اخبار بورس

ضرورت احیای عرضه خودرو در بورس کالا

مروری بر کاستی های مکانیسم فعلی پیش فروش خودرو;

آنچه در این مرحله ضروری است، رضایت تولیدکننده و سود کشور از تولید و همچنین رضایت مصرف کننده نهایی از قیمت فروش است. به نظر می رسد که این مکانیسم پاسخ مناسبی نیست. با توجه به فقدان فضای رقابتی برای واردات آزاد و همچنین اینکه تولیدکننده تا رسیدن به فضایی که امکان واردات بدون محدودیت در منابع ارزی وجود داشته باشد با محدودیت عرضه مواجه است، در حال حاضر فروش خودرو از طریق بورس کالا در روش انجام شده در گذشته گزینه بهتری خواهد بود.

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی تصریح کرد: به طور کلی استقبال از این نوع پیشنهادات عمدتاً به دلیل قیمت است، زیرا اکثر افرادی که ثبت نام می کنند مصرف کننده نیستند و قصد سرمایه گذاری دارند. بنابراین ثبت نام در این نوع فروش خودرو که به صورت قرعه کشی می باشد امکان پذیر نیست بنابراین قیمت درج شده به نوعی کمتر از قیمت بازار است و این را می توان از این نتیجه گرفت بسته به قیمت فروش پذیرفته شده، عقب نشینی خودروسازان از زیان دهی ادامه خواهد یافت و این قیمت ها همچنان منجر به زیان برای عملیات مالی خودروسازان خواهد شد..

وی افزود: وقتی صحبت از مبادله کالا می شود به این دلیل است که در نهایت به نفع تولیدکننده و مصرف کننده است. قیمتی که در نهایت به دست مصرف کننده نهایی می رسد، قیمتی بالاتر از قیمتی است که می توان در بورس کالا تعیین کرد..

اشتیاقی تصریح کرد: از سوی دیگر خودروساز از تولید آن سودی نخواهد برد و بنابراین برنامه ریزی های توسعه ای لازم برای تولید خودروهای کارآمدتر با مصرف بنزین کمتر و رقابت با برندهای خارجی امکان پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: چه چیزی در نهایت به نفع تولیدکننده و اقتصاد کشور در جهت رشد سرمایه گذاری و تولید خودروهای بهینه با مصرف سوخت کمتر و همچنین نفع مصرف کننده نهایی (که می تواند سهام را با قیمت کمتری خریداری کند) خواهد داشت. مارکت) تغییر دهنده بازی است و کارش فروش ماشین است.

این کارشناس افزود: با توجه به فضای موجود احیای مکانیزم فروش خودرو در بورس کالا گزینه مناسب تری نسبت به روش پیش فروش فعلی به نظر می رسد.

وی یادآور شد: الفرایج ترین کاستی این نوع فروش بر اساس فرصت خرید برای مصرف کننده نهایی است که واقعاً به خودرو نیاز دارد. کسانی که از این طریق برنده می شوند نه به قصد مصرف، بلکه برای خرید و فروش و استفاده از ما با اختلاف ۳۰ یا ۴۰ درصدی نسبت به قیمت بازار اقدام می کنند.

اشتیاقی تصریح کرد: آنچه در این زمان لازم است رضایت تولیدکننده و سود کشور از تولید و همچنین رضایت مصرف کننده نهایی از قیمت فروش است. به نظر می رسد که این مکانیسم پاسخ مناسبی نیست. با توجه به نبود فضای رقابتی برای واردات آزاد و اینکه تولیدکننده با محدودیت عرضه مواجه است، فضایی که در آن واردات بدون محدودیت منابع ارزی (که در حال حاضر امکان پذیر نیست) در حال حاضر محقق می شود. واردات در مقیاس بزرگ)، فروش از طریق بورس کالا ممکن است بر اساس تجربیات گذشته گزینه بهتری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا