بانک و بیمه

ضرورت دوری از وام محوری| اتکای بیش از حد به بانک‌ها اشتباه است 

بازار، گروه استانی: نوسانات ارزی، تحریم ها و مشکلات مدیریت اقتصادی دولت نیمه دولت احمدی نژاد، کشور ما را به تدریج وارد دوره ای کرد که ساختار اقتصادی را تغییر داد. مردمی که به سختی نام تحریم، کمبود مواد اولیه و… را هر روز در اخبار قطعنامه های سازمان ملل و تحریم های دریایی، نفتی و بانکی علیه ایران شنیده بودند که در ابتدا آن را غیرممکن نمی دانستند.

مسئولان وقت تحریم ها را کاغذ پاره می خواندند و هنوز هم گروه هایی هستند که معتقدند تحریم ها همچنان کاغذ پاره بود، اما اگر از صنعت گران بپرسید متوجه می شوید که تحریم ها زندگی آنها را تقسیم کرد و کار آنها را تقسیم کرد. کارگران دو نفره قبل از روی کار آمدن دولت نهم.

یک نوروز عجیب!

شاید به خاطر داشته باشید که اهالی سال نوروز را با دلار ۱۲۰۰ تومانی تحویل دادند و بعد از تعطیلات ناگهان دلار ۳۵۷۰ تومان شد و کشور در شوک فرو رفت. مثلا انجمن های مسکن مهر آنها در مرحله تکمیل سمنان، دامغان و شاهرود بودند، در همان عید نوروز کار را رها کردند، به این باور که هزینه هایشان سه برابر شده است، در حالی که در قرارداد اولیه پیش بینی نکرده بودند که کاغذ باطله تا پنج ساعت به دلار برگردد. روزها می تواند سه برابر شود جالب است بدانید که امروزه نیز در ساختمان های مسکونی تعدادی آسانسور وجود دارد مهر در شاهرود معرفی نشد! وقتی پنج طبقه ساخت آسانسور هفت میلیون تومان شد، الان یک طبقه ۷۰ میلیون تومان است.

یک کارشناس اقتصادی: در مجموع در سه سال دولت شهید رئیسی ۳۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات حمایتی از تولید و تبصره ۱۸ فقط در بخش صنعت و معدن پرداخت شد.

تلاطم دلار به یکباره هزینه تولید را سه برابر کرد، از سوی دیگر تحریم ها باعث شد مواد اولیه کمیاب و کمیاب شود و در نتیجه درب بسیاری از کارخانه های کشور بسته شد و روحانی به وارث اقتصاددان تبدیل شد. که تولید صنعتی آن نمونه ای از هیروشیما بود، پس از بمب گذاری بود.

روحانی تلاش کرد با دنیا ارتباط برقرار کند که موفق هم شد، اما رویکرد اقتصادی او، یعنی تسهیل رشد تولید هم به مقدار زیاد و هم به صورت غیرقانونی برای هر واحد تولید، کاری کرد که دولت روحانی متکی بود. در سمت چپ، ظاهراً وام‌های بدتر از هر چیز دیگری، و غیرممکن است که کسی که کارخانه داشته است درخواست دهد و وام نگیرد. اگر کارخانه مواد اولیه نداشته باشد و به دلیل تحریم ها بازار نداشته باشد، یعنی وام به معنای بدهی بیشتر و بدهی بیشتر به معنای مالکیت و مالکیت به معنای تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران است.

آمار صحبت می کند

به این آمار جالب توجه کنید. در سال ۱۳۹۷ بیش از ۶۱۴ واحد تولیدی در بخش های صنعتی و کشاورزی تسهیلات حمایتی از تولید دریافت کردند و بند الف تبصره ۱۸ برنامه تولید و اشتغال به ارزش ۱۶۱۰۰ میلیارد ریال یک میلیارد تومان پنج میلیون دلار شد! و با پول امروزی ۳۰ میلیون دلار ارزش دارد. این نشان می دهد که اوج اعطای وام به صنایع در دولت روحانی بوده است و این به معنای تعطیلی مجدد کارخانه ها این بار به دلیل بدهی است.

روزی که دولت رئیس جمهور جایگزین دولت روحانی شد، بر اساس آمارهای غیررسمی ۴۵۷ واحد راکد در استان سمنان وجود داشت. در نهایت دولت رئیس جمهور با وعده بهبود شرایط وارد کار شد و توانست اقدامات خوبی انجام دهد، در دستور کار رسیدگی همه جانبه به مشکلات و موانع تولید بود، یعنی آیا دولت رئیس جمهور می تواند با این وابستگی مفرط مقابله کند تا از میزان تولیدات کاسته شود؟ وام؟

احیای ۱۰۶ واحد

یادگار احمدی رئیس سازمان صمت استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: در مدت سه سال در مجموع ۵۷۵ واحد صنعتی توانستند ۳۱۹ میلیارد ریال تسهیلات تولیدی در بخش کشاورزی دریافت کنند.

کارشناس اقتصادی: رویکرد همه جانبه دولت رئیس جمهور در زمینه موانع تولید به میزان قابل توجهی تقویت شده است

احمدی با بیان اینکه در چارچوب تبصره ۱۸ قانون بودجه به ارتقای اشتغال و تولید، در سه سال دولت سیزدهم، ۱۸۴ واحد صنعتی و معدنی توانستند از تسهیلات بهره مند شوند، بیان کرد: کل مبلغ پرداخت شده است. به این اشخاص ۲۶۷۳۰ میلیون ریال می باشد

وی با بیان اینکه در سه سال دولت شهید رئیسی ۱۰۶ واحد صنعتی و معدنی کاملاً راکد به چرخه تولید بازگشتند، افزود: سرمایه گذاری برای راه اندازی مجدد این واحدها بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۱۲۷ میلیون ریال بوده و همچنین احیای آنها توسط واحدها مدیریت شده است. برای دستیابی به ۲۰۰۰ شغل و تثبیت ۴۴۰ شغل.

امکانات دولتی

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: بر اساس آماری که خبرگزاری شما تهیه کرده است، باید تاکید کرد که تنها در سه سال دولت شهید رئیسی ۳۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات حمایتی از تولید و تبصره ۱۸ پرداخت شده است. در بخش های صنعتی و معدنی نشان می دهد که نهادهای مرکزی در دولت سیزدهم تداوم داشته اند.

سید رضا طباطبایی ادامه داد: نکته امیدوارکننده این است که رسیدگی همه جانبه به موانع تولید در دولت ریاست جمهوری افزایش چشمگیری داشته است، به عنوان مثال بسیاری از کارخانجات استان دارای مشکلات ارثی، قانونی، عدم مدیریت کارخانه، کمبود تجهیزات لازم، فناوری، بازار فروش و.. تعطیل شد، بسیاری از آنها بدون هیچ مشکلی به چرخه تولید بازگردانده شدند و اکنون مشاغل خوبی دارند که یکی از اقدامات درخشان دولت سیزدهم محسوب می شود و البته قابل کتمان نیست.

وی افزود: کارخانه ای در سمنان به دلیل ناتوانی مدیریت در یافتن شغل مناسب با مشکلات مالی اساسی مواجه شد، کارخانه ای که نقطه عطف دولت سیزدهم در استان سمنان شد.

نیاز به دور ماندن از وام اتکای بیش از حد به بانک ها اشتباه است

دولت چاره دیگری ندارد

با این حال یک کارشناس مالی و بانکی به خبرنگار بازار گفت: دولت ها چاره ای جز تمرکز بر بحث مالی ندارند.

محمدحسین سالاری توضیح داد: اولین وام کلان اعطایی به کارخانه ها در دوران تحریم و نبود بازار کار را خراب کرد. این موضوع با تاخیر، خسارت و ضرر همراه بود، اما کارخانه اصلاً چیزی برای پرداخت اصل و سود ندارد وام ۸۰۰ میلیون تومانی ۱۳ سال پیش به ۲۰ میلیارد تومان تبدیل شده است. اگر کارخانه تعطیل شود ۸۰۰ میلیون اصلی قابل بازپرداخت نیست.

کارشناس امور بانکی و مالی: به بسته حمایتی واحد تولیدی شامل مثلا ده جزء نیازمندیم که وام یکی از این ده جزء است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم برای پایان دادن به بدهی کارخانه های مشکل دار و مازاد بر بدهی به بانک ها کاری انجام دهیم، وام راهگشا نیست، تاکید کرد: وضعیت صنایع ما به ویژه صنایعی که صادرات محور هستند. اسفناک است و در نتیجه با وام و تسهیلات نمی توان کاری برای آنها کرد، زیرا این کارخانه ها نیاز به بازار دارند و اگر می توانستند محصولات خود را بفروشند، چرا باید برای گرفتن وام زحمت بکشند؟

این کارشناس بانکی توضیح داد که اگر چرخه اقتصادی سالمی در کارخانه ای وجود داشته باشد، وام را برای توسعه فازهای بعدی آن در نظر می گیرد نه برای بازپرداخت بدهی وام دیگری! وی گفت: سیاست های بانکی و اقتصادی ما در قبال صنعت باعث شد هم صنعت و هم بانک ها زیان ببینند، صنعت نتواند وام های خود را بازپرداخت کند و بانک ها نتوانند بدهی خود را بازپرداخت کنند.

راه حل چیست؟

اما راه حل چیست؟ و دولت چهاردهم در این مورد چه باید بکند؟ یک کارشناس مدیریت صنعتی که سابقه کار در صنعت استان سمنان را دارد در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: برای واحدهای تولیدی به بسته حمایتی نیازمندیم که مثلاً شامل ده جزء باشد و وام یکی از این ده مولفه کلیدی است. همه؛

حسین تقوی تصریح کرد: کارخانه ما مشکل مالیاتی دارد، بازار فروش ندارد، تامین مواد اولیه مشکل است، هزینه تولید بالاست، کمبود نیروی متخصص و متخصص وجود دارد و همه اینها قابل تامین نیست : اینجا نیازمند یک بسته حمایتی از صنایع مولد در دولت چهاردهم هستیم که بتواند مشکلات واحدهای صنعتی را در همه ابعاد درک کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید بدانیم که آیا باید بالا برویم یا پایین، زیرا تا زمانی که تحریم ها برقرار باشد، روز خوبی برای صنعت ایران نخواهد بود. بنابراین اولین وظیفه دولت چهاردهم باید مذاکره و تعامل با آنها باشد تا تحریم ها کاهش یابد و صنایع ما در فضای بازتری فعالیت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا