بانک و بیمه

صندوق های بورسی سپرده گذاری کوتاه مدت در بانک ها را غیر عقلانی کردند|

بازار؛ گروه تبادل: حمیدرضا حاجی اشرفی در مقاله ای برای خبرگزاری بازار به تحلیل تغییرات عملکرد بانک ها و بیمه ها در اثر فعال شدن صندوق های بورسی پرداخت. در دو سه سال اخیر شاهد خلاقیت و نوآوری ارزشمندی در بازار سرمایه بوده ایم. عملکرد بازار سرمایه به عنوان تامین کننده منابع مالی برای توسعه بنگاه های اقتصادی و گردش شرکت های بورسی منجر به جذب سرمایه های مازاد خرد و کلان اشخاص حقیقی و حقوقی تحت عنوان سهامداران شده است.

شواهد موجود در «بازار» نیز موید این واقعیت است که دولت با استفاده از تکنیکی ساده برای تأمین کسری بودجه خود که قبلاً با استقراض از بانک‌ها محقق می‌شد، به صندوق‌های بورس سپرده می‌شد و به این ترتیب، طبق اساسنامه خود، وجوه دارای یک درصد است. آنها با خرید اوراق بدهی وام های دولتی گرفته اند. به این ترتیب سپرده های کوتاه مدت و میان مدت در بانک ها عملا از یک تصمیم منطقی به یک اشتباه بزرگ تبدیل شده و در این بین برخی از بانک ها مانند بانک شهر یا بانک آینده و به طور کلی بانک های وضعیت قرمز. سعی شد با نوآوری های ساده از تخطی از قوانین بانک مرکزی جلوگیری کند.

متن کامل مقاله آقای اشرفی را در ادامه می خوانید:

بازار سرمایه با ایجاد ارزش افزوده برای سهامداران و شرکت های بورسی، ارزش افزوده کلی اقتصاد را افزایش می دهد. البته در تمام بازارهای سهام دنیا نوساناتی در ارزش سهام وجود دارد. برای فعالیت در بازارهای سهام به دانش و تجربه کافی نیاز است.

با نوسانات ارزش سهام، سهامداران خرد به دلیل کاهش ارزش سهام متحمل زیان می شوند و در صورت نداشتن سرمایه کافی برای تامین زندگی خود با مشکل مواجه خواهند شد. بازار سرمایه در پایان دولت دوازدهم با نوسانات متعددی مواجه شد. از آن زمان کارشناسان نخبه بازار سرمایه به الگوبرداری از سایر کشورها اقدام به تأسیس صندوق های بورسی با کارکردهای متفاوت و سود زایی برای سهامداران کردند. در حالی که از طریق تسلط بر بازار فرصت هایی را برای سهامداران ایجاد می کنند، سرمایه و حداقل سود را برای سهامداران به ویژه سهامداران خرد تضمین می کنند. این اقدام خردمندانه و هوشمندانه سازمان بورس و اوراق بهادار کشور موثر واقع شد و افق های جدید و روشنی را پیش روی بازارهای مالی کشورمان گشود.

صندوق های بورس مدل های پیشگام برای ایجاد روش های وام دهی فین تک هستند. همتا به همتا و بیمه؛ همتا به همتا هستند. این وجوه شرایط را برای ایجاد همکاری مبتنی بر مشارکت و الگوبرداری از بیمه و تکافل ایجاد کرده است.

الگوی سازمانی و رفتاری شرکت‌های بورسی دارای وجوه بورسی، ناکارآمدی سیستم‌های بانکداری و بیمه سنتی را آشکار کرده است. به طوری که امروز توجیه اقتصادی و جذابیت سپرده های کوتاه مدت و میان مدت نزد بانک ها و انعقاد بیمه پس انداز نزد شرکت های بیمه از بین رفته است. چنین فرصت های سرمایه گذاری دیگر توجیه اقتصادی ندارند.

صندوق‌های بورس اوراق بهادار مدل‌های پیشرو برای ایجاد روش‌های وام‌دهی فین‌تک هستند. همتا به همتا و بیمه؛ همتا به همتا هستند. این صندوق ها شرایط ایجاد تعاون محور و بیمه الگوسازی و تکافل را فراهم کرده است.

فصل جدیدی برای انواع صندوق های بورسی در بازارهای کشور آغاز شده است و کارشناسان مطالعات ریسک، ظهور صندوق های سرمایه گذاری دانش بنیان را به فال نیک می گیرند. آینده روشن بازارهای بیمه و پول نیز در دست سازندگان آنهاست. در صورت توقف، بورس ها نیز مدل کاری خود را در قالب صندوق های سرمایه گذاری از صفر تا صد پیاده می کنند و فلسفه وجودی سایر بازارهای مالی را حداقل در مورد ریسک های نامشهود از بین می برند.

همانطور که در بازارهای سهام کشورهای توسعه یافته، فلسفه وجودی شرکت های بیمه اتکایی از بین می رود و شرکت های بیمه اتکایی به تدریج منحل می شوند. آنها مدلی شبیه به کلوپ های P&I طراحی و اجرا کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا