اخبار اقتصاد ایران

ضرب الاجل ۲ هفته‌ای بانک مرکزی به مدیران بانک‌ها برای رعایت نرخ سود بانکی

قائم مقام بانک مرکزی ضمن هشدار به هیات مدیره بانک ها در خصوص رعایت نرخ سود مصوب تاکید کرد: بانک های معوق حداکثر تا دو هفته آینده باید نرخ غیرعادی سود سپرده ها را اصلاح کنند. صلاحیت عناصر مدیریتی آن رسیدگی خواهد شد.

ایران تحلیل به نقل از ایسنا، محمدپور، قائم مقام بانک مرکزی در نشست با مدیران اجرایی و هیات مدیره بانک ها، اظهار کرد: بر اساس نص صریح مصوبه شورای پول و اعتبار؛ عدم رعایت نرخ سود بانکی از جمله مواردی است که صلاحیت اعضای هیئت مدیره را زیر سوال می برد.

وی با بیان اینکه موضع بانک مرکزی در خصوص نرخ سود در سیستم بانکی کاملا مشخص است، یادآور شد: بخشنامه صادر شده در سال ۱۴۰۲ مورد تاکید بانک مرکزی است که بر اساس این بخشنامه حداکثر نرخ سود بانکی ۲۲.۵ تعیین شده است. درصد و تمامی بانک ها موظف به رعایت نرخ سود هستند.

معاون نظارتی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی برای مقاصد خاص از جمله سرمایه گذاری و اعطای تسهیلات به پروژه های خاص با بازده بالا در مقاطع مختلف، گواهی سپرده ویژه معرفی می کند که این به معنای تغییر سیاست بانک مرکزی نیست. در رابطه با نرخ بهره، و این گواهی ها یک معیار هستند. تعیین نرخ سود سپرده های بانکی نیست.

این مقام مسئول بانک مرکزی با بیان اینکه بر اساس بررسی های انجام شده شش یا هفت بانک نرخ های مصوب را رعایت نمی کنند، اظهار داشت: یکی از اهداف جلسه با مدیران انطباق و هیات مدیره بانک ها، تاکید بر جلسه است. هیئت مدیره بانک نسبت به ابطال سپرده های با سود بالا این بانک هاست که نرخ سود را در محدوده معقولی نگه دارند.

وی تاکید کرد: مصوبات این جلسه به بانک ها ابلاغ می شود، بانک ها باید ظرف یک هفته جلسه هیات مدیره خود را با محوریت نرخ سود بانکی تشکیل دهند و زمان بندی و برنامه کنترل و مدیریت را به بانک مرکزی اعلام کنند. از نرخ سود بانکی

معاون نظارتی بانک مرکزی از تعیین مهلت دو هفته‌ای برای بانک‌ها برای اتخاذ راهکار مناسب برای ابطال سپرده‌های با نرخ سود بالا خبر داد و افزود: بانک‌های معوق باید با اتخاذ راهکارهای مناسب از جمله ابطال، این موضوع را مدیریت کنند. برنامه ریزی به بانک مرکزی ارائه دهد

محمدپور با تاکید بر اینکه نرخ سود بالای خلاف قانون مورد قبول بانک مرکزی نیست، یادآور شد: پس از مهلت دو هفته ای قطعا با بانک های متخلف برخورد خواهد شد.

وی افزود: هیات مدیره، کمیته های مرتبط و هر فردی که به دلیل مسئولیت بانک مرکزی بر رعایت مقررات نظارت می کند باید پاسخگوی این تخلفات باشد و در صورتی که این افراد به وظایف خود به نحو مطلوب و مطلوب عمل نکنند. به نحو مقتضی، از نظر بانک مرکزی دیگر صلاحیت ادامه فعالیت خود را نخواهد داشت.

معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به انتظار نظام بانکی به عنوان بازوی بانک برای اجرای سیاست های نظارتی، گفت: بر اساس نص صریح مصوبه شورای پول و اعتبار؛ بانک مرکزی در سال ۱۳۹۳ از سوی بانک مرکزی به عنوان بازوی بانکی عمل کرد. عدم رعایت نرخ سود یکی از مصادیق زیر سوال بردن صلاحیت اعضای هیئت مدیره است.

محمدپور با اشاره به صدور گواهی سپرده ویژه با نرخ ۳۰ درصد در پایان سال گذشته، تصریح کرد: بانک ها باید طرح هایی را در راستای اعتبار تخصیص یافته به بانک مرکزی برای این منابع معرفی کنند و بدیهی است نرخ سپرده ۳۰ درصد برای پروژه ای است که وجود ندارد. نقض قانون است. بنابراین تعیین تکلیف این منابع در بازه زمانی مشخص ضروری است.

وی با اشاره به شکل گیری رقابت بین بانک ها در خصوص نرخ سود بانکی، تاکید کرد: نگرانی برخی بانک ها این است که در صورت ابطال سود بالا، سایر بانک های متخلف به شیوه رقابتی نادرست قبلی خود و سپرده های مشتریان ادامه دهند. به بانک منتقل خواهد شد. متخلف منتقل می شود.

محمدپور با بیان اینکه بانک مرکزی از یک ماه آینده تحقیقات ویژه ای را برای بررسی و ابطال سپرده های با نرخ بالا آغاز می کند، اظهار داشت: زیرساخت های لازم برای شناسایی سپرده هایی که با هدف دریافت سود بیشتر واگذار شده اند در مرکز مرکزی ایجاد شده است. بانک و طی یک ماه آینده به کلیه سپرده هایی که به دلیل بالا بودن نرخ ها باطل شده و به بانک دیگری منتقل شده اند به صورت ویژه رسیدگی می شود.

معاون نظارت بانک مرکزی با بیان اینکه کمیته های تطبیق وظایف خود را در خصوص نرخ سود بانکی به درستی انجام نداده اند، خاطرنشان کرد: گزارش های بانک مرکزی حاکی از آن است که رئیس کمیته تطبیق و هیات مدیره فاقد این نرخ سود بانکی هستند. حساسیت لازم در این زمینه بنابراین انتظار می رود رئیس هیات مدیره و اعضای هیات مدیره تخلفات را به بانک مرکزی گزارش کنند.

وی با بیان اینکه حفظ منافع سپرده گذاران بر عهده بانک مرکزی است، گفت: سهامداران بانک در نهایت ۱۰ تا ۱۵ درصد دارایی بانک را در اختیار دارند و مابقی منابع متعلق به سپرده گذارانی است که بانک مرکزی متولی منافع آنهاست. محافظت می کند. بنابراین هیئت مدیره نیز نقش نظارت بر حسن اجرای مقررات و قوانین را بر عهده دارد. زیرا معتقدیم اگر برای این موضوع تدابیری اندیشیده نشود، علاوه بر بانک ها، سیستم نظارتی بانک مرکزی نیز آسیب می بیند.

وی با بیان اینکه دستگاه های حاکمیتی در نهادهای اقتصادی جزء وظایف نظارتی هستند، گفت: دستگاه های حاکمیتی در همه نهادهای اقتصادی وظایف مختلفی دارند که جزء وظایف نظارتی است. در این راستا مسئولیت و وظایف مدیران اجرا در جایگاه هیات مدیره بسیار حائز اهمیت است و انتظار می رود این افراد نسبت به برخی مسائل حساسیت بیشتری داشته باشند. زیرا نهادهای نظارتی نقش بسزایی در ایجاد یک سیستم کارآمد و سالم دارند.

این مقام مسئول بانک مرکزی ضمن بررسی برخی از مهمترین وظایف هیات مدیره و رئیس هیات مدیره خاطرنشان کرد: بر اساس بخشنامه “رعایت قوانین و مقررات در موسسات اعتباری” ابلاغیه سال ۱۳۹۵ به منظور حصول اطمینان از اجرای موثر سیاست رعایت قوانین و مقررات و شناسایی در موارد تخلف از خط مشی ها و اتخاذ تدابیر اصلاحی و انضباطی مناسب، ایجاد کمیته انطباق قوانین و مقررات از وظایف این افراد است تا مسئولیت خود را در خصوص کفایت و اثربخشی مدیریت ریسک و عدم رعایت قوانین و مقررات به درستی و با دقت انجام دهند.

وی در ادامه به برخی از مهمترین وظایف رئیس هیئت مدیره با توجه به «دستورالعمل تصویب صلاحیت و عزل مدیران ارشد» اشاره کرد و اظهار داشت: تأمین زیرساخت های جریان اطلاعات به گونه ای که اعضاء کمیته ها می توانند برای انجام صحیح و دقیق وظایف خود به اطلاعات و اسناد موسسه دسترسی داشته باشند. دسترسی به اعتبار، دسترسی سریع بازرسان بانک مرکزی، حسابرسان مستقل، بازرسان قانونی به گزارش‌های پیشنهادی واحدها و کمیته‌های این دستورالعمل از جمله این وظایف است.

به گفته معاون نظارت بانک مرکزی، نظارت بر اجرای قوانین و مقررات در موسسه اعتباری از مهمترین وظایف رئیس هیات مدیره در بانک است.

وی در ادامه به «دستورالعمل الزامات حاکمیت شرکتی» اشاره کرد و گفت: بر اساس این دستورالعمل، رئیس هیئت مدیره باید سازوکاری اتخاذ کند تا تصمیمات هیئت مدیره بر مبنای صحیح و بر اساس اتخاذ شود. اطلاعات صحیح

این مقام مسئول بانک مرکزی درباره «واحد رعایت قوانین و مقررات» یادآور شد: ارائه به موقع هرگونه عدم انطباق با قوانین و مقررات در چارچوب سیاست انطباق قوانین و مقررات در خصوص مصوبات و تصمیمات کمیته انطباق ضوابط و مقررات. و هیات مدیره موسسه اعتباری و بانک مرکزی. از جمله این وظایف است

محمدپور با اشاره به انتظار بانک مرکزی از بانک ها برای رعایت قوانین و مقررات، تاکید کرد: پیش بینی می شود کمیته انطباق قوانین و مقررات بانک هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد را به بانک مرکزی ارسال کند. اما شخصاً چنین چیزی را از بانک ها ندیده ام.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بانک ها گزارشی مبنی بر ریسک عدم رعایت نرخ سود ارائه نکرده اند و یا مثالی مبنی بر عدم رعایت این موضوع در بانک ارائه نکرده اند و این در حالی است که یک از مهمترین وظایف این کمیته در بانکها، ارائه گزارش در این موارد است.

محمدپور در تشریح اهمیت کمیته های حاکمیتی تصریح کرد: برای ما در بانک مرکزی اهمیت دادن به کمیته های حاکمیتی و اعضای هیات مدیره و نقش و مسئولیت اعضای هیات مدیره مهم است. به عنوان مثال در پنج ماه گذشته اعضای هیات مدیره را دعوت کردیم و طبق دستورالعمل ارزیابی صلاحیت هیات مدیره و مصوبات شورای پول و اعتبار، فرد گزارش خود را بر اساس وظایف و گزارش وی نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

محمدپور اعتبار بخشی به کمیته های حاکمیتی را مهم خواند و گفت: این کمیته ها وظیفه نظارت بر صحت انجام امور در بانک ها را بر عهده دارند.

وی به نقش و جایگاه رئیس هیئت مدیره در بانک ها اشاره و تصریح کرد: نقش و جایگاه رئیس هیئت مدیره در بانک ها و موسسات اعتباری امری در خور توجه است و در این راستا دستورالعمل ها ارائه شده است. بانک مرکزی، قانون تجارت و دستورالعمل حاکمیت شرکتی مواردی را ذکر کرده است. انجام داده است. زیرا این عضو دارای اختیارات و جایگاه ویژه ای است و باید بر حسن اجرای قوانین و مقررات در موسسه اعتباری نظارت داشته باشد.

محمدپور یکی از اهداف بانک مرکزی را تقویت ارکان حاکمیتی در شبکه بانکی عنوان کرد و گفت: از هیئت مدیره و رئیس کمیته تطبیق انتظار داریم اصلاحات را انجام دهند و به ویژه رویکرد ما اعتبار بخشی به اینها است. ستون ها بیشتر از قبل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا