فرهنگ و هنر

صدا و سیما دیگر نباید جلوی ساز،‌ گُل بگذارد! :: افق میهن

دبیر شورای عالی هنر روز گذشته – سوم مرداد – به منظور تشریح جزئیاتی از اسناد بالادستی ملی تشکیل و نکات مهمی را درباره سند ملی موسیقی کشور مطرح کرد.

به گزارش افق میهن، محمدحسین ایمانی خوشخو در این نشست خبری اعلام کرد که ساخت برنامه در تلویزیون قانونی نیست و لغو کنسرت در شهرستان ها در پی تصویب سند ملی موسیقی کشور قانونی نیست. قوانین مهم و سرنوشت سازی برای موسیقی اگر ضمانت اجرایی داشته باشد باید منتظر روزهای درخشان موسیقی کشور باشیم.

در این گزارش به بررسی اظهارات مهم ایمانی خوشخو در این نشست خبری می پردازیم که به صراحت و روشنی درباره موسیقی به آن اشاره شد:

از این پس هیچ دستگاهی حق لغو کنسرت را ندارد.

صدا و سیما باید موسیقی را با تمام شرایط صحنه نمایش دهد.

صدا و سیما دیگر نمی تواند جلوی ساز گل بگذارد.

– مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونی بوده و کلیه مصوبات اجرا خواهد شد.

این سند آیین نامه مصوب موسیقی و ویدئو است که صدا و سیما باید از آن پیروی کند.

این موضوعات در حالی مطرح شده است که صدا و سیما هیچ قانون صریحی در مورد نمایش آلات موسیقی در تلویزیون ندارند و مقام معظم رهبری در نظرسنجی درباره نمایش آلات موسیقی در تلویزیون فرمودند: آن دسته از آلات موسیقی که رایج هستند و می توان از آن استفاده کرد. موسیقی حلال است، خرید و فروش و استفاده از آن برای منفعت حلال جایز است و فرقی بین تلویزیون و جاهای دیگر نیست».

آنچه از این فتوا به دست می آید این است که نه تنها نشان دادن ابزاری که صدای آن را می نوازد جایز است; حتی خرید و فروش آن از طریق تبلیغات در صدا و سیما نیز مشکلی ندارد.

این در حالی است که در موارد بسیار کمی، از جمله در شبکه های رادیویی و تلویزیونی خارج از کشور، ساز اغلب پخش می شود و این موضوع به یکی از سوالات قدیمی تبدیل شده است که چرا ساز از تلویزیون پخش نمی شود؟

مقام معظم رهبری فرموده اند: آن دسته از آلات موسیقی که معمولاً مورد استفاده عرفا است و می توانند برای حلال استفاده کنند، خرید و فروش و استفاده از آن برای حلال حلال جایز است و بین تلویزیون و جاهای دیگر فرقی نیست.به نظر می رسد سند ملی موسیقی کشور برای پاسخ به این سوالات بدیهی آمده است اما باید منتظر ماند و دید صدا و سیما از چه زمانی این سند را امضا می کنند؟

لغو خودسرانه کنسرت ها در کشور موضوع دیگری است که چرخ موسیقی ایران را به عقب می راند. لغو بسیاری از اجراهای موسیقی در شهرستان ها ریشه در خارج از وزارت ارشاد دارد. عوامل خودسرانه ای که البته تاکنون برخورد جدی با آنها صورت نگرفته است.

در عین حال، اقدامات خودسرانه این چنینی نه تنها به فرهنگ موسیقی ایران لطمه می زند، بلکه خوراک تبلیغات بد علیه این کشور می شود.

اما حالا باید منتظر ماند و دید که آیا این سند ملی و بسیار مهم که در دوره ریاست جمهوری شهید به تصویب رسیده، باعث نجات موسیقی می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا