بانک و بیمه

صندوق بیمه همگانی ۷۰ هزار میلیارد تومان از دولت دریافت می‌کند

به گزارش ایران تحلیل، تاسیس صندوق بیمه عمومی بلایای طبیعی در سال ۱۳۹۸ به تصویب رسید و از سال ۱۴۰۰ شروع به کار کرد. اما به دلیل نداشتن امکانات لازم در سال اول فعالیت نتوانست به تعهدات قانونی خود عمل کند. انجام دادن

برهمین اساس دولت سیزدهم در مرداد ماه ۱۴۰۱ تخصیص ۲.۵ میلیارد تومان سهم دولت برای سال ۱۴۰۰ به این صندوق را تصویب کرد تا از طریق قرارداد با سایر شرکت های بیمه خسارات ناشی از سیل و زلزله در سال ۱۴۰۰ امکان پذیر باشد. در کمترین زمان ممکن جبران شود. انجام داد

این روند در دو سال اخیر تکرار شده و دولت سیزدهم تلاش کرد تا سهم خود را به عنوان بیمه پایه به صندوق واریز کند چرا که طبق قانون تاسیس این صندوق، دولت نه تنها سرمایه اولیه ۵۰۰ میلیارد تومانی را تامین می کند، بخشی از آن حق بیمه پایه است. همچنین توسط دولت ارائه می شود.

بر اساس قانون تشکیل این صندوق، درصدی از حق بیمه پایه با واریز به قبوض آب و برق واحدهای مسکونی از مالکان اخذ می شود و مابقی توسط دولت تامین می شود. این حق بیمه هر ساله باید به تدریج افزایش یابد تا ظرف ۱۰ سال از شروع اجرای این قانون، سهم مالک به ۹۰ درصد و سهم دولت به ۱۰ درصد برسد.

در لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور که اخیراً توسط دولت منتشر شده، بخشی به صندوق بیمه عمومی بلایای طبیعی و سهم دولت اختصاص یافته است. در بند ت تبصره ۵ تنها ماده این لایحه به حوادث غیرمترقبه، سهم دولت به حق بیمه پایه واحدهای مسکونی ۷۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

در این بند آمده است: در اجرای ماده ۴ قانون تشکیل صندوق بیمه عمومی حوادث طبیعی مصوب ۱۳۹۸، دولت مکلف است مبلغ ۷۰ هزار میلیارد تومان بابت حق بیمه پایه سهم دولت و همچنین کل آن پرداخت کند. حق بیمه پایه واحدهای مسکونی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) ) موسسات خیریه یا سایر اشخاص ورشکسته از محل اعتبار مقرر در ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از دارایی کشور آیین نامه مصوب ۱۳۸۰ و اصلاحات بعدی آن و نیز اعتبارات مواد ۱۶ و ۱۷ بحران. قانون مدیریت کشور مصوب ۱۳۹۷ توسط خزانه داری کل کشور به حساب صندوق بیمه در ابتدای سال بلایای طبیعی ساختمان واریز می شود.

ضمناً در بند ۳ تبصره ۶ لایحه بودجه که به موضوع حقوق و عوارض گمرکی می پردازد، سهم مالکان در پرداخت حق بیمه به این صندوق تشریح شده و آمده است: ۱۴۰۳ به مبلغ ۱۴۰۳ تعیین شده است. ۳ میلیون ریال و ۹۰۰۰۰۰ ریال سهم مالکان از طریق درج در قبوض برق واحدهای مسکونی به وزارت نیرو می رسد و به حساب صندوق مذکور در وزارت دارایی کشور واریز می شود. صاحبان واحدهای مسکونی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر افراد ورشکسته از پرداخت این حق بیمه معاف هستند.

در قانون بودجه سال جاری در خصوص صندوق بیمه عمومی بلایای طبیعی موارد ذیل مقرر گردید: در اجرای مواد (۲) و (۴) قانون تشکیل صندوق بیمه عمومی بلایای طبیعی مصوب مرداد ماه ۱۳۹۹ حداکثر بیمه پایه سالانه تعیین شد. حق بیمه برای هر واحد مسکونی با توزیع قانونی برق در سال ۱۴۰۲ مبلغ یک میلیون ریال تعیین می شود و سالانه ۲۴۰۰۰۰ ریال سهم مالکان با احتساب به وزارت نیرو می رسد و مبلغ آن در قبوض برق منعکس می شود. واحدهای مسکونی و به حساب صندوق مذکور در وزارت دارایی کشور واریز می شود. مالکان واحدهای مسکونی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر افراد ورشکسته از پرداخت این حق بیمه معاف هستند.

طبق قانون تشکیل صندوق بیمه عمومی حوادث طبیعی، این صندوق خسارات مالی ناشی از بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان، صاعقه، برف سنگین، رانش زمین، رانش زمین و سونامی را برای کلیه ساختمان های مسکونی دارای انشعاب قانونی پوشش می دهد. برق در مناطقی که احتمال وقوع این خطرات وجود دارد، این را جبران می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا