اخبار بورس

ضربه شدید مدیریت خصولتی به شرکت‌های خودروساز و سهامداران بورس

سرمایه اجتماعی در راه نابودی است.

در ۲۰ سال گذشته، سازمان گسترش و نوسازی صنعت ایران اقدام به فروش سهام خود کرده است و از منظر تجاری، دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا در بورس عرضه و خصوصی سازی شدند، اما متاسفانه دولت، که مجلس و سایر سازمان های نظارتی اجازه اجرای این قانون را ندادند. آنها کسب و کار و عملکرد مدیرعامل منصوب را بر اساس منافع شرکتی تعیین نکردند، بلکه به دستور دولت عمل کردند که منافع را از طرف مردم در دست گرفت و آنچه از این روش سیاسی باقی ماند چیزی جز نارضایتی مردم، مسئولان، ایران نبود. خودرو و سایپا و نه سهامداران آنها. تا زمانی که مالکیت به بخش خصوصی منتقل شود اما مدیریت خصوصی مجاز نباشد، این وضعیت ادامه خواهد داشت.

امیرحسن کاکایی کارشناس بازار خودرو در گفتگو با اخبار بورس وی گفت: به روز رسانی قیمت سهام و فروش به قیمت روز موضوع مهمی است اما در حال حاضر با موضوع بسیار مهمی مواجه هستیم که باید حل شود. به عنوان مثال، اگر وزارتخانه فروش را از طریق ایران خودرو یا سایپا انجام دهد، تعهدی ایجاد می کند که لزوماً سودآور نیست. یا برعکس، ارزش سهام به روز می شود و برخی مشکلات به صورت سطحی حل می شود، اما با نگاهی به اتفاقات سال های اخیر، این مشکل به گسترش مشکل منجر می شود.

کاکایی تصریح کرد: برای بهبود شرایط شرکت های خودرو و سایپا ایران، دولت ها دو یا سه سال مالکیت را واگذار می کنند و سپس به بخش خصوصی واگذار می کنند. یکی از اقدامات برای بهبود شرایط، ارزیابی مجدد است، اما در طی ۱۰ سال گذشته که دولت ها به دلایلی خارج از کنترل دولت بارها این ادعا را تکرار کرده اند، خودروسازان روز به روز ضعیف تر می شوند.

وی افزود: اگرچه ارزیابی مجدد پیش فروش ضروری است، اما مشکلی را حل نمی کند. به روز رسانی قیمت سهم مطمئناً سودمند خواهد بود، اما تنها در صورتی که با واگذاری مستقیم همراه باشد که در حال حاضر بعید است. بنابراین می توان راه حل دیگری بر اساس آن ارائه کرد واگذاری مدیریت او پیشنهاد کرد – به این معنا که دولت به جای واگذاری ایران به خودرو، قانون را اجرا کند و اداره را تحویل دهد.

این کارشناس بازار خودرو گفت: اگر سهام را به دلیل ارزان فروشی در آغوش ذلت بفروشیم، به طور رسمی و قانونی، می توان به راحتی مدیریت ایران خودرو را به بخش خصوصی واگذار کرد در شرایط مناسب و در بازه زمانی معقول، بخش خصوصی مدیریت را بر عهده می گیرد و سهام دولتی باقی می ماند. زمانی که مدیریت خصوصی و رقابتی اجرا شود، شاهد تجدید ارزیابی و افزایش ارزش کارکردها و بهره وری خواهیم بود.

کاکایی خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته و قبل از آن تجدید ارزیابی هایی صورت گرفته و مشکلات بدیهی ایران خودرو و سایپا برطرف شده است، اما با توجه به باقی ماندن مشکلات اساسی، موضوع تجدید ارزیابی مجددا مطرح می شود، سهامداران بورس همچنان متضرر می شوند. و مردم از محصول ناراضی هستند. علت اصلی این مشکل قیمت سهام و مالکیت خصوصی یا دولتی این دو خودروساز نیست، بلکه مشکل اصلی در مدیریت است که علیرغم اینکه ۲۰ سال است به سمت خصوصی سازی می رویم، مدیریت دولتی است. هنوز آنجاست.

وی ادامه داد: الفدر ۲۰ سال گذشته سازمان گسترش و نوسازی صنعت ایران اقدام به واگذاری سهام خود کرده است و از منظر تجاری دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا در بورس عرضه و خصوصی شدند، اما متاسفانه دولت. که مجلس و سایر نهادهای نظارتی اجازه اجرای قانون تجارت را ندادند و عملکرد مدیرعامل منصوب را بر اساس منافع شرکتی وضع نکردند، بلکه بر اساس دستورات دولتی عمل کردند که به نیابت از مردم منافع را تصاحب کردند. و آنچه از این روش سیاسی باقی ماند، چیزی جز نارضایتی مردم، مسئولان، ایران خودرو، سایپا و سهامداران نبود، نه آنها. تا زمانی که مالکیت به بخش خصوصی منتقل شود اما مدیریت خصوصی مجاز نباشد، این وضعیت ادامه خواهد داشت; بنابراین، علاوه بر ارزیابی مجدد که اقدام معقولی است – اما از منظر قانونی زمان مناسبی برای آن در حال حاضر یا تا سال آینده نیست – واگذاری مشروط مدیریت در یک بازه زمانی معقول مثلاً ۴ تا ۵ سال ، لازم است.

یک کارشناس بازار خودرو گفت: سایر خودروسازان به جز ایران خودرو و سایپا، شرکت های خصوصی و عمدتاً مونتاژ هستند و مشکلات آنها نیز متفاوت است. مشکل ایران خودرو و سایپا این است که دولت به آنها اجازه اجرای قانون تجارت را نمی دهد. به عنوان مثال ایران خودرو پارسال به تولید خودروهای پارس ادامه داد که خودرویی زیان ده بود و این مکان ۵۳ میلیارد تومان زیان عملیاتی داشت اما اگر قانون تجارت اجرا می شد، هیئت مدیره مجبور به توقف تولید می شد. . ایجاد این تعهد توسط ایران خودرو در سال ۱۴۰۱ نیز اقدامی نادرست بود و ریشه در این مشکل داشت. دولت ها به ویژه از ایران خودرو و سایپا خواستند برای حذف قرعه کشی ظاهری در سامانه فروش با قیمت سفارشی زیان ده پیش ثبت نام کنند، در آن زمان مشخص شد این تعهد حداقل دو سال به طول می انجامد. مثلا خودرویی مثل پارس از اواخر سال ۱۴۰۲ دیگر مجوز تولید ندارد چون در استاندارد نبوده و به دلیل نیاز قیمتی زیانده است. اگر قانون تجارت اجرا می شد، هیئت مدیره می توانست به صرافی اعلام کند که دستور غیرقانونی از دولت دریافت کرده است اما به دلیل تحت کنترل بودن این کار را انجام نداد.

وی در این خصوص درباره سیاست قیمت گذاری گفت: در سیاست شورای رقابت آمده است که در مواقعی که تورم بالا است قیمت ها هر شش ماه یکبار به روز شود اما این سیاست اجرایی نشده است. مثلا قیمت ۱۴۰۲ ایران خودرو بر اساس اطلاعات شهریور سال ۱۴۰۱ بود و حداقل ۱۵ ماه ماشین را به همان قیمت ها فروخت که در صورت اجرای قانون تجارت، هیات مدیره می توانست فعالیت را متوقف کند و استعفا دهد یا از دولت در بورس شکایت کند. هیئت‌های مدیره‌ای که در حال حاضر در این دو خودروساز حضور دارند، آگاهی دارند که چگونه دو شرکت خودروسازی تحت کنترل خود را در مسیر درست هدایت کنند، اما به دلیل عدم تأیید دولت، از عقلانیت تجاری خود استفاده نمی‌کنند. بنابراین مشکل اصلی اکنون مدیریت شبه دولتی است.

کاکایی یادآور شد: اگر مدیریت تماماً در اختیار دولت بود، دولت باید در بودجه سالانه از مجلس مجوز بگیرد تا ضرر کند. اما از آنجایی که خودروسازان قانوناً در اختیار دولت نیستند، زیان هنگفتی بدون هیچ توضیحی به مجلس دستور داده می شود که از جیب سهامداران کسر شود و این از نظر حقوقی مغایرت دارد. و دولت در هفت سال گذشته از همین روش استفاده کرده است. این مشکل اصلی است که شامل قیمت های اجباری، خودکفایی اجباری، تنظیمات سفارشی و عدم توجه به بهره وری و ابزارهای آن در سیستم ها می شود که ناشی از مدیریت کیفیت نیز می باشد.

یک کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: در حال حاضر دولت ایران از خودرو و سایپا به عنوان حیاط خلوت برای توزیع رانت و مشوق در بین اقشار جامعه استفاده می کند و این دو خودروساز نیز دچار افت و خیزهای بیشتری هستند این ضربه به این دو خودروساز محدود نیست زیرا صنعت بزرگی پشت سر آنها وجود دارد. یک زنجیره تامین و حداقل ۶۰۰ شرکت کوچک و بزرگ نیز آسیب می بینند و مهمتر از آن سرمایه اجتماعی نیز از بین می رود زیرا این روش مدیریتی باعث شده مردم باور کنند که ما نمی توانیم خودروساز شویم! باید گفت که این مشکل زیان بیشتری نسبت به ضرر رسمی ۲۰۰ میلیارد تومانی این دو خودروساز دارد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نارضایتی مردم، مشکلات کیفی، مصرف بالای سوخت و… از مشکلات ناشی از ضعف مدیریت است. تشکیل انجمن ضروری است; در حال حاضر نیازی به انتقال مالکیت نیست، خصوصی‌سازی مدیریت آسان است و باید اجازه اجرای قانون تجارت یا بالعکس داده شود و دولت‌ها بر اساس ادعای خود مدیریت را کاملاً عمومی و مستدل کنند. قانون صدور مجوز دولت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا