اخبار بورس

صندوق های PE؛ نخستین صندوق های بازار سرمایه/ صندوق های PE ارزشگذاری روز ندارند

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت گفت:

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت گفت: مهمترین قسمت سرمایه گذاری، سرمایه گذاری ما در بورس است. سهام خصوصی و سرمایه گذاری خطرپذیر دو حوزه سرمایه گذاری هستند که ما فعالانه در آنها سرمایه گذاری کرده ایم.

مهران سلطانی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت در گفتگو با ایران تحلیل، توضیح داد: سرمایه گذاری هایی که در شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت انجام می دهیم به سه دسته تقسیم می شود. مهمترین بخش سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در بورس ماست. سهام خصوصی و سرمایه گذاری خطرپذیر دو حوزه سرمایه گذاری هستند که ما فعالانه در آنها سرمایه گذاری کرده ایم.

وی افزود: باید بگویم که سهام خصوصی به سرمایه گذاری در سهام شرکت هایی اطلاق می شود که سهام آنها در بازار قابل معامله نیست یا اگر چنین است، با هدف خروج از بازار و انجام اصلاحات ساختاری انجام می شود. از آنجایی که شرکت‌ها دارای چرخه‌های عمر متفاوتی هستند، سهام خصوصی بسته به زنجیره حیات این شرکت‌ها می‌تواند در مراحل مختلف نام‌های متفاوتی داشته باشد. VCها در استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که در چرخه حیات آنها هستند و در طول سال‌ها آنقدر رشد کرده‌اند که از PE جدا شده‌اند و به عنوان یک طبقه دارایی جداگانه شناخته می‌شوند. ما سهام خصوصی را نوعی سرمایه گذاری در شرکت های غیر سهامی می نامیم که عملیات آنها به بلوغ نسبی رسیده است. صندوق‌های سهام خصوصی فعالیت خود را در سال ۲۰۱۸ آغاز کردند و اولین صندوق‌هایی بودند که در بازار سرمایه حضور یافتند.

سلطانی ادامه داد: این صندوق ها مجاز به سرمایه گذاری در سهام شرکت های غیر بورسی هستند. اگر در یک شرکت غیر بورسی سرمایه گذاری کنید و سهام آن شرکت در بازار قابل معامله نباشد، ارزش گذاری روزانه وجود ندارد. مهمترین تفاوت با صندوق های بازار مشترک این است که به روز رسانی روزانه NAV را ندارند. تفاوت اصلی این صندوق ها همین است، اما مانند هر صندوق دیگری در یک طبقه دارایی سرمایه گذاری می کنند.

وی خاطرنشان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام پذیرفته‌شده در بازار سرمایه، در صندوق‌های بازنشستگی، در اوراق با سود ثابت و سپرده‌های بانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاری در سهام نوپا، PE در شرکت‌های غیر بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت گفت: صندوق های PE مانند صندوق های VC نسبت به سایر صندوق های رایج بازار سرمایه نقدینگی کمتری دارند و چشم انداز سرمایه گذاری در این صندوق ها بلندمدت تر است. مدت اعتبار این صندوق ها تا ۸ سال است و سرمایه گذاران باید تا پایان اعتبار صندوق و رسیدن سرمایه گذاری های آن به ارزش خود صبور باشند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا