اقتصاد جهان

صندوق بین المللی پول: اقتصاد ایران 5.4 درصد در سال 2023 رشد کرد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود از مجموعه گزارش های سه ماهه چشم انداز اقتصاد جهان، رشد اقتصادی ایران در سال گذشته را ۵.۴ درصد اعلام کرد.

بر اساس برآوردهای این سازمان بین المللی، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ به ۵.۴ درصد رسید که نسبت به سال قبل از آن افزایش چشمگیری داشته است. این گزارش از رشد ۳.۸ درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ خبر داد.

صندوق بین المللی پول همچنین پیش بینی خود از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۴ را در مقایسه با گزارش سه ماه قبل خود به ۳.۷ درصد رساند. در گزارش اکتبر آن سازمان، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۴ ۲.۵ درصد پیش بینی شده بود.

اقتصاد ایران در سال گذشته ۵.۴ درصد رشد کرد، در حالی که رشد اقتصاد جهانی در سال جاری به ۳.۱ درصد کاهش یافت. متوسط ​​رشد اقتصادهای توسعه یافته در سال جاری تنها ۱.۶ درصد بوده است. پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۲ متوسط ​​رشد این اقتصادها ۲.۶ درصد باشد.

کشورهای در حال توسعه نیز متوسط ​​رشد ۴.۱ درصدی را در سال ۲۰۲۳ ثبت کردند که به این معنی است که اقتصاد ایران سریعتر از میانگین اقتصادهای موازی خود رشد کرده است.

اقتصادهای خاورمیانه به طور متوسط ​​۲ درصد رشد کرده اند. در این منطقه عربستان رشد منفی ۱.۱ درصدی را به ثبت رساند.

رشد اقتصادی برخی دیگر از کشورها در سال ۲۰۲۳ عبارتند از: آمریکا ۲.۵٪، آلمان منفی ۰.۳٪، فرانسه ۰.۸٪، انگلستان ۰.۵٪، چین ۵.۲٪، هند ۶.۷٪، روسیه ۳٪، برزیل ۳.۱٪، ترکیه ۴٪ و پاکستان منهای. ۰.۲ درصد

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا