بانک و بیمه

صورت‌های مالی میان‌دوره‌ نمونه موسسات اعتباری ابلاغ شد

به گزارش افق میهن، بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی گزارش های مالی حاوی اطلاعات مفیدی برای عموم اعم از سپرده گذاران، سهامداران و سایر استفاده کنندگان است. زیرا این گزارش های مالی می تواند به طور موثر به ارتقای شفافیت و انضباط در شبکه بانکی کشور کمک کند. همچنین انتشار و ارائه اطلاعات گزارشگری مالی در چارچوب یکپارچه ضمن تنظیم شبکه بانکی کشور، امکان مقایسه عملکرد بانک ها و موسسات اعتباری مختلف را برای سهامداران، سپرده گذاران و مردم فراهم می کند.

علاوه بر این، صورت‌های مالی مدل گزارش‌شده، چارچوبی را برای ارائه اطلاعات مفید در مورد شاخص‌های عملکرد تک‌یک بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از نظر انواع ریسک و ثبات و سلامت آن‌ها، مانند نسبت کفایت سرمایه در شش ماه، فراهم می‌کند.

با توجه به مطالب فوق متن بخشنامه این بانک به شماره ۰۳/۱۵۸۱۴۱ مورخ ۱۰ مهر ماه به شرح زیر است:

یکی از موضوعات مهم مرتبط با فعالیت شبکه بانکی کشور و همچنین نظارت بر آن، بحث شفافیت است که در ارتباط با اجرای رکن سوم سند بانکی بال معروف به بال (۲) حائز اهمیت است. کمیته نظارت بانک تسویه‌های بین‌المللی که بیان می‌کند: حداقل الزامات برای افشای عمومی اطلاعات مطابق با نظم بازار و تضمین سلامت و ثبات نظام بانکی کشور همواره مورد تاکید رگولاتوری بانکی است.

در این راستا باید توجه داشت که صنعت بانکداری نسبت به سایر بنگاه‌های اقتصادی فعال دارای ویژگی‌ها و تفاوت‌های چشمگیری است که از آن جمله می‌توان به نقش واسطه گری پول، تفاوت‌های زیاد در دارایی‌ها و بدهی‌ها، انواع خاص و متفاوت درآمد و… اشاره کرد. توجه ویژه موسسات اعتباری به ویژگی های صنعت امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. همچنین بانک مرکزی بر اساس برخی از قوانین و مقررات از جمله: ب – بند (ج) ماده (۳۳) و ماده (۳۶) «قانون پولی و بانکی کشور» مجاز به تشخیص و تعیین نحوه تهیه صورتهای مالی مؤسسات اعتباری. در این راستا یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی در خصوص ارتقای شفافیت در گزارشگری مالی بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، تهیه و انتشار «الگوی صورت های مالی مؤسسات اعتباری» است که هم اکنون در حال انجام است. در بخشنامه شماره ۱۱۶۵۴/۰۱ مورخ ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ آخرین نسخه با عنوان «ویرایش ششم مدل صورتهای مالی» به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

با توجه به این موضوع و با در نظر گرفتن اهمیت مؤلفه «ارتباط اطلاعات» برای تصمیم گیری کاربران و معیار «به موقع بودن ارائه اطلاعات» در گزارشگری مالی نظام بانکی کشور و نیز در نظر گرفتن تغییرات ایجاد شده در استانداردهای حسابداری از جمله نسخه جدید استاندارد حسابداری شماره (۲۲) با عنوان «گزارشگری مالی میان دوره ای» ضمیمه ویرایش اول «نمونه صورت های مالی میان دوره ای مؤسسات اعتباری» است که توسط بانک مرکزی به منظور رعایت مقررات تدوین شده است. نیازهای اطلاعاتی سپرده گذاران، سرمایه گذاران و سایر ذینفعان موسسات اعتباری.

در پایان به اطلاع می‌رسانم تهیه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای (تفکیک و تلفیقی) برای گزارش‌گری مالی میان‌دوره‌ای منتهی به شهریور ۱۴۰۳ و پس از آن باید در این چارچوب و طبق سایر قوانین و مقررات ابلاغی تهیه شود. خواهشمند است مراتب را سریعا و بر اساس مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳/۹۶ مورخ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ به کلیه واحدهای ذیربط این بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت دقیقی شود. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا