اخبار اقتصاد ایران

صفر تا صد طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور توضیح داد؛

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور درباره جزئیات طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت خودروهای فاقد بیمه نامه شخص ثالث گفت: این طرح برای تاکسی ها در ماه جاری و پس از آن اجرا می شود. نوبت به خودروهای خاص مانند وانت، تاکسی اینترنتی و … می رسد.

ایران تحلیل به نقل از ایسنا، سید کاظم عزیزی معاون صنایع و نیرو ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به قانون بیمه اجباری خسارات وارده به اشخاص ثالث اظهار کرد: شورای اسلامی شهر تایید شده در سال ۲۰۱۵ تمامی خودروها ملزم به دریافت بیمه نامه شخص ثالث هستند.

وی تاکید کرد: بر اساس ماده ۴۵ این قانون، ارائه هرگونه خدمات به خودروهای فاقد بیمه نامه و رفع توقیف آنها توسط راهنمایی و رانندگی، دفاتر اسناد رسمی و سازمان ها و مؤسسات مرتبط با حمل و نقل از قبیل تعویض پلاک خودرو، تنظیم اسناد و مدارک تجارت رسمی مذکور. دستگاه ها ممنوع بوده و عدم انجام وظیفه فوق حسب مورد تخلف اداری یا انتظامی محسوب می شود.

معاون صنایع و نیرو ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور نداشتن بیمه نامه را تخلف دانست و گفت: حتی اگر ماده ۴۸ قانون وجود نداشت، ماده ۴۵ قانون بیمه شخص ثالث به این موضوع اشاره می کرد. این خودروها نباید سوخت بگیرند. اما به دلیل اهمیت ویژه موضوع سوخت، قانونگذار ماده جداگانه ای را به این امر اختصاص داد.

عزیزی با اشاره به جزئیات ماده ۴۸ این قانون گفت: ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت موظف است از صدور هرگونه کارت و تخصیص اولیه سهمیه یا ادامه آن برای خودروهای فاقد بیمه نامه شخص ثالث جلوگیری کند. همچنین در تبصره این ماده آمده است که بیمه مرکزی و فرجا موظفند اطلاعات مربوط به خودروهای مذکور را به صورت آنلاین در اختیار ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت قرار دهند.

شناسایی ۵۰ هزار خودروی دیزلی بدون بیمه نامه

وی تاکید کرد: در راستای اجرای این ماده قانونی، جلسات متعددی در قالب کارگروه هماهنگی و پیگیری ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث و کمیته های فنی و تخصصی، نمایندگان نهادهای ذیربط تشکیل شد. در این جلسات شرکت بیمه مرکزی، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، صندوق تامین خسارت بدنی و پلیس راهور فراجا حضور داشتند.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه فاز اول اجرای این طرح را با خودروهای دیزلی به صورت پایلوت آغاز کردیم، اظهار داشت: مجموع ناوگان خودروهای دیزلی ۹۰۰ هزار دستگاه و با با اقدامات انجام شده توانستیم بین برقراری خودرو، بیمه نامه و کارت سوخت ارتباط برقرار کنیم تا دقیقاً کارت سوخت خودروی مورد نظر مطابق قانون اعمال شود.

عزیزی با بیان اینکه با شناسایی دقیق و شمارش اطلاعات در ابتدای اجرای این طرح، بیش از ۵۰ هزار خودرو بدون بیمه نامه شخص ثالث شناسایی شد، گفت: این طرح در سه مرحله تعریف شد، در تیرماه خودروهایی که بیمه آن ها هستند. سیاست منقضی شده بیش از یک سال پیش در گذشته مشمول این طرح شده و وارد لیست اخطار می شدند. در این مرحله بیش از ۲۰ هزار خودرو مشمول ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث شدند.

وی با بیان اینکه به این خودروها یک ماه مهلت داده شد و زمانی که کارت سوخت را وارد نازل کردند، تابلوی اخطار بیمه برای آنها نمایان بود، افزود: شرایط را به گونه ای فراهم کردیم که اگر فردی مراحل اخذ سومی را انجام دهد. بیمه نامه حزب، کارت سوخت از لیست خاکستری حذف شده و تخصیص سوخت برای آن به روال عادی باز می گردد.

معاون صنایع و نیرو ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: در گام دوم که در شهریورماه اجرا شد، برای حدود ۲۰ هزار خودرو که بیش از پنج ماه پیش بیمه نامه آنها به پایان رسیده بود، اجرا شد و در آبان در همین ماه مابقی خودروهای دیزلی بدون بیمه وارد لیست اخطار و سپس وارد لیست خاکستری شدند، منظور از لیست خاکستری غیرفعال شدن موقت کارت سوخت و عدم تخصیص سهمیه سوخت است.

۲۰ هزار خودرو بیمه نامه شخص ثالث دریافت کردند

عزیزی با بیان اینکه این طرح باعث شد بیش از ۲۰ هزار خودرو برای بیمه نامه شخص ثالث مراجعه کنند، گفت: ۳۰ هزار خودرو همچنان بیمه نامه نگرفتند که در نتیجه روزانه دو میلیون لیتر نفت و گاز صرفه جویی شد. . ، گفت: اگر یک دلار را قیمت واقعی نفت و گاز در نظر بگیریم معادل دو میلیون دلار در روز است که رقم قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه ارتقای سطح انضباط و امنیت در حوزه حمل و نقل سنگین از دیگر مزایای اجرای این طرح بود، گفت: پس از اجرای موفق ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث در حوزه ناوگان دیزلی، برنامه ریزی برای اجرای این قانون در بخش خودروهای بنزینی از حدود یک ماه پیش آغاز شده و قرار است این طرح ابتدا در حوزه خودروهای بنزینی عمومی اجرا شود.

خودروهای بنزین سوز نیز در این طرح قرار گرفتند/اولویت با تاکسی

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ابتدا ناوگان تاکسیرانی کشور، سپس وانت، تاکسی های اینترنتی و … مشمول قانون می شوند و پس از آن خودروهای شخصی مشمول قانون می شوند. و موتورسیکلت نیز مشمول اجرای این طرح می شود.

به گفته عزیزی، این طرح برای تاکسی ها قرار است طی ماه جاری وارد فاز عملیاتی شود، البته در مرحله اول از طریق پیامک از متولیان امر از جمله اتحادیه تاکسیرانی و در صورت عدم بیمه نامه اطلاع رسانی خواهد شد. در صورت تمدید خودرو مربوطه مشمول قطع سهمیه سوخت می شود. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا