اخبار بورس

صندوق‌های اهرمی با حباب کمتر، ریسک سرمایه‌گذاری پایین‌تری دارند

در گفتگو با سابدگردان آقا مدیر پورتفولیوی این شرکت به موارد زیر اشاره شد:

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامتورم بالا در کشور ما بیشتر مردم را به فکر روش های سرمایه گذاری انداخته است که این تورم را پوشش می دهد و مانع از بین رفتن ارزش پولشان می شود. با وجود رشد سایر بازارهای مالی، بازار سهام در سال های اخیر رشد اندکی را تجربه کرده و نتوانسته خود را با سایر بازارها همراهی کند. یکی از راهکارهایی که برای جلوگیری از فرار سرمایه از بورس اندیشیده شده است، تأسیس صندوق های سرمایه گذاری مختلف است.

در این میان، صندوق‌های سهامی با نسبت سود بالاتر مورد توجه ریسک‌پذیران قرار گرفته‌اند. صندوق‌های اهرمی نوعی از صندوق‌های سهام هستند که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند با پول کمتری سرمایه‌گذاری بیشتری کنند.

صندوق اهرمی چیست و مکانیسم آن چیست؟

از منابع استفاده کنید دو نوع واحد پریمیوم و معمولی وجود دارد که به سرمایه گذاران این امکان را می دهد تا بسته به شرایط بازار و تحمل ریسک، سرمایه گذاری ایمن و ارزان را در بستری مناسب انجام دهند.

کنترل نسبت اهرمی و حباب قیمت صندوق های اهرمی دو شاخصی است که مدیران صندوق ها می توانند بر اساس وضعیت بازار کنترل کرده و میزان جذابیت این صندوق ها را مشخص کنند.

اخیرا صندوق اهرمی شتاب آواز با افزایش نسبت اهرمی و کاهش حباب مورد توجه اهالی بازار قرار گرفته است. در همین راستا گفتگویی با قاسم آزاد، تحلیلگر و مدیر نمونه کارها در شرکت سبدگردان آغار انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

قاسم آزاد، سبدگردان شرکت سبدگردان آغازدر گفتگو با نبض بازار سهام وی به تشریح ساختار صندوق های اهرمی پرداخت و درباره تاثیر نسبت اهرمی بر بازده گفت: صندوق دارای اهرم شامل سهام ممتاز و سهام عادی است. از طریق سایت صندوق می توان سود معینی را صادر و خاتمه داد (خرید و فروش).

قاسم آزاد وی در خصوص سازوکار صندوق اهرمی توضیح داد: ساختار صندوق های اهرمی بر اساس نسبت اهرمی است. به این ترتیب، سهام مشترک افراد کم ریسک، نرخ سود ثابت و ثابتی را برای سرمایه گذاری خود دریافت می کنند (مشابه صندوق های اوراق قرضه).

وی درباره سرمایه‌گذاری‌های پرریسک‌تر گفت: در این نوع سرمایه‌گذاری، سهام به بخش ممتاز وام داده می‌شود. نسبت اهرمی از تقسیم ارزش سهام عادی بر ارزش سهام ممتاز محاسبه می شود. هر چه نسبت اهرم بالاتر باشد، اهرم مالی سرمایه گذار در سهام ممتاز بیشتر می شود، یعنی بیشتر از پولی که گذاشته است، پول بیشتری برای سرمایه گذاری وام گرفته است.

چرا نسبت بدهی بالاتر فرصت سرمایه گذاری خوبی است؟

سبدگانداران آغر با تاکید بر جذابیت صندوق های اهرمی برای سرمایه گذاران، ادامه داد: زمانی که روند بازار رو به افزایش است، مدیران صندوق ها نسبت اهرمی را بالاتر می گذارند تا از فرصت برای سود بیشتر استفاده کنند. از سوی دیگر، در یک بازار رو به کاهش، نسبت اهرم را کاهش می دهند تا از ضرر جلوگیری کنند. بنابراین، اگر سرمایه‌گذاری روند صعودی کوتاه‌مدت یا میان‌مدت را در بازار با نسبت اهرمی بالاتر در صندوق‌های اهرمی پیش‌بینی کند، می‌تواند به بازدهی بالاتر از میانگین در بازار دست یابد.»

قاسم آزاد وی با هشدار به سرمایه گذاران در مورد ریسک بالای صندوق های اهرمی گفت: سرمایه گذاران باید در سرمایه گذاری در این صندوق ها دقت کنند زیرا هر نسبت اهرمی ریسک دارد. البته باید به خاطر داشت که همین ریسک در بازارهای رو به رشد فرصت بازدهی بیشتر را برای سرمایه گذار فراهم می کند.

توجه به حباب قیمت وجوه اهرمی

مدیر پرتفوی سابدگردان آغر با تاکید بر تاثیر تفاوت اندازه حباب وجوه اهرمی بر بازده سهامداران ممتاز، گفت: حباب وجوه اهرمی، تفاوت قیمت سهام ممتاز با ارزش خالص دارایی است. (خالص ارزش دارایی) سهام ممتاز. این حباب قیمت برای همه صندوق های قابل معامله در بورس یکسان است. یعنی هیچ تفاوتی بین صندوق های سهام عادی و صندوق های سهام اهرمی وجود ندارد. همه صندوق ها قیمت و ارزش خالص دارایی یکسانی دارند و فاصله آنها تعیین کننده مثبت یا منفی بودن حباب است. حباب معمولاً به این معنی است که سرمایه گذاران سهام سرمایه گذاری را به قیمتی بیشتر از ارزش ذاتی دارایی های آن سهام می خرند.

وی حباب های بیشتر را ریسک بالاتری دانست و بیان کرد:اگر سرمایه گذار وجوه حباب بالاتری را خریداری کند؛ او در سرمایه گذاری خود ریسک بیشتری کرد. گویی سرمایه‌گذار بخش بزرگی از بازده را به عنوان ریسک خود می‌پذیرد و بنابراین صندوق‌های حبابی احتمالاً در طول رکود بازار بیشتر اصلاح می‌شوند. بنابراین، سرمایه گذاران می توانند ریسک خود را با تغییر از صندوق های اهرمی با حباب های بیشتر به حباب های کمتر مدیریت کنند.

قاسم آزاد بر لزوم توجه به بازدهی منطقی تاکید کرد و گفت: سرمایه گذاری در شرایط ترس به این معناست که دارایی هایی که قیمت آنها کمتر از ارزش ذاتی است، راحت تر و سریع تر فروخته می شود. ضمن پذیرش ریسک وجوه اهرمی، باید به حباب قیمت توجه کنند و حباب های کوچکتر را انتخاب کنند.»

قاسم آزاد افزود:نسبت بدهی موضوع مهمی در هنگام سرمایه گذاری است. اگر سرمایه‌گذار انتظار بازده کوتاه‌مدت معقولی از بازار داشته باشد، صندوق‌هایی با نسبت اهرمی بالاتر فرصت‌های بسیار بهتری را در اختیار او قرار می‌دهند و چنین بازارهایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهتری را ارائه می‌دهند.»

نظارت بر اخبار، بهترین استراتژی سرمایه گذاری برای صندوق های اهرمی

سبدگردان سبدگردان آگاه، نظارت بر اخبار را بهترین استراتژی سرمایه گذاری برای صندوق های اهرمی در شرایط فعلی بازار دانست و اظهار داشت: به نظر من برای صندوق های اهرمی نظارت بر بازار و قضاوت خوب از چشم انداز بازار حائز اهمیت است. این به این دلیل است که پولی که سرمایه گذار در صندوق های اهرمی سرمایه گذاری می کند. بنابراین سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها زمانی که سرمایه‌گذار انتظار عملکرد مثبت و رو به رشد در بازار و صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام را دارد، فرصتی جذاب است.

صندوق شتاب، گزینه مناسب برای نسبت بدهی بالا

تحلیلگر و مدیر پرتفوی شرکت سبادگردان آقا گفت:صندوق شتاب اهام از صندوق اهرمی شرکت صابگردان مطلع است و این صندوق در هفته های اخیر نسبت اهرمی خود را افزایش داده و در ماه گذشته حباب کمتری نسبت به سایر صندوق های موجود در بازار داشته است. بنابراین، اگر روند بازار بر خلاف انتظار سرمایه گذاران باشد، مطمئن هستند و اگر شرایط عمومی بازار را صعودی بدانند، با پذیرش آن ریسک، در بازار سرمایه گذاری خواهند کرد.»

قاسم آزاد در پایان سخنان خود پایین بودن حباب را یکی از مزیت های صندوق شتاب برشمرد و اظهار داشت: یکی از مزیت های صندوق شتاب نسبت به صندوق های اهرمی مشابه کم بودن حباب است. نسبت صندوق شتاب در حال حاضر بالاتر از اکثر صندوق های اهرمی موجود در بازار است. این دو مزیت فرصت سرمایه گذاری جذابی را برای سرمایه گذاران فراهم می کند. به همین دلیل یکی از گزینه های بسیار خوب سرمایه گذاری است، مشروط بر اینکه سرمایه گذار ریسک وجوه اهرمی را بپذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا