بانک و بیمه

ضرب الاجل ۲ هفته‌ای بانک مرکزی برای رعایت نرخ سود بانکی

به گزارش ایران تحلیل، محمدپور معاون نظارتی بانک مرکزی در نشستی با مدیران تطبیق بانک ها و هیات مدیره افزود: بر اساس صریح مصوبه شورای پول و اعتبار؛ بانک مرکزی در نشستی با مدیران تطبیق و هیات مدیره بانک ها افزود: عدم رعایت نرخ سود بانک ها از جمله مصادیقی است که صلاحیت اعضای هیات مدیره را زیر سوال می برد.

وی با بیان اینکه موضع بانک مرکزی در قبال نرخ سود در سیستم بانکی بسیار روشن است، یادآور شد: بخشنامه ۱۴۰۲ مورد تاکید بانک مرکزی است که بر اساس این بخشنامه حداکثر نرخ سود بانکی ۲۲.۵ درصد و کل بانک ها موظف به رعایت نرخ سود مصوب هستند.

قائم مقام بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی برای مقاصد خاص مانند سرمایه گذاری و اعطای تسهیلات برای طرح های خاص زودبازده در مقاطع مختلف گواهی سپرده ویژه معرفی می کند که این به معنای تغییر سیاست بانک مرکزی در این زمینه نیست. در این رابطه نرخ سود و این گواهی ها ملاک تعیین نرخ سود سپرده های بانکی نیستند.

این مقام مسئول بانک مرکزی با بیان اینکه طبق بررسی های انجام شده شش یا هفت بانک نرخ سود مصوب را رعایت نکرده اند، تصریح کرد: یکی از اهداف برگزاری جلسه با مدیران انطباق و هیات مدیره بانک ها برجسته سازی است. این جلسه هیئت مدیره بانک برای ابطال سپرده ها. با توجه به نرخ سود بالای این بانک ها، نرخ سود در محدوده معقولی قرار دارد.

وی تاکید کرد: مصوبات این جلسه به بانک ها ابلاغ می شود، بانک ها باید ظرف یک هفته جلسه هیات مدیره خود را با محوریت نرخ سود بانکی تشکیل دهند و زمان بندی و برنامه کنترل و مدیریت نرخ سود بانکی را اعلام کنند. بانک مرکزی

معاون رگولاتوری بانک مرکزی با بیان اینکه به بانک‌ها مهلت دو هفته‌ای داده شده تا راهکار مناسبی برای ابطال سپرده‌های با سود بالا پیدا کنند، افزود: بانک‌های متخلف با اتخاذ راهکارهای مناسب از جمله ابطال و ارائه طرح‌شان به بانک مرکزی

محمدپور با تاکید بر عدم پذیرش نرخ سود بالای متخلف از سوی بانک مرکزی، یادآور شد: پس از مهلت دو هفته ای، قطعا با بانک های متخلف برخورد خواهد شد.

وی افزود: هیات مدیره، کمیته های مرتبط و کلیه افرادی که به موجب وظایف بانک مرکزی بر رعایت مقررات نظارت می کنند باید در قبال این تخلفات پاسخگو باشند و در صورت عدم ایفای نقش این افراد به وظایف خود پاسخگو باشند. به نحو مطلوب، باید پاسخگو باشند، به نحو مقتضی پاسخگو خواهند بود، به گفته بانک مرکزی دیگر اختیاری برای ادامه فعالیت نخواهند داشت.

معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به انتظار نظام بانکی به عنوان بازوی این بانک برای اعمال دستورالعمل های نظارتی، گفت: بر اساس صریح مصوبه هیات پول و اعتبار; عدم رعایت نرخ سود یکی از مصادیقی است که صلاحیت اعضای هیئت مدیره را زیر سوال می برد.

محمد پور با اشاره به انتشار اوراق گواهی سپرده ویژه با نرخ سود ۳۰ درصدی در اواخر سال گذشته، اظهار کرد: بانک ها باید متناسب با اعتباری که برای این منابع به بانک مرکزی اختصاص داده شده، پروژه هایی را راه اندازی کنند و بدیهی است که نرخ سپرده گذاری نیز در این راستا است. ۳۰ درصد برای پروژه ای که وجود ندارد تخلف از قانون است. بنابراین لازم است تخصیص این منابع در یک بازه زمانی مشخص مشخص شود.

وی با توجه به پیدایش رقابت بانکی در نرخ سود بانکی، تاکید کرد: نگرانی برخی بانک ها این است که در صورت برداشته شدن نرخ سود بالا، سایر بانک های متخلف به رفتارهای بد قبلی خود در رقابت ادامه دهند و این موضوع بر سپرده های مشتریان تاثیر می گذارد. به بانک مورد نظر منتقل می شود.

محمدپور با بیان اینکه بانک مرکزی تا یک ماه آینده رویه ویژه ای را برای بررسی و حذف سپرده های با سود بالا آغاز می کند، گفت: زیرساخت های لازم برای شناسایی سپرده های منتقل شده با هدف دریافت سود بالاتر در بانک مرکزی ایجاد شده است. در ماه آینده با کلیه سپرده هایی که به دلیل سود بالا باطل شده و به بانک دیگری منتقل شده اند به صورت ویژه برخورد می شود.

معاون نظارت بانک مرکزی با اشاره به اینکه کمیته‌های تطبیق وظایف خود را در رابطه با نرخ سود بانکی به درستی انجام نداده‌اند، خاطرنشان کرد: گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که رئیس کمیته تطبیق و هیات‌مدیره این مصوبه را نداشته‌اند. اختیارات مناسب در این خصوص حساسیت لازم را نشان می دهد. بنابراین انتظار می رود مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره تخلفات را به بانک مرکزی گزارش کنند.

وی با بیان اینکه حفظ منافع سپرده گذاران بر عهده بانک مرکزی است، گفت: سهامداران بانک در نهایت ۱۰ تا ۱۵ درصد دارایی بانک را در اختیار دارند و بقیه منابع متعلق به سپرده گذارانی است که بانک مرکزی منافع آنها را بر عهده دارد. برای” برای محافظت. بنابراین هیئت نظارت بر حسن اجرای مقررات و قوانین را نیز بر عهده دارد. زیرا معتقدیم در صورت عدم اقدام در این زمینه نه تنها بانک ها بلکه سیستم نظارتی بانک مرکزی نیز آسیب می بیند.

نظارت بر حسن اجرای ضوابط و مقررات در موسسه اعتباری یکی از مهمترین وظایف مدیرعامل بانک است.

وی با بیان اینکه دستگاه های مدیریتی در موسسات اقتصادی جزء وظایف نظارتی هستند، تصریح کرد: دستگاه های مدیریتی در همه نهادهای اقتصادی وظایف مختلفی دارند که جزو وظایف نظارتی است. در این زمینه مسئولیت ها و وظایف مدیران انطباق در جایگاه هیئت مدیره بسیار حائز اهمیت است و انتظار می رود این افراد نسبت به برخی مسائل حساسیت بیشتری نشان دهند. زیرا رگولاتورها نقش مهمی در ایجاد یک سیستم کارآمد و سالم دارند.

این مقام عامل بانک مرکزی با بررسی برخی از وظایف کلیدی هیات مدیره و مدیرعامل یادآور شد: با توجه به خط مشی “رعایت قوانین و مقررات در موسسات اعتباری” ابلاغیه سال ۱۳۹۵، برای اطمینان از اجرای موثر سیاست مذکور. در مورد رعایت قوانین و مقررات. شناسایی تخلفات از سیاست ها و انجام اقدامات اصلاحی و انضباطی مناسب، تشکیل کمیته انطباق با قوانین و مقررات برای انجام صحیح و دقیق مسئولیت های خود در خصوص کفایت و اثربخشی قوانین و مقررات، مدیریت ریسک و عدم رعایت قوانین و مقررات بخشی از وظایف این افراد

وی در ادامه به برخی از مهم ترین وظایف مدیرعامل بر اساس «راهنمای تشخیص صلاحیت ها و عزل مدیران» اشاره کرد و اظهار داشت: ایجاد زیرساخت برای جریان اطلاعات به گونه ای که اعضای کمیته ها می تواند با اجازه دادن سریع به بازرسان بانک مرکزی، حسابرسان مستقل و بازرسان قانونی به گزارش های پیشنهادی نهادها و کمیته های این بخشنامه، به اطلاعات و اسناد مؤسسه اعتباری دسترسی داشته باشد.

به گفته قائم مقام بانک مرکزی، نظارت بر اجرای قوانین و مقررات در موسسه اعتباری یکی از مهمترین وظایف رئیس هیات مدیره بانک است.

وی در ادامه به «راهنمای الزامات حاکمیت شرکتی» اشاره کرد و گفت: بر اساس این دستورالعمل، مدیرعامل باید مکانیزمی را ایجاد کند که تصمیمات هیئت مدیره بر مبنای صحیح و اطلاعات صحیح اتخاذ شود.

مسئول ذیربط بانک مرکزی به «واحد رعایت ضوابط و مقررات» یادآور شد: گزارش به موقع هرگونه عدم رعایت ضوابط و مقررات در چارچوب سیاست رعایت قوانین و مقررات در خصوص مصوبات و تصمیمات ضوابط و مقررات این وظایف شامل رعایت مقررات است. -کمیته و هیات مدیره موسسه اعتباری و بانک مرکزی

محمدپور در خصوص انتظارات بانک مرکزی از بانک ها برای رعایت قوانین و مقررات، تاکید کرد: قرار است کمیته رعایت قوانین و مقررات بانک هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد را به بانک مرکزی ارسال کند. اما من شخصاً چنین چیزی را از بانک ها ندیده ام.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بانک ها گزارشی مبنی بر ریسک عدم رعایت نرخ سود ارائه نکرده اند یا مثالی ارائه نکرده اند که این مشکل در بانک مشاهده نمی شود و این در حالی است که یک. از مهمترین وظایف این کمیته در بانک ها می توان به گزارش دهی در این موارد اشاره کرد.

محمدپور در تشریح اهمیت کمیته های حاکمیتی گفت: برای ما در بانک مرکزی اهمیت دادن به کمیته های حاکمیتی و اعضای هیات مدیره و همچنین نقش و مسئولیت اعضای هیات مدیره مهم است. به عنوان مثال در ۵ ماه گذشته اعضای هیات مدیره را دعوت کردیم و طبق دستورالعمل ارزیابی صلاحیت هیات مدیره و مصوبات شورای پول و اعتبار، فرد بر اساس وظایف خود گزارش خود را ارائه کرد. و گزارش وی نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

محمدپور اعتبار کمیته های حاکمیتی را امری مهم عنوان کرد و گفت: این کمیته ها وظیفه نظارت بر صحت کار در بانک ها را بر عهده دارند.

وی به نقش و جایگاه رئیس هیات مدیره در بانک ها اشاره کرد و توضیح داد: نقش و جایگاه رئیس هیات مدیره در بانک ها و موسسات اعتباری شایسته توجه است و در این زمینه نیز دستورالعمل های مرکز مرکزی بانک، قانون تجارت و دستورالعمل های مدیریت شرکتی به این دلیل از اختیارات و جایگاه ویژه ای برخوردار است و باید بر حسن اجرای قوانین و مقررات در موسسه اعتباری نظارت داشته باشد.

محمدپور یکی از اهداف بانک مرکزی را تقویت ارکان حاکمیتی در شبکه بانکی عنوان کرد و گفت: انتظار ما از هیات مدیره و رئیس کمیته تطبیق این است که اصلاحات را انجام دهند و رویکرد ما به طور خاص این است که به این ارکان بیش از بیش وام بدهیم. .” قبل از.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا