فناوری

طالبان: ما به رسانه‌ها فشار وارد نکردیم/ همه به صورت آزاد فعالیت می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی میهن تجارت (mihantejarat.com):

ایرنا: سخنگوی گروه طالبان گفت: هیچ‌گاه فشار خاصی بر هیچ رسانه‌ای وارد نشده است و همه رسانه‌ها آزادانه فعالیت می‌کنند مگر رسانه‌هایی که بر خلاف منافع ملی عمل کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان افغانستان، گزارش «مرکز خبرنگاران افغانستان» مبنی بر ثبت ۱۶۸ مورد نقض حقوق خبرنگاران را رد کرد.

مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارش سالانه خود از نقض حقوق رسانه ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۶۰ مورد نقض حقوق خبرنگاران در این کشور به ثبت رسیده است.

بر اساس این گزارش، موارد ثبت شده نقض حقوق خبرنگاران در سال جاری نسبت به ۲۶۰ مورد ثبت شده در سال ۲۰۲۲ کاهش چشمگیری را نشان می دهد، اما از نظر کیفی و ساختاری تغییری مشاهده نشده است.

در بخشی از گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان آمده است: در سال ۲۰۲۳، حداقل ۱۶۸ مورد نقض حقوق خبرنگاران ثبت شده است که شامل کشته شدن یک خبرنگار و زخمی شدن ۱۹ خبرنگار دیگر، ۸۷ مورد نقض حقوق خبرنگاران می باشد. نقض حقوق خبرنگاران تهدید و ۶۱ دستگیری.

در همین حال شماری از خبرنگاران می گویند که رسانه ها و خبرنگاران با چالش های زیادی روبرو هستند و طالبان باید برای حل این مشکلات تلاش کنند.

اما ذبیح الله مجاهد می گوید: برخی از مواردی که در سال ۲۰۲۳ اتفاق افتاده مربوط به تخلفات بوده یا خبرنگاران در کارهای غیر رسانه ای به ویژه در امور حقوقی و کیفری به طور موقت بازداشت شده اند، اما دستگیری آنها دائمی نبوده است.

بر اساس گزارش ها، در حال حاضر ۸۶ شبکه تلویزیونی، ۲۵۷ شبکه رادیویی، ۳۳ خبرگزاری و ۴۶ رسانه مکتوب در افغانستان فعالیت دارند و ۲۲۰ رسانه نیز به دلیل برخی مشکلات از جمله مشکلات اقتصادی غیرفعال شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا