ورزشی

طرح استادیوم عربستان‌سعودی برای میزبانی جام‌جهانی

عربستان سعودی از طرح های خود برای ساخت یک استادیوم پیشرفته در بالای صخره ای ۲۰۰ متری در نزدیکی ریاض رونمایی کرده است. سعودی ها قصد دارند میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۳۴ را در این مکان برگزار کنند. این استادیوم ۴۵ هزار نفری به افتخار ولیعهد عربستان که رویای بلندپروازانه این کشور را دارد که در دهه آینده این کشور را به بازیگر اصلی ورزش جهان تبدیل کند، استادیوم شاهزاده محمد بن سلمان نامگذاری خواهد شد.

شرکت سرمایه گذاری القادیه (QIC) در بیانیه ای اعلام کرد که طراحی جدید استادیوم دارای کف و سقف متحرک و همچنین یک دیوار LED با صدها متر صفحه نمایش برای ایجاد تجربه ای همهجانبه برای هواداران است. این ورزشگاه یکی از ارکان اصلی پروژه شهر القادیه است که با هدف ایجاد یک مرکز سرگرمی، بازی و ورزشی در ۴۵ کیلومتری مرکز ریاض، پایتخت عربستان سعودی انجام می شود. دیوار LED طوری طراحی شده است که به منظره شهری زیر باز شود.

القادیه به طور کامل متعلق به صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان است که ریاست آن بر عهده ولیعهد عربستان است. این صندوق حدود ۷۰۰ میلیارد دلار از ثروت عربستان سعودی را مدیریت می کند، از جمله سرمایه گذاری در پروژه گلف LIV و باشگاه لیگ برتر انگلیس نیوکاسل. ورزشگاه جدید قرار است به محل برگزاری بازی های باشگاه های النصر و الهلال تبدیل شود که سال گذشته به ترتیب کریستیانو رونالدو و نیمار را به خدمت گرفتند.

عربستان سعودی تنها متقاضی میزبانی جام جهانی مردان در سال ۲۰۳۴ است و فیفا قرار است اواخر امسال با رای بیش از ۲۰۰ فدراسیون فوتبال، گزینه آن را تایید کند. در اسناد مناقصه فیفا آمده است که برای این تورنمنت ۴۸ تیمی به ۱۴ ورزشگاه نیاز است. شهر آینده نئوم احتمالا در پروژه جام جهانی حضور خواهد داشت.

پروژه‌های عظیم ساختمانی در عربستان سعودی نگرانی‌هایی را در مورد تأثیرات زیست‌محیطی آن‌ها برانگیخته است. مجریان ورزشگاه جدید قصد دارند در زیر این سازه دریاچه ای بسازند که از آب باران جمع آوری شده از ورزشگاه و اطراف آن برای خنک سازی اولیه سیستم تهویه مطبوع استفاده کند.

برنامه ورزشگاه عربستان برای میزبانی جام جهانی/عکس

مقامات عربستان سعودی که خود را نیز برای میزبانی جام ملت های آسیا در سال ۲۰۲۷ آماده می کند، گفته اند که عربستان می خواهد همه ۱۰۴ بازی جام جهانی ۲۰۳۴ را در خاک خود میزبانی کند. هرچند می توان از چند کشور همسایه برای همکاری در این پروژه دعوت کرد.

برنامه ورزشگاه عربستان برای میزبانی جام جهانی/عکس

سه کشور (ایالات متحده، کانادا و مکزیک) اولین مسابقات ۴۸ تیمی را در سال ۲۰۲۶ میزبانی خواهند کرد. شش کشور در سه قاره برای بازی های ۲۰۳۰ متحد شده اند. اسپانیا و پرتغال امسال مراکش را به پیشنهاد دیرینه خود اضافه کردند و پس از آن آرژانتین، پاراگوئه و اروگوئه در ماه اکتبر قرار گرفتند. همسایه های آمریکای جنوبی هر کدام تنها یک بازی میزبانی خواهند کرد.

برنامه ورزشگاه عربستان برای میزبانی جام جهانی/عکس

معمار پروژه جدید استادیوم عربستان پاپولوس است که روی استادیوم های المپیک استرالیا و روسیه کار کرده و استادیوم تاتنهام هاتسپور را نیز طراحی کرده است. این ورزشگاه به طور ویژه برای بازی های لیگ ملی فوتبال آمریکا (NFL) و همچنین مسابقات فوتبال ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا