اخبار بورس

صنعت خودرو به‌مثابه گاوی شیرده برای دولت شده است

آیا صنعت خودرو باید کنار گذاشته شود؟

برای مشکلات پیش روی صنعت خودرو دو رویکرد وجود دارد: یا باید این صنایع را به کلی نادیده گرفت و با چالش ها و مشکلات پیش آمده کنار گذاشت و یا برای احیا و درمان این صنعت آسیب دیده تلاش کرد. باید گفت که مسئولان این حوزه به جای رفع مشکل باید آن را حل کنند. واردات قطعات و حتی خودرو به سادگی از مشکلاتی که برای صنعت خودرو به وجود آمده است چشم پوشی می کند.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو؛ در گفتگو با ایران تحلیلچالش های صنعت قطعه سازی و خودرو را بررسی کرد و تصریح کرد: برای توسعه اقتصادی باید برنامه های توسعه صنعتی خاصی در دستور کار قرار گیرد و برای رسیدن به رفاه و توسعه اجتماعی و صنعتی باید به کسری اساسی پایبند بود که در صورت وجود، وجود یک رویکرد نیست هیچ نتیجه ای برای آنها نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود: در کشور ما صنایعی مانند پتروشیمی، نفت و گاز وجود دارد که بسیار گسترده است، اما این صنایع نه اشتغال زایی می کنند و نه صنعت را توسعه می دهند. ترکیه، علیرغم درآمدهای نفتی بسیار بالای عربستان سعودی؛ ترکیه کشور پیشرفته تری محسوب می شود. این امر باعث شده تا عربستان سعودی پروژه های توسعه صنعتی را دنبال کند و از خام فروشی فاصله بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: صنعت خودرو یکی از صنایع مهم دنیاست که خوشبختانه ما نیز از این صنعت بهره مند هستیم. این در حالی است که کشور ما بیش از ۴۰ سال است که در روابط بین المللی و تجاری با دیگر کشورهای دنیا اختلافاتی دارد و اکنون حدود پنج سال است که تحریم های بسیار سنگینی بر صنعت و معیشت مردم سنگینی کرده است. شایان ذکر است که سیاست توسعه صنعتی ما به دهه ۴۰ و قبل از انقلاب جمهوری اسلامی بازمی گردد. صنعت خودرو یکی از بخش های مهم اقتصاد است که از طریق آن سایر بخش ها نیز رشد کردند.

وی در ادامه توضیح داد: بر اساس برنامه توسعه صنعتی تصمیم گرفته شده است که از مونتاژ کاری و رشد صنعت خودرو فاصله گرفته شود و صنعت خودرو در کنار صنعت قطعه سازی این روند را طی کند.این صنایع شامل اشتغال می شود. توسعه علاوه بر توسعه صنعتی و این صنعت از عملکرد مثبت خوبی بهره مند می شود. اگرچه این مقدار در طول زمان دستخوش تغییر بوده است. به عنوان مثال برنامه توسعه صنعتی ما در دهه ۹۰ پس از اعمال تحریم های آمریکا دچار تزلزل شد و متاسفانه دولت در استراتژی های توسعه صنعتی تجدید نظر نکرد.

صنعت خودرو به یک گاو پول نقد برای دولت تبدیل شده است.

وی در خصوص عدم بازنگری در استراتژی های توسعه صنعتی و صنعت خودرو تصریح کرد: یکی از دلایل این مشکل رشد خوب صنعت خودرو است که به طور ناخواسته این صنعت را برای برخی به محلی برای بهره برداری مستمر تبدیل کرده است. عدم توجه لازم و کافی . صنعت خودرو یکی از قدرتمندترین صنایع کشور است و همچنان یکی از قدرتمندترین صنایع است. صنعت قطعه سازی نیز به موازات خودروسازی رشد کرده و پتانسیل بالایی دارد. اما متأسفانه ظرفیت این صنایع به دلیل سیاست های صنعتی و اقتصادی دولت ها و مجالس گذشته در دهه اخیر و امروز کاهش یافته است مانند: مانند قیمت گذاری اجباری و انواع سیاست های غلط، به درستی استفاده نمی شود.

کاکایی همچنین توضیح داد: تامین قطعات مورد نیاز خودروسازانی مانند ایران خودرو از تولیدکنندگان داخلی دو دلیل دارد که مهمترین آن بحث ارز است. برخی در مقایسه قیمت محصولات داخلی و خارجی به یک موضوع مهم یعنی گردش مالی در اقتصاد داخلی توجه نمی کنند که باعث توسعه اقتصادی و ارزش آفرینی در اقتصاد داخلی می شود اما وقتی همان قطعه وارد می شود منجر به خروج ارز از زنجیره اقتصادی می شود.

این کارشناس درباره قیمت نهایی محصولات قطعه سازان توضیح داد: در صورت محاسبه صحیح قیمت در مقایسه با نمونه های خارجی بسیار کمتر است. اگر چه بیمه، مالیات و برخی عوارض اخذ شد. در نهایت منجر به افزایش قیمت شد. شایان ذکر است از نظر کیفیت محصول به دلیل عدم سرمایه گذاری در صنعت خودرو و قطعه سازی و همچنین فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات واحدهای تولیدی؛ این امر منجر به نوساناتی در کیفیت محصولات تولید شده شده است. به عنوان مثال مجموع بدهی ها و زیان های ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز کشور یعنی ایران خودرو و سایپا نشان از عدم سرمایه گذاری جدید در این صنعت دارد.

آیا صنعت خودرو باید کنار گذاشته شود؟

کاکایی درباره چالش‌های صنعت خودرو و قطعه‌سازی و چشم‌انداز آن‌ها افزود: برای مشکلات پیش روی صنعت خودرو دو رویکرد وجود دارد: یا باید این صنایع را به کلی نادیده گرفت و آن را به چالش‌ها و مشکلات پیش‌آمده رها کرد. تلاش برای احیا و التیام این صنعت آسیب دیده. باید گفت که مسئولان این حوزه به جای رفع مشکل باید آن را حل کنند. واردات قطعات و حتی خودرو به سادگی از مشکلاتی که برای صنعت خودرو به وجود آمده است چشم پوشی می کند.

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا