اقتصاد جهان

صندوق بین المللی پول: سهم دلار از ذخایر جهانی کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی صندوق بین المللی پول (IMF)، سهم دلار آمریکا از ذخایر بانک های مرکزی جهان همچنان در حال کاهش است و در سه ماهه سوم به ۵۹.۲ درصد رسیده است. سال ۲۰۲۳.

این کاهش به دلیل سرعت گرفتن دلارزدایی در سراسر جهان است.

آمارهای صندوق بین المللی پول نشان می دهد که در سال ۲۰۰۰ سهم دلار آمریکا در ذخایر بانک های مرکزی جهان حدود ۷۰ درصد بوده است.

البته دلار همچنان پیشروترین ارز ذخیره جهان است و یورو در رتبه دوم قرار دارد در حالی که سهم آن به ۱۹.۶ درصد کاهش یافته است.

نسبت ین ژاپن به ذخایر جهانی نیز از ۵.۳ درصد در سه ماهه قبل به ۵.۵ درصد افزایش یافت. یوان چین، پوند انگلیس، دلار کانادا و فرانک سوئیس تغییر چندانی نداشتند.

در همین حال، بر اساس داده‌های شرکت اطلاعات مالی جهانی SWIFT، سهم یوان چین از پرداخت‌های بین‌المللی در ماه نوامبر به بالاترین حد خود رسید و چهارمین ارز پرمصرف جهان شد.

وام های فراساحلی به یوان نیز افزایش یافته است، در حالی که بانک مرکزی چین بیش از ۳۰ قرارداد سوآپ ارز دوجانبه با بانک های مرکزی خارجی از جمله عربستان سعودی و آرژانتین منعقد کرده است.

به گفته سوئیفت، سهم رو به رشد یوان در معاملات فرامرزی نشان دهنده دور شدن چین از دلار و همچنین تلاش پکن برای ترویج استفاده از یوان است.

روند جهانی استفاده از ارزهای ملی به جای دلار آمریکا در تجارت سال گذشته پس از تحریم‌های مرتبط با اوکراین که دسترسی روسیه به سیستم مالی غرب را قطع کرد و ذخایر ارز خارجی آن را مسدود کرد، تشدید شد.

بانک اروپایی توسعه و بازسازی (EBRD) هشدار داده است که افزایش تجارت روسیه با یوان چین در واکنش به تحریم های غرب می تواند به طور بالقوه قدرت دلار آمریکا را تضعیف کند.

اقتصاددانان همچنین خاطرنشان می‌کنند که محدودیت‌های تجاری غرب منجر به افزایش جهانی استفاده از یوان چین به قیمت کاهش دلار آمریکا شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا