بانک و بیمه

صدور بیمه کمتر از یک سال برای موتورسیکلت ممنوع شد

به گزارش ایران تحلیل، علی استاد هاشمی اظهار داشت: بر اساس آمار بیمه مرکزی سنهاب در حال حاضر حدود ۲۵ میلیون بیمه نامه مسئولیت جاری (معتبر) برای انواع خودروهای زمینی وجود دارد که بر اساس آمار منتشر شده، تعداد کل خودروهای موجود در کشور بیش از ۳۸ میلیون خودرو تخمین زده می شود، بنابراین می توان حدس زد که در حال حاضر حداقل ۱۳ میلیون وسیله نقلیه در انواع مختلف وجود دارد، یعنی حدود ۳۴ درصد از کل خودروهای کشور بدون بیمه مسئولیت در کشور موجود است. جاده ها و مسیرهای پر استفاده موتورسیکلت ها بیش از ۸۶ درصد از خودروهای بدون بیمه را تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد: بر اساس اعلام مسئولان راهور فرجا و وزارت حراست، در حال حاضر حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد دارند، این در حالی است که گزارش های دریافتی از سامانه بیمه مرکزی سنهاب نشان می دهد که تعداد خودروهای شخص ثالث فعلی (اصیل) در حال حاضر حدود ۱۳۰۰۰۰۰ موتورسیکلت در آنجا افزایش یافته است، یعنی حدود ۱۱۲۰۰۰۰۰ موتورسیکلت یعنی تقریبا ۹۰ درصد موتورسیکلت ها بدون بیمه مسئولیت و تصادف راننده در جاده های کشور تردد می کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی چه برنامه ای برای توجیه جرایم موتورسیکلت های فاقد بیمه نامه دارید؟ وی تصریح کرد: بیمه مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون با پیشنهاد بخشودگی جرائم مطابق بند (ب) ماده ۲۴ قانون بیمه مسئولیت مدنی و تصویب وزیر اقتصاد و دارایی طی دو مرحله دیگر. به مناسبت روز دولت از دوم تا هجدهم شهریور ماه و همچنین به مناسبت روز بیمه از ۲۲ تا ۱۲ آذرماه و در مجموع به مدت ۴۷ روز در اختیار دارندگان موتورسیکلت های فاقد بیمه نامه قرار داد. با امکان و فرصت خرید بیمه نامه بدون جریمه و با حداقل پرداخت حق بیمه. نامه به شخص ثالث قانونی و اجباری است.

اخذ بیمه مسئولیت پیش نیاز ارائه خدمات خودرو به ارگان های دولتی است
استاد هاشمی همچنین افزود در صورت موافقت وزیر اقتصاد حداقل تا پایان سال دوره ای خواهیم داشت که در آن حق بیمه برای کسانی که بیمه مسئولیت ندارند معاف می شود. در ضمن بیمه مرکزی طرحی را در دست بررسی دارد که البته اجرای آن نیاز من همکاری و توافق با سایر دستگاه‌ها است و باعث می‌شود که جریمه حق بیمه شخص ثالث در زمان ارائه خدمات خودرویی به خودروها توسط سایر دستگاه‌های اجرایی ارائه شود. سایتی دائمی خواهد بود.

۲۰% تخفیف بیمه موتور سیکلت صفر کیلومتر
رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به این سوال که چه گزینه هایی را برای خرید بیمه مسئولیت موتورسواران در نظر گرفته اید؟ وی تصریح کرد: بیمه مرکزی از طریق شورای عالی بیمه با هدف تشویق دارندگان موتورسیکلت به بیمه مسئولیت شخص ثالث و ایجاد پوشش همگانی بیمه مسئولیت شخص ثالث برای دارندگان موتورسیکلت که عموماً از طبقات پایین جامعه هستند، ارائه کرده است. ۲۰% تخفیف برای صدور بیمه نامه یک ساله یکساله. ثالثاً موتورسیکلت های صفر کیلومتر تایید شده و برای تایید نهایی به سازمان دولتی ارسال شده که امیدواریم مورد تایید قرار گیرد.

بیمه با مدت کمتر از یک سال برای موتورسیکلت ها ممنوع شد
وی گفت: همچنین بر اساس مصوبه فوق، ارائه بیمه نامه موتور سیکلت صفر کیلومتر ممنوع است، از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه بیش از یک میلیون و ۷۹۰ هزار بیمه نامه مسئولیت و حوادث سواره برای انواع موتورسیکلت‌های شرکت‌ها شرکت‌های بیمه صادر کردند، اما در حال حاضر فقط بیمه‌نامه‌های مربوط به تعداد ۱۳۰۰۰۰۰ موتورسیکلت معتبر است.

به گفته پروفسور هاشمی، تحقیقات نشان می‌دهد موتورسیکلت‌سازان کشور که قانوناً موظف به بیمه‌کردن موتورسیکلت‌های صفر کیلومتر برای شماره‌گذاری پلاک پلیس، بیمه مسئولیت و پیشگیری از تصادفات راکب به صورت کوتاه‌مدت هستند و در نتیجه عملا بسیاری از این بیمه ها اکنون منقضی شده اند و دیگر اعتبار ندارند.

وام خرید بیمه با همکاری بانک قرض الحسنه
پروفسور هاشمی در مورد اینکه اکثر دارندگان موتورسیکلت نگران نداشتن نقدینگی برای خرید بیمه نامه هستند، گفت: با تفاهم نامه اخیر بیمه مرکزی و بانک قرض الحسنه. مهر ایران به منظور امکان خرید بیمه نامه با نرخ سود مطلوب، امکان خرید انواع بیمه نامه از جمله بیمه مسئولیت را برای دارندگان وسایل نقلیه به ویژه موتورسیکلت فراهم کرده است.

روند اخذ گواهینامه موتور آسانتر می شود
وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه مشترکی با پلیس برای تشویق موتورسواران به بیمه مسئولیت دارید؟ وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اکثر موتورسواران فاقد گواهینامه رانندگی هستند و به نظر می رسد یکی از دلایل پرهیز دارندگان این وسایل از بیمه، علاوه بر حق بیمه، موضوع پیچیده، زمان بر و گران است. پلیس راهنمایی و رانندگی در هنگام صدور گواهینامه رانندگی به اصطلاح طرحی را ارائه کرده است که امکان صدور گواهینامه آسان را فراهم می کند و بیمه مرکزی و صندوق بیمه خسارات بدنی نیز آمادگی خود را برای همکاری در اجرای طرح تشویقی مذکور اعلام کرده است. ارائه بیمه نامه با شرایط ویژه برای پذیرفته شدگان آزمون مذکور.

کلاه ایمنی هدیه برای موتورسوارانی که در آزمون گواهینامه قبول می شوند
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: در این زمینه صندوق برای تشویق شرکت کنندگان در آزمون یک کلاه ایمنی نیز به موتورسواران اهدا می کند.

استاد هاشمی در پاسخ به این سوال که برای تشویق رانندگان فاقد بیمه نامه اجباری شخص ثالث چه برنامه ای دارید؟ وی تصریح کرد: تمامی راهکارهای تشویقی مذکور برای موتورسیکلت ها از جمله بخشودگی تخلفات بیمه ای از دوم تا ۱۸ شهریور ماه و همچنین از ۱۳ تا ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲ برای سایر وسایل نقلیه از جمله خودرو نیز اعمال شده است. و بیمه مرکزی با همکاری صندوق خسارت های بدنی و شرکت های بیمه سعی در یافتن راه حل های جدید و انگیزشی برای تشویق مالکان خودرو به بیمه دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه طبق قانون بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه ملزم به خرید بیمه نامه مسئولیت مدنی هستند و ارائه خدمات به خودروهای فاقد بیمه نامه توسط سازمان ها و مؤسسات مرتبط با حمل و نقل ممنوع است، بیمه مرکزی و خسارت جانی. صندوق ممنوع است که طبق قانون جبران خسارت وارده به اشخاص ثالث در اثر حوادث رانندگی با وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه و همچنین یکسری اقدامات پیگیری و مذاکره و همکاری سازنده با وی می باشد. سایر مؤسسات حمل و نقل برای شناسایی وسایل نقلیه بدون بیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا