرفتیم که در نگاه نو باشد. بخشی که منتقدان و روزنامه نگاران در آن حضور داشته باشند و خانواده سینما آن را ببینند و در آن بخش نیز رقابت کنند.

وی درباره مناسب بودن فیلم های امسال برای خانواده گفت: بسیاری از فیلم های امسال از نظر محتوایی برای خانواده ها مناسب است. البته خانواده محور بودن یک چیز است و فیلم های با محتوای سالم یک چیز دیگر. شاید در برخی فیلم ها دیالوگ هایی را ببینیم که همانطور که در این یکی دو روز دیدم، فکر می کنم یکی دو دیالوگ ایراد دارد. ای کاش دوستان در شورا توجه کنند که البته دوستان در شورا در مرحله جشنواره سخت گیری نمی کنند و می گویند بگذارید فیلم ها دیده شود و بعد در مرحله نمایش بازخوردها را بررسی کنید. در پایان جشنواره می توانید جمع بندی درستی از محتوای این دوره از جشنواره داشته باشید.

خزاعی با اشاره به سفرهای خود به استان ها گفت: خیلی ها به من گفتند که می توانی در شهرستان ها و استان ها خروجی خوبی داشته باشی و می توان برنامه ریزی جامعی در استان ها داشت. در روزگار ما افراد مسئول یا کمبود امکانات و بودجه ظاهر نمی شوند. یکی از دلایلی که آنها به تهران مهاجرت می کنند و مجبور به مهاجرت می شوند این است که ما به صورت عادلانه امکانات را در اختیار شهرستان ها قرار ندادیم.

وی در پایان تاکید کرد: امسال برای اولین بار می بینیم که ۱۶ فیلم از شهرستان ها در مرحله انتخاب حضور داشتند و امیدوارم این تلاش در شهرستان ها باعث شود این آرزویی که در شهرستان ها دارم. سینما در آنجا تعریف جداگانه ای دارد و اینکه استان ها فیلم تولید می کنند. و اگر اولین اکران خود را در همین استان داشته باشند و تولید سینما فقط در تهران نباشد باید محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا