اخبار اقتصاد ایران

طرح‌های انتقال آب دریا به فلات مرکزی به کجا رسید؟

سخنگوی صنعت آب گفت: با کاهش بارندگی میزان برداشت سالانه آب تجدیدپذیر کاهش چشمگیری داشته است و برای جبران این کمبود، پروژه های انتقال آب دریا به فلات مرکزی کشور در دستور کار قرار گرفته است. عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب گفت: یکی از راه های بهره برداری ما از آب دریا پروژه هایی است که نیاز به شیرین سازی و نمک زدایی دارد. […]

سخنگوی صنعت آب گفت: با کاهش بارندگی میزان برداشت سالانه آب تجدیدپذیر کاهش چشمگیری داشته است و برای جبران این کمبود، پروژه های انتقال آب دریا به فلات مرکزی کشور در دستور کار قرار گرفته است.
عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب گفت: یکی از راه های استفاده از آب دریا پروژه هایی است که باید فرآیند شیرین سازی و نمک زدایی را طی کنند که عمدتاً برای شرب در نوار ساحلی کشور یا استفاده می شود. در بخش صنعت مصرف خواهد شد.» حجم آبی که نمک زدایی می شود و مورد استفاده صنعت قرار می گیرد حدود ۶۴۰ میلیون متر مکعب در سال و حجم آبی که برای شرب مصرف می شود بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب در سال است.
وی افزود: با توجه به اینکه بخش زیادی از کشور دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک است، با وجود دسترسی ما از جنوب به دریای عمان و خلیج فارس و از شمال به دریای خزر، این میزان بهره برداری کافی نیست. از سوی دیگر، آب تجدیدپذیر حاصل از بارندگی کشور طی دهه های گذشته کاهش یافته و از ۱۳۰ میلیون متر مکعب به ۱۰۳ میلیون متر مکعب رسیده است و منابع آبی در دسترس هر ایرانی به دلیل تغییر اقلیم کاهش یافته است. علاوه بر این، افزایش جمعیت داشته ایم و سرانه آب تجدیدپذیر به مرور زمان کاهش یافته است.
بزرگزاده در خصوص راهکارهای تامین آب مورد نیاز کشور گفت: باید در این زمینه از آب دریا استفاده کنیم چرا که ۵ مگا پروژه انتقال آب دریا در دستور کار است.
وی در تشریح این پروژه ها گفت: در یکی از این پروژه ها ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب از بندرعباس به استان های کرمان و یزد منتقل می شود که خط لوله آن تکمیل شده و فاز اول آب شیرین کن نصب شده و در حال بهره برداری است. اقدامات تکمیلی و فاز دوم پروژه آب شیرین کن تا پایان سال به اتمام می رسد. خط دوم نیز از همان محل آب برداشته و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را به کرمان و یزد می برد. ۵۰ میلیون مترمکعب از این ظرفیت به هر یک از دو استان برای شرب و ۵۰ میلیون مترمکعب دیگر به هر استان برای مصارف صنعتی اختصاص می یابد.
سخنگوی آب ادامه داد: خط سوم آب را به اصفهان می برد و قطعه اول آن در حال ساخت است و پیشرفت زیادی داشته است. این خط از اولین خطی که در حال بهره برداری است آب دریافت می کند و ۷۰ میلیون مترمکعب را به اصفهان می برد. این خط ظرفیت انتقال ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب را خواهد داشت. در خط چهارم آب از چابهار و ۵۰ میلیون مترمکعب به منطقه مکران و در راه ۳۰ میلیون مترمکعب دیگر به شهرهای بلوچستان و ۱۰۰ میلیون مترمکعب دیگر به شهرهای بلوچستان منتقل می شود. به مناطق زاهدان، زابل و سیستان می رسد و در طول خط وارد استان های خراسان شمالی و رضوی می شود. . خط پنجم آب را از بوشهر به استان فارس منتقل می کند که آب صنعت را تامین می کند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ بزرگزاده افزود: ظرفیت تمامی این پروژه ها با کاربری ساحلی حدود یک میلیارد متر مکعب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا